Plantevernmiddelrester fo. (EU) 2016/440, endrer vedlegg II, III og V
Kommisjonsforordningen (EU) 2016/440 av 23. mars 2016 om endring av vedlegg II, III og V til europaparlaments- og rådsforordning (EF) nr. 396/2005 med hensyn til grenseverdier for atrazin i eller på visse produkter.
Commission Regulation (EU) 2016/440 of 23 March 2016 amending Annexes II, III and V to Regulation (EC) No 396/2005 of the European Parliament and of the Council as regards maximum residue levels for atrazine in or on certain products
EØS-notat | 13.03.2017 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 02.02.2016
Spesialutvalg: Matområdet
Dato sist behandlet i spesialutvalg: 03.06.2016
Hovedansvarlig(e) departement(er): Helse- og omsorgsdepartementet / Landbruks- og matdepartementet / Nærings- og fiskeridepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg I. Veterinære og plantesanitære forhold
Kapittel i EØS-avtalen: II. Fôrvarer
Status
Sammendrag av innhold
Denne rettsakten går etter hurtigprosedyren.
Rettsakten vil endre grenseverdier (MRL) for rester av atrazin i og på visse produkter.
All tillatelse for bruk av plantevernprodukter som inneholder atrazin har blitt trukket tilbake i EU. Av den grunn skal også MRL-ene som er angitt i Vedleggene II og III slettes jf. artikkel 17 til forordning (EF) nr. 396/2005.
Grenseverdiene for atrazin er vurdert, risikohåndtert og vedtatt av den faste komiteen for planter, dyr, mat og fôr, seksjon plantevernmiddelrester (SCoPAFF/PR). De er basert på European Food Safety Authoritys (EFSA) sine vurderinger og annen relevant informasjon. EFSA konkluderte med at MRL for atrazin i kornprodukter kan senkes fra 0,1 mg/kg til 0,05 mg/kg. Dette tilsvarer nivået korresponderer med det eksisterende nivået for bestemmelse av atrazin i planteprodukter.
Grenseverdiene som endres av denne rettsakten fikk flertall ved votering i EU 1. desember 2015. Den er under behandling i EU og i EØS landene. Rettsaktene tas inn i EØS-avtalen gjennom beslutning i EØS komiteemøtet.
Mattilsynet vurderer at de aktuelle MRL-verdiene er trygge for forbrukerne i EU og Norge.
Rettsakten trår i kraft i EU 6 måneder etter 20. dag etter publisering i Official Journal of the European Union, det vil si 13. oktober.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Rettsakten krever endring i norsk forskrift 18. august 2009 nr. 1117 om rester av plantevernmidler i næringsmidler og fôrvarer.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Mattilsynet anser at endringene er minimale og at rettsakten;
• ikke får vesentlige økonomiske konsekvenser verken for næringen eller Mattilsynet.
• ikke får vesentlige administrative konsekvenser for Mattilsynet.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten har vært vurdert av Spesialutvalget for matområdet, der Landbruks- og matdepartmentet, Helse- og omsorgsdepartementet, Nærings- og fiskeridepartementet, Klima- og miljødepartementet, Finansdepartementet, Utenriksdepartementet og Mattilsynet er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Mattilsynet anser rettsakten som EØS-relevant og akseptabel.
Helserisiko er alltid vurdert når maksimale grenseverdier (MRL) for rester av plantevernmidler fastsettes.
European Food Safety Authority (EFSA) har i forkant av vedtakene vurdert nødvendigheten av å endre grenseverdiene opp mot hensynet til forbrukernes sikkerhet. I EFSAs vurderinger for de respektive stoffer har EFSA konkludert med anbefalte MRLer for enkeltprodukter. I disse vurderingene blir det tatt hensyn til både langtidseksponering og akutt giftighet. Forutsatt lovlig bruk og rester under grenseverdiene vil dette da ikke utgjøre noen helsefare for forbruker. Det er da tatt hensyn til den nyeste kunnskapen om stoffenes toksikologiske egenskaper i vurderingene. Det minste nivå hvor det påvises en langtidsvirkning eller minste nivå hvor det blir påvist akutt helserisiko, danner alltid grunnlag for fastsettelse av grenseverdier.
I dette tilfellet er årsak til endringene i MRLer at all tillatelse til bruk av plantevernmidler som inneholder atrazin har blitt trukket tilbake i EU. I utgangspunktet skal man derfor ikke kunne påvise rester av atrazin i planteprodukter. Data som er sendt inn fra land utenfor EU har heller ikke vært tilfredsstillende for å kunne dokumentere nødvendig bruk og trygghet. MRLene er derfor satt lik LOQ (Limit of Quantification).
Atrazin har ikke vært tillatt brukt i Norge.
Endringene av MRL (eller MRL ved LOQ) for atrazin/produkt kan man finne i EUs pesticid database. Ved å krysse av i punkt 3 for «MRLs evolution», får man utvikling av MRL for den enkelte kombinasjon av plantevernmiddel og produkt;
http://ec.europa.eu/sanco_pesticides/public/?event=pesticide.residue.selection&language=EN
Mattilsynet vurderer at grenseverdiene er fastsatt slik at hensynet til forbrukernes helse er ivaretatt.
Mattilsynet anser rettsakten som EØS-relevant og akseptabel.
Andre opplysninger
Rettsakten trår i kraft i EU 6 måneder etter 20. dag etter publisering av forordningen i Official Journal of the European Union, det vil si 13. oktober 2016.
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Kommisjonen |
Type rettsakt: | Forordning |
KOM-nr.: | |
Rettsaktnr.: | 440/2016 |
Basis rettsaktnr.: | 396/2005 |
Celexnr.: | 32016R0440 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 11.04.2016 |
Frist returnering standardskjema: | 02.05.2016 |
Dato returnert standardskjema: | |
Dato innlemmet i EØS-avtalen: | 03.02.2017 |
Nummer for EØS-komitebeslutning: | 15/2017 |
Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Ja |
Høringsstart: | 04.03.2016 |
Høringsfrist: | 20.04.2016 |
Frist for gjennomføring: | |
Dato for faktisk gjennomføring: | 07.02.2017 |
Dato varsling til ESA om gjennomføring: | 13.03.2017 |