Diagnostisk manual fiskehelse
Diagnostisk manual til direktiv 2006/88/EC - krav til overvåking og diagnostikk
Commission Implementing Decision (EU) 2015/1554 of 11 September 2015 laying down rules for the application of Directive 2006/88/EC as regards requirements for surveillance and diagnostic methods
EØS-notat | 06.05.2016 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 20.07.2015
Spesialutvalg: Matområdet
Dato sist behandlet i spesialutvalg: 27.08.2015
Hovedansvarlig(e) departement(er): Nærings- og fiskeridepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg I. Veterinære og plantesanitære forhold
Kapittel i EØS-avtalen: I. Veterinære forhold
Status
Rettsakten er innlemmet i EØS-avtalen
Sammendrag av innhold
Den diagnostiske manualen som det nå jobbes med inneholder krav til prøvetaking for å oppnå frihet, få tilbake frihet etter utbrudd og vedlikeholde fristatus for liste 2 sykdommer i EØS-området. Det har vært jobbet med rettsakten helt siden fiskehelsedirektivet trådte i kraft i 2006. Norge har vært aktivt med hele veien og det siste året har vi sammen med Veterinærinstituttet (VI) vært med på å utarbeide de kapitlene som de er referanselaboratorium for, samtidig som de også har fått mulighet til å kommentere på de andre kapitlene underveis. Den diagnostiske manualen er lenge etterlengtet og vil harmonisere EØS-landenes krav til å oppnå frihet, få tilbake frihet etter utbrudd og vedlikeholde fristatus for liste 2 sykdommer. Frem til nå har det vært opp til hvert enkelt land å legge listen for prøvetaking, som oftest basert på tidligere utkast til manual. En endelig vedtakelse av manualen vil standardisere overvåkingskravene.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Rettsakten medfører ingen endring i norsk regelverk. Imidlertid blir prøveantallet for å oppnå frihet, få tilbake frihet etter utbrudd og vedlikeholde fristatus for liste 2 sykdommer endret sammenliknet med det Norge har operert med tidligere. Mattislynets ansatte og næringen må derfor orienteres om hvilke krav som vil gjelde i fremtiden.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Rettsakten har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for norsk forvaltning eller næringsliv.
Sakkyndige instansers merknader
Veterinærinstituttet har i egenskap av å være OIEs referanselaboratorium for infeksiøs lakseanemi (ILA), laget utkastet til den delen av manualen som omtaler denne sykdommen. De har også sett på de andre delene av manualen og finner rettsakten akseptabel.
Rettsakten har vært vurdert av Spesialutvalget for matområdet, der Landbruks- og matdepartementet, Nærings- og fiskeridepartementet, Helse- og omsorgsdepartementet, Finansdepartementet, Klima- og miljøverndepartementet, Utenriksdepartementet og Mattilsynet er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Rettsakten er EØS-relevant og akseptabel.
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Kommisjonen |
Type rettsakt: | Vedtak/beslutning |
KOM-nr.: | |
Rettsaktnr.: | 2015/1554 |
Basis rettsaktnr.: | |
Celexnr.: | 32015D1554 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 08.05.2015 |
Frist returnering standardskjema: | 28.08.2015 |
Dato returnert standardskjema: | 19.10.2015 |
Dato innlemmet i EØS-avtalen: | 29.04.2016 |
Nummer for EØS-komitebeslutning: | 68/2016 |
Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Nei |
Høringsstart: | |
Høringsfrist: | |
Frist for gjennomføring: | |
Dato for faktisk gjennomføring: | |
Dato varsling til ESA om gjennomføring: |