Endringsdirektiv om bensindamp
Kommisjonsdirektiv 2014/99/EU av 21. oktober 2014 som endrer, for å tilpasse til teknisk utvikling, direktiv 2009/126/EF om fase II gjenvinning av bensindamp under påfylling av motorkjøretøy ved bensinstasjoner
Commission Directive 2014/99/EU of 21 October 2014 amending, for the purposes of its adaptation to technical progress, Directive 2009/126/EC on Stage II petrol vapour recovery during refuelling of motor vehicles at service stations
EØS-notat | 29.08.2016 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 10.12.2014
Spesialutvalg: Miljø
Dato sist behandlet i spesialutvalg: 15.12.2014
Hovedansvarlig(e) departement(er): Klima- og miljødepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XX. Miljø
Kapittel i EØS-avtalen: III. Luft
Status
Rettsakten ble vedtatt innlemmet i EØS-avtalen gjennom EØS-komiteens beslutning nr. 122/2015. Island tok opprinnelig artikkel 103-forbehold (parlamentsbehandling). Forbeholdet ble opphevet 24. november 2015. EØS-komiteens beslutning om innlemmelse trådte i kraft 1. januar 2016.
Endringsforskrift for å gjennomføre rettsakten har vært på høring, og ble gjennomført i norsk rett 12.mai 2016 gjennom endring i bensindampforskriften (endringsforskrift: https://lovdata.no/dokument/LTI/forskrift/2016-05-12-489, bensindampforskriften:https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1999-02-10-206).
Sammendrag av innhold
Direktiv 2009/126/EF stiller krav til gjenvinning av bensindamp ved fylling av bensin på bensinstasjoner. Direktivet spesifiserer at medlemslandene skal rapportere etter "relevante tekniske standarder" og "passende metodologi". Dette spesifiserer kommisjonen nå i direktiv 2014/99/EU at skal endres til rapportering etter standard EN 16321-1:2013. Dette ansees kun for å utgjøre mindre tekniske endringer i rapporteringsrutiner. Basisrettsakten (2009/126/EF) er innlemmet i EØS-avtalen og gjennomført i Forskrift om reduksjon av utslipp av bensindamp.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Gjennomføring krever endring i bensindampforskriften vedlegg V.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Det eksisterer allerede bestemmelser om dokumentasjon av oppnåelse av direktivets mål, og det forventes således ikke substansielle endringer som får økonomiske eller administrative konsekvenser i forbindelse med gjennomføringen av den nye standarden.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten er behandlet ved skriftlig prosedyre i spesialutvalget for miljø, der Olje- og energidepartementet, Helse- og omsorgsdepartementet, Kommunal- og moderniseringsdepartementet, Samferdselsdepartementet, Landbruks- og matdepartementet, Nærings- og fiskeridepartementet, Finansdepartementet, Utenriksdepartementet og Klima- og miljødepartementet er representert.
Utkast til gjennomføringsforskrift ble sendt på høring 2. mars 2016, med høringsfrist 20. april 2016: http://www.miljodirektoratet.no/no/Horinger/Regelverk/Endring-av-forskrift-om-reduksjon-av-bensindamp-20153596/
Vurdering
Rettsakten er EØS-relevant og akseptabel.
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Kommisjonen |
Type rettsakt: | Direktiv |
KOM-nr.: | |
Rettsaktnr.: | 2014/99/EU |
Basis rettsaktnr.: | 2009/126/EF |
Celexnr.: | 32014L0099 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 27.10.2014 |
Frist returnering standardskjema: | 08.12.2014 |
Dato returnert standardskjema: | 15.12.2014 |
Dato innlemmet i EØS-avtalen: | 30.04.2015 |
Nummer for EØS-komitebeslutning: | 122/2015 |
Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Ja |
Høringsstart: | 02.03.2016 |
Høringsfrist: | 20.04.2016 |
Frist for gjennomføring: | 13.05.2016 |
Dato for faktisk gjennomføring: | 12.05.2016 |
Dato varsling til ESA om gjennomføring: | 09.06.2016 |