BAT-konklusjoner for produksjon av trebaserte plater
Kommisjonens gjennomføringsbeslutning (EU) 2015/2119 som etablerer konklusjoner for beste tilgjengelige teknikker (BAT-konklusjoner) i henhold til europaparlamets- og rådsdirektiv 2010/75/EU om industriutslipp (IED) for produksjon av trebaserte plater
Commission Implementing Decision (EU) 2015/2119 of 20 November 2015 establishing best available techniques (BAT) conclusions, under Directive 2010/75/EU of the European Parliament and of the Council, for the production of wood-based panels
EØS-notat | 24.11.2021 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 18.09.2014
Spesialutvalg: Miljø
Dato sist behandlet i spesialutvalg: 08.09.2015
Hovedansvarlig(e) departement(er): Klima- og miljødepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XX. Miljø
Kapittel i EØS-avtalen: I. Generelt
Status
Direktiv 2010/75/EU (industriutslippsdirektivet) ble innlemmet i EØS-avtalen 25. september 2015 gjennom EØS-komitebeslutning nr. 229/2015 og trådte i kraft i EØS 1. august 2016
Sammendrag av innhold
Denne rettsakten inneholder BAT-konklusjoner for virksomheter som produserer trebaserte plater.
Direktiv 2010/75/EU (industriutslippsdirektivet) erstatter direktiv 2008/1/EF om integrert forebygging og bekjempelse av forurensning (IPPC-direktivet). Industriutslippsdirektivet trådte i kraft i EU 6. januar 2013, ble innlemmet i EØS-avtalen 25. september 2015, og trådte i kraft i EØS 1. august 2016. Bruk av beste tilgjengelige teknikker (Best Available Techniques - BAT) til å forebygge og begrense forurensning er et grunnleggende prinsipp i direktivet. EU utarbeider BAT-referansedokumenter (BREF) hvor det framgår hva som kan regnes som beste tilgjengelige teknikker. BREF utarbeides i samsvar med artikkel 13 i direktivet. Den viktigste delen av BREF er BAT-konklusjonene, som vedtas gjennom en komiteprosedyre med medlemslandene, jf. artikkel 75 ("artikkel 75-komiteen"). BAT-konklusjoner skal ligge til grunn for fastsettelse av vilkår i tillatelser til virksomheter som omfattes av direktivet. Forurensningsmyndigheten skal sikre at vilkår i tillatelser til virksomheter som omfattes av BAT-konklusjoner vurderes og om nødvendig oppdateres, og at virksomhetene overholder disse innen fire år etter at BAT-konklusjoner er offentliggjort, jf. IED Art. 21 pkt 3.
BAT-konklusjonene for produksjon av trebaserte plater gjelder produksjon av OSB-plater (finer), sponplater eller fiberplater der produksjonskapasiteten er større enn 600 m3/dag. Dokumentet adresserer produksjon av trebaserte plater, papirimpregnering og forbrenningsanlegg hvor forbrenningsproduktene brukes i direkte oppvarmede tørkere i produksjonen. BAT-konklusjonene omfatter blant annet miljøstyringsystem, drift, støy, teknikker for å forhindre utslipp til jord og grunnvann, energiledelse og energieffektivitet, lukt, avfall, utslipp til luft og vann, samt målinger. BAT-konklusjonene angir utslippsgrenser (BAT-AEL) for støv, NOx, formaldehyd, og TVOC (flyktige organiske forbindelser) i utslipp til luft, for suspendert stoff i overflateavrenning, og suspendert stoff og KOF (kjemisk oksygenforbruk) i utslipp av prosessvann fra trefiberproduksjon.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Industriutslippsdirektivet ble innlemmet i EØS-avtalen 25. september 2015, ble innlemmet i EØS-avtalen 25. september 2015 og trådte i kraft i EØS 1. august 2016. Direktivet er gjennomført ved endringer av forurensningsforskriften og avfallsforskriften. BAT-konklusjoner som er tatt inn i EØS-avtalen skal legges til grunn ved fastsetting av vilkår i tillatelsene. Når industriutslippsdirektivet er gjennomført, vil dermed nye BAT-konklusjoner ikke kreve forskriftsendring. Rettsakten grupperes derfor i Gruppe 3.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Det er få registrerte anlegg med produksjon av de aktuelle trebaserte platene i Norge. Kun en virksomhet har produksjonskapasitet > 600 m3/dag og vil dermed være omfattet av BAT-konklusjoner for denne bransjen. På det nåværende tidspunkt kan ikke kostnadene knyttet til tilpasning til kravene fastslås ettersom myndighetene ikke har oversikt over tilpasninger virksomheten eventuelt må gjøre.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten ble i september 2015 behandlet gjennom skriftlig prosedyre i Spesialutvalget for miljøsaker, der Olje- og energidepartementet, Helse- og omsorgsdepartementet, Kommunal- og moderniseringsdepartementet, Samferdselsdepartementet, Landbruks- og matdepartementet, Nærings- og fiskeridepartementet, Finansdepartementet, Utenriksdepartementet og Klima- og miljødepartementet er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Kommisjonsbeslutningen anses som EØS-relevant og akseptabelt.
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Kommisjonen |
Type rettsakt: | Vedtak/beslutning |
KOM-nr.: | |
Rettsaktnr.: | 2015/2119 |
Basis rettsaktnr.: | 2010/75/EU |
Celexnr.: | 32015D2119 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 21.07.2015 |
Frist returnering standardskjema: | 01.09.2015 |
Dato returnert standardskjema: | 01.09.2015 |
Dato innlemmet i EØS-avtalen: | 01.07.2017 |
Nummer for EØS-komitebeslutning: | 100/2016 |
Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Nei |
Høringsstart: | |
Høringsfrist: | |
Frist for gjennomføring: | |
Dato for faktisk gjennomføring: | |
Dato varsling til ESA om gjennomføring: |