PAH i visse typer røykt fisk
Kommisjonsforordning om endring av forordning (EF) nr. 1881/2006 når det gjelder maksimalt nivå av polysykliske aromatiske hydrokarboner i Katsuobushi (tørket makrellfisk) og røykt østersjøsild
Commission Regulation amending Regulation (EC) No 1881/2006 as regards maximum levels for polycyclic aromatic hydrocarbons in Katsuobushi (dried bonito) and certain smoked Baltic herring.
EØS-notat | 13.03.2017 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 01.07.2015
Spesialutvalg: Matområdet
Dato sist behandlet i spesialutvalg: 24.07.2015
Hovedansvarlig(e) departement(er): Helse- og omsorgsdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg II. Tekniske forskrifter, standarder, prøving og sertifisering
Kapittel i EØS-avtalen: XII. Næringsmidler
Status
Sammendrag av innhold
Rettsakten endrer forordning (EF) nr. 1881/2006 ved å gi egne grenseverdier for PAH i to typer næringsmidler. Polysykliske aromatiske hydrokarboner er en stoffgruppe med flere såkalte gentoksiske karsinogener (kan gi kreft ved å skade arvematerialet). PAH dannes gjennom ulike industrielle prosesser og finnes i maten som tradisjonelle miljøgifter men også som et resultat av behandlingen/produksjonen av næringsmidler (f.eks. røyking og tørking). Grenseverdiene er satt både for benzo(a)pyren (BaP) og summen av fire PAH-forbindelser (inkl. BaP). Verdiene i røykte fiske- og kjøttprodukter ble strengere fra september 2014, men ganske mange medlemsland har fått et treårig unntak for sine tradisjonelt røykte spesialiteter. Røykt brisling fra Østersjøen har nå en høyere grenseverdi enn annen røykt fisk, men siden dette produktet også kan inneholde små sild, har det vært et ønske fra de baltiske landene om at røykt østersjøsild plasseres i samme kategori. Katsuobushi er et tradisjonelt japansk produkt. Makrellfisken bonito tørkes, røykes og skjæres i skiver. Ofte tilsettes vann for å lage kraft. De tradisjonelle røykemetodene kan gi forholdsvis høye PAH-verdier, langt over grenseverdien for røykte fiskeprodukter i EU-regelverket. Den japanske industrien jobber med å finne metoder som gir lavere grader av forurensning, men Katsuobushi kan foreløpig ikke oppfylle de strengeste kravene. Derfor er det akseptert at Katsuobushi plasseres i samme kategori som røykt brisling, og får dermed noe høyere grenseverdier enn andre røykte fiskeprodukter.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Rettsakten krever en endring i forskrift 27. september 2002 nr. 1028 om visse forurensende stoffer i næringsmidler. Hovedrettsakten, som denne rettsakten endrer, er allerede innlemmet i EØS-avtalen.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Rettsakten medfører ikke administrative eller økonomiske konsekvenser for myndighetene og/eller næringen.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten har vært vurdert av Spesialutvalget for matområdet, der Landbruks- og matdepartementet, Nærings- og fiskeridepartementet, Helse- og omsorgsdepartementet, Finansdepartementet, Klima- og miljøverndepartementet, Utenriksdepartementet og Mattilsynet er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel. Rettsakten er ikke sendt på høring, men de relevante næringsorganisasjonene ble informert underveis i regelverksprosessen.
Vurdering
Mattilsynets generelle holdning er at det er viktig å arbeide for å endre dårlig produksjonspraksis, noe denne rettsakten bidrar til. Det er utviklet flere veiledningsdokumenter for hvordan mat kan røykes og tørkes uten å tilføres helseskadelige mengder PAH, f.eks. en Code of Practice i Codex. Nivåene kan synes noe høye men virker helsemessig trygge ut fra at de aktuelle produktene inntas i små mengder. Disse næringsmidlene er i utgangspunktet lite relevante for norske forbrukere.
Rettsakten er relevant og akseptabel.
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Kommisjonen |
Type rettsakt: | Forordning |
KOM-nr.: | |
Rettsaktnr.: | 1125/2015 |
Basis rettsaktnr.: | 1881/2006 |
Celexnr.: | 32015R1125 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 13.04.2015 |
Frist returnering standardskjema: | 03.08.2015 |
Dato returnert standardskjema: | 11.08.2015 |
Dato innlemmet i EØS-avtalen: | 03.02.2017 |
Nummer for EØS-komitebeslutning: | 12/2017 |
Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Ja |
Høringsstart: | 12.08.2015 |
Høringsfrist: | 23.09.2015 |
Frist for gjennomføring: | |
Dato for faktisk gjennomføring: | 06.02.2017 |
Dato varsling til ESA om gjennomføring: | 13.03.2017 |