miljøkriterier maling og lakk
Kommisjonens vedtak 2014/312/EU av 28. mai 2014 om fastsettelse av miljøkriterier for tildeling av EU-miljømerke til innendørs og utendørs maling og lakk
Commission Decision 2014/312/EU of 28 May 2014 establishing the ecological criteria for the award of the EU Ecolabel for indoor and outdoor paints and varnishes
EØS-notat | 13.05.2015 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 17.06.2014
Spesialutvalg: Forbrukerspørsmål
Dato sist behandlet i spesialutvalg: 17.07.2014
Hovedansvarlig(e) departement(er): Barne- og familiedepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XX. Miljø
Kapittel i EØS-avtalen: I. Generelt
Status
Rettsakten er vedtatt i EU 28. mai 2014 og er tatt inn i "Official Journal of the European Union" 3. juni 2014. Merkeordningen er en del av EØS-avtalen og Stiftelsen Miljømerking forvalter EU-miljømerket i Norge. Beslutningen er innlemmet i EØS-avtalen 30. april 2015, jf. EØS-beslutning 118/2015.
Sammendrag av innhold
Kriterier for miljømerking av innendørs og utendørs maling og lakk innebærer en revisjon av Kommisjonens vedtak 2009/543/EF og 2009/544/EF som omhandler miljømerking av henholdsvis innendørs og utendørs maling og lakk. Kravene er ytterliger strammet inn med hensyn til innhold av helse- og miljøskadelige kjemikalier og til innhold av flyktige og delvis flyktige stoffer (VOS og SVOC). Kriteriene er oppdatert med hensyn til Rådets forordning 2010/66/EU om tildeling av EUs miljømerke.
Merknader
EU-miljømerket ble opprettet av EU-kommisjonen i 1992. Merkeordningen er en del av EØS-avtalen og Stiftelsen Miljømerking forvalter EU-miljømerket i Norge på oppdrag fra Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet. Det er en frivillig merkeordning. De som søker må dokumentere en rekke helse- og miljøkrav.
Det nordiske miljømerke har inntil nå hatt identiske krav til innendørs maling som EUs miljømerke. Med denne revisjonen av EUs kriteriedokument vil ikke denne praksisen fortsette, fordi artikkel 6.6 og 6.7 i Rådets forordning 2010/66/EU setter så strenge føringer på hvordan kravene utformes. Resultatet blir etter Stiftelsen Miljømerkings syn at dokumentene blir mindre transparente og tilgjengelige. Miljøkravene anses imidlertid som tilfredsstillende.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Innlemmelse av kriteriedokumentene i EØS-avtalen vil ikke få økonomiske eller administrative konsekvenser siden bruk av merket er frivillig.
Rettslige konsekvenser
Rettsakten skal grupperes i Gruppe 3 (rettsakter som ikke har konsekvenser for norsk lovgivning).
Sakkyndige instansers merknader
Stiftelsen Miljømerking anser rettsakten for å være tilfredsstillende og relevant, og den anbefales innlemmet i EØS-avtalen.
Vurdering
Rettsakten ble behandlet i Spesialutvalget for forbrukerspørsmål og anses EØS-relevant og akseptabel.
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Kommisjonen |
Type rettsakt: | Vedtak/beslutning |
KOM-nr.: | |
Rettsaktnr.: | 2014/312/EU |
Basis rettsaktnr.: | |
Celexnr.: | 32014D0312 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 11.06.2014 |
Frist returnering standardskjema: | 23.07.2014 |
Dato returnert standardskjema: | 18.07.2014 |
Dato innlemmet i EØS-avtalen: | 30.04.2015 |
Nummer for EØS-komitebeslutning: | 118/2015 |
Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Nei |
Høringsstart: | |
Høringsfrist: | |
Frist for gjennomføring: | |
Dato for faktisk gjennomføring: | |
Dato varsling til ESA om gjennomføring: |