Endret mandat om beredskap for EMSA
Europaparlaments- og rådsforordning (EU) nr. 100/2013 av 15. januar 2013 om endring av forordning (EF) nr. 1406/2002 om opprettelse av et europeisk sjøsikkerhetsbyrå
Regulation (EU) No 100/2013 of the European Parliament and of the Council of 15 January 2013 amending Regulation (EC) No 1406/2002 establishing a European Maritime Safety Agency
EØS-notat | 27.11.2023 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 08.04.2014
Spesialutvalg: Transport
Dato sist behandlet i spesialutvalg:
Hovedansvarlig(e) departement(er): Nærings- og fiskeridepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XIII. Transport
Kapittel i EØS-avtalen: V. Sjøtransport
Status
Status
Rettsakten ble vedtatt i EU 15. januar 2013 med ikrafttredelse 1. mars 2013, og er til vurdering i EFTA-statene for inkorporering i EØS-avtalen.
Sammendrag av innhold
Forordning 100/2013 av 13. januar 2013 gjennomfører endringer til forordningen som etablerte det det europeiske sjøsikkerhetsbyrået European Maritime Safety Agency (EMSA) (forordning 1406/2002). Foreløpig posisjonsnotat ble godkjent i spesialutvalget for transport 14.02.2011. Hovedformålet med forordningen var oppdatering av mandatet til EMSA i henhold til nye rettsakter, justere litt på arbeidet i styret og innføre beredskap for olje- og gassinstallasjoner offshore.
Kommisjonen vurderer rettsakten som EØS-relevant. EFTA-statene må vurdere om de er helt eller delvis enig. I Norge har NFD hovedansvar for oppfølging av EMSA, men EMSAs arbeidsområde berører flere departement som KLD, SD, JD og UD.
Hovedformålet med forordning 100/2013 var oppdatering av mandatet til EMSA i henhold til nye rettsakter, justeringer knyttet til arbeidet i EMSAs styre og å innføre beredskap for olje- og gassinstallasjoner offshore.
Hovedoppgavene i EMSA er som før teknisk, operasjonell og vitenskapelig bistand til EU-kommisjonen og til EU/EØS-statene i deres gjennomføring av rettsakter innenfor områdene maritim sikkerhet, hindring av forurensning fra skip, beredskap mot forurensning fra skip og sikrings- og antiterrorarbeid. Dette omfatter blant annet overvåking og sporing av skipstrafikk i EU/EØS-farvann, datautvekslingssystem for maritim transport, arbeid med utslipp til luft inkludert klimagasser fra skipsfart, etterforskning av sjøulykker, statistikkarbeid, og gjennomføring av ulike politiske prosjekt. Videre skal EMSA bistå kommisjonen og medlemsstatene i deres arbeid i International Maritime Organization (IMO) og International Labour Organization (ILO). Som før skal EMSA besøke EU/EØS-statene for å vurdere implementeringen av EU-rettsakter. I EØS/EFTA-landene gjøres dette arbeidet på vegne av EFTAs overvåkningsorgan (ESA).
Forordningen presiserer at EMSA skal foreta inspeksjoner av godkjente organisasjoner (klasseselskap som er godkjente til å arbeide på vegne av myndigheter), maritim utdanning i tredjeland og yte bistand til antiterror-tiltak. Forordningen introduserer videre en prioritering av EMSAs arbeidsområder ved å dele disse inn i hovedoppgaver og tilliggende oppgaver. I tillegg endres og presiseres arbeidet i EMSAs styre, hva angår blant annet arbeidsprogram, strategiplaner, personalpolitikk og metode ved EMSAs besøk til statene mv.
Det fastsettes videre bestemmelser som sikrer at EMSA opprettholder og tilbyr en rekke operative tjenester som skal sikre en "top-up" av beredskapen som den enkelte medlemsstat har bygget opp. Hensikten er fremfor alt å sikre tilstrekkelige ressurser ved større hendelser som går ut over den enkelte stats egne ressurser.
Gjennom forordning 100/2013 erstattes gjeldende formålsparagraf i EMSA-forordningen av ny artikkel 1(1) som utvider EMSAs mandat til bl.a. også å ivareta og yte operative tjenester ved forurensning fra olje- og gassinstallasjoner offshore. EØS-avtalen artikkel 126 angir at EØS-avtalen gjelder på norsk territorium, som omfatter landterritoriet, indre farvann og sjøterritoriet, men derimot ikke økonomisk sone, kontinentalsokkel eller det åpne hav. Bestemmelser som regulerer EMSAs aktivitet utenfor territoriet faller følgelig utenfor EØS-avtalens geografiske anvendelsesområde.
Merknader
Økonomiske og administrative konsekvenser
Endringene, som gjelder EMSAs mandat, endring av arbeidsoppgaver i EMSA og arbeid under EMSAs styre, har ingen økonomiske konsekvenser for næringen. Administrative konsekvenser er avgrenset til endringer knyttet til arbeidet i EMSAs styre.
EFTA-statenes andel av finansiell støtte til EMSA beregnes av EFTA-sekretariatet på grunnlag av protokoll 32 til EØS-avtalens artikkel 82. Kostnadene knyttet til deltakelse i EMSA dekkes over Nærings- og fiskeridepartementets budsjett innenfor eksisterende budsjettrammer, og innlemmelse av forordningene i EØS-avtalen vil ikke medføre økte årlige kostnader.
Rettslige konsekvenser
Gjennomføring i norsk rett krever implementering i forskrift 2011-03-11 nr 271 om det europeiske sjøsikkerhetsbyrået EMSA (European Maritime Safety Agency).
Vurdering
Vurdering
Beredskap mot forurensning fra skip har lenge vært en del av EMSAs arbeidsoppgaver og vurderes ikke som kontroversielt.
Beredskap mot forurensning fra olje- og gassvirksomhet må sees i sammenheng med det mer prinsipielle utgangspunktet om at EØS-avtalen ikke skal utvides til å omfatte forhold tilknyttet norsk sokkel, og tilsvarende saker hvor man fra norsk side derfor ikke ønsker EU-regelverk om olje- og gassvirksomhet inkorporert i EØS-avtalen. Forordningen anses å gi EMSA/ Kommisjonen kompetanse på olje- og gass installasjoner som vil omfatte norsk sokkel dersom forordningen inkorporeres i EØS-avtalen uten tilpasning. Tjenestene som omfattes av bestemmelsene om olje- og gassinnretninger benyttes per i dag av Kystverket som del av den nasjonale beredskapen mot forurensning til sjøs.
Da de norske olje- og gassinstallasjonene ligger utenfor EØS-avtalens geografiske virkeområde, inntas tilpasningstekst til forordningen ved innlemmelse i EØS-avtalen som presiserer at referanser til slike installasjoner i artikkel 1(1), 2(3)(d), 2(4)(g), 2(5) og 2a(2)(e) ikke gjelder for EØS/EFTA-landene.
Med unntak av forordningens regler om olje- og gassinstallasjoner, vurderes rettsakten som akseptabel og relevant for inkorporering i EØS-avtalen.
Innholder informasjon unntatt offentlighet, jf. offl. § 13
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Parlament og Råd |
Type rettsakt: | Forordning |
KOM-nr.: | KOM(2010)611 |
Rettsaktnr.: | (EU) 2013/0100 |
Basis rettsaktnr.: | (EC) 1406/2002 |
Celexnr.: | 32013R0100 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 14.02.2013 |
Frist returnering standardskjema: | 28.03.2013 |
Dato returnert standardskjema: | |
EØS-relevant: | Ja |
Akseptabelt: | Ja |
Tekniske tilpasningstekster: | Ja |
Materielle tilpasningstekster: | Ja |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Ja |
Høringsstart: | |
Høringsfrist: | 10.12.2010 |
Frist for gjennomføring: |