Endringer i TSI sikkerhet i jernbanetunneler
Kommisjonsforordning (EU) 2016/912 om endring i forordning (EU) nr. 1303/2014 TSI - sikkerhet i jernbanetuneller
COMMISSION REGULATION (EU) 2016/912 of 9 June 2016 correcting Regulation (EU) No 1303/2014 concerning the technical specification for interoperability relating to ‘safety in railway tunnels’ of the rail system of the European Union
EØS-notat | 21.02.2017 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 28.06.2016
Spesialutvalg: Transport
Dato sist behandlet i spesialutvalg:
Hovedansvarlig(e) departement(er): Samferdselsdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XIII. Transport
Kapittel i EØS-avtalen: III. Transport med jernbane
Status
Kommisjonsforordning (EU) 2016/912 om endring i forordning (EU) nr. 1303/2014 TSI - sikkerhet i jernbanetunneler ble publisert i OJ 10. juni 2016 og trådte i kraft i EU 30. juni 2016. Rettsakten ble ansett som EØS - relevant og ble tatt inn i EØS-avtalen vedlegg XIII nr. 37dba den 02.02.2017. Rettsakten ble tatt inn i norsk rett ved forskrift om endring i forskrift om gjennomføring av kommisjonsforordning (EU) nr. 1303/2014 av 18. november 2014 om den tekniske spesifikasjonen for samtrafikkevne som gjelder sikkerhet i jernbanetunneler i Den europeiske unions jernbanesystem (TSI-sikkerhet i jernbanetunneler) vedtatt av Statens jernbanetilsyn 07.02.2017.
Sammendrag av innhold
Kommisjonsforordning (EU) 2016/912 om endring i forordning (EU) nr. 1303/2014 TSI - sikkerhet i jernbanetunneler opphever artikkel 7 i (EU) No 1303/2014. Denne bestemmelsen påla medlemsstatene å utarbeide en nasjonal gjennomføringsplan. Den var tatt inn i TSIen ved en feil og ble derfor trukket tilbake ved en endringsrettsakt.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Rettsakten medførte at det måtte gjøres endringer i forskrift som endrer forskrift om gjennomføring av kommisjonsforordning (EU) nr. 1303/2014 av 18. november 2014 om den tekniske spesifikasjonen for samtrafikkevne som gjelder sikkerhet i jernbanetunneler i Den europeiske unions jernbanesystem (TSI-sikkerhet i jernbanetunneler).
Økonomiske og administrative konsekvenser
Da rettsakten opphevet kravet som påla medlemsstatene å utarbeide en nasjonal gjennomføringsplan, ble det vurdert som at den virke administrativt besparende i form av at det ikke var nødvendig å bruke ressurser på å utarbeide en slik plan.
Sakkyndige instansers merknader
Rettskaten ble ikke sendt på høring da Statens jernbanetilsyn vurderte det som åpenbart unødvendig i henhold til utredningsinstruksen kapittel 3 punkt 3-3 annet ledd. Dette ble begrunnet med at den trekker tilbake en bestemmelse som påla myndighetene en forpliktelse og således ikke berører rettigheter og plikter for øvrige aktører på jernbanen eller borgerne. Det ble ansett som tilstrekkelig å informere om endringen etter vedtakelse.
Rettsakten fulgte hurtigprosedyren. Rettsakten ble ansett som EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Rettsakten ble vurdert som EØS-relevant og akseptabel og kunne dermed tas inn i EØS-avtalen og i norsk rett.
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Kommisjonen |
Type rettsakt: | Forordning |
KOM-nr.: | |
Rettsaktnr.: | 2016/912/EU |
Basis rettsaktnr.: | 2008/57/EU |
Celexnr.: | 32016R0912 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | |
Frist returnering standardskjema: | |
Dato returnert standardskjema: | |
Dato innlemmet i EØS-avtalen: | 03.02.2017 |
Nummer for EØS-komitebeslutning: | 36/2017 |
Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Ja |
Høringsstart: | |
Høringsfrist: | |
Frist for gjennomføring: | 03.02.2017 |
Dato for faktisk gjennomføring: | 07.02.2017 |
Dato varsling til ESA om gjennomføring: | 21.02.2017 |