Overvåking og rapportering av drivhusgassutslipp fra skip: gjennomføringsbestemmelser om standardskjemaer
Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2016/1927 av 4. november 2016 om standardskjemaer for overvåkingsplaner, utslippsrapporter og samsvarsdokumenter i henhold til europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2015/757 om overvåking, rapportering og verifikasjon av CO2-utslipp fra sjøtransport
Commission Implementing Regulation (EU) 2016/1927 of 4 November 2016 on templates for monitoring plans, emissions reports and documents of compliance pursuant to Regulation (EU) 2015/757 of the European Parliament and of the Council on monitoring, reporting and verification of carbon dioxide emissions from maritime transport
EØS-notat | 02.12.2016 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 16.11.2016
Spesialutvalg: Miljø
Dato sist behandlet i spesialutvalg: 28.11.2016
Hovedansvarlig(e) departement(er): Klima- og miljødepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XX. Miljø
Kapittel i EØS-avtalen: III. Luft
Status
Sammendrag av innhold
Forordning (EU) 757/2015 av 29. april 2015 om overvåking, rapportering og verifikasjon av CO2-utslipp fra sjøtransport (MRV-forordningen) er tatt inn i EØS-avtalen.
Etter MRV-forordning vil rederier få plikt til å overvåke klimagassutslipp fra hvert enkelt skip, og som et ledd i dette skal rederier lage en overvåkingsplan. For å sikre sammenlignbar og standardisert informasjon har EU-Kommisjonen, med hjemmel i MRV-forordningen artikkel 6(5), utarbeidet maler som slike overvåkingsplaner skal følge. Rederier med flere berørte skip kan dele opp overvåkingsplanen i en rederi-spesifikk og en skips-spesifikk plan, noe som i noen grad vil kunne forenkle dette arbeidet for rederiet.
MRV-forordningen pålegger videre rederier å rapportere faktiske utslipp, og dette skal gjøres elektronisk i en felleseuropeisk rapporteringsportal kalt "Thetis MRV" designet for dette formålet. Forordning (EU) 1927/2016 fastsetter den elektroniske malen for slik rapportering som rederiet skal benytte i den forbindelse.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forordning (EU) 1927/2016 inneholder rettigheter og plikter for private rettssubjekter, og for EFTA-statene må rettsakten implementeres ved inkorporasjon. Skipssikkerhetsloven § 33 vurderes tilstrekkelig som hjemmelsgrunnlag for inkorporasjonen, som gjennomføres ved at en ny forskrift vedtas.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Forordningen gir nærmere innhold til krav som allerede følger av MRV-forodningen, og medfører ikke i seg selv økonomiske og administrative konsekvenser.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten er vurdert av spesialutvalget for miljø, der berørte departementer er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Rettsakten er vurdert som relevant og akseptabel.
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Kommisjonen |
Type rettsakt: | Forordning |
KOM-nr.: | |
Rettsaktnr.: | 1927/2016 |
Basis rettsaktnr.: | 2015/757 |
Celexnr.: | 32016R1927 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 10.10.2016 |
Frist returnering standardskjema: | 30.01.2017 |
Dato returnert standardskjema: | 02.12.2016 |
EØS-relevant: | Ja |
Akseptabelt: | Ja |
Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Ja |
Høringsstart: | |
Høringsfrist: | |
Frist for gjennomføring: |