Tillitsnivåer
Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2015/1502 av 8. september 2015 om fastsetting av tekniske minimumsspesifikasjoner og prosedyrer for fastsettelse av sikringsnivåer for elektroniske identifikasjonsløsninger i henhold til artikkel 8 (3) i Europaparlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 910/2014 om elektronisk identifikasjon og tillitstjenester til bruk for elektroniske transaksjoner på det indre marked
Commission Implementing Decision (EU) 2015/1502 of 8 September 2015 on setting out minimum technical specifications and procedures for assurance levels for electronic identification means pursuant to Article 8 (3) of Regulation (EU) No 910/2014 of the European Parliament and of the Council on electronic identification and trust services for electronic transactions in the internal market
EØS-notat | 18.11.2016 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 18.11.2016
Spesialutvalg: Kommunikasjoner
Dato sist behandlet i spesialutvalg:
Hovedansvarlig(e) departement(er): Kommunal- og distriktsdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XI. Elektronisk kommunikasjon, audiovisuelle tjenester og informasjonssamfunnstjenester
Kapittel i EØS-avtalen:
Status
Gjennomføringsforordningen er publisert i Official Journal 9. september 2015.
Sammendrag av innhold
Etter Europaparlaments- og rådsforordning nr. 910/2014 (EU) om elektronisk identifikasjon og tillitstjenester for elektroniske transaksjoner i det indre marked (eIDAS-forordningen), skal det for eID-løsninger som er notifisert etter forordningens artikkel 9 (1) angis hvilket av sikringsnivåene/tillitsnivåene 'lav', 'betydelig' eller 'høy' eIDene under ordningen tilfredsstiller. Hovedformålet med gjensidig anerkjennelse av eID på tvers av medlemslandene er å gjøre det mulig for innbyggerne i EU/EØS å kunne bruke sine nasjonale eID-er på tvers. Siden medlemslandene har forskjellige eID-løsninger, er det nødvendig med en mekanisme for å gjøre dem sammenlignbare og interoperable. Gjennomføringsforordningen om sikringsnivåer inneholder detaljerte kriterier til de tre tillits-/sikringsnivåene 'lav', 'betydelig' og 'høyt', som gjør det mulig for medlemslandene å 'mappe' deres egne eID-løsninger mot teknologinøytrale nivåbeskrivelser som ikke er låst til bestemte tekniske standarder eller løsninger.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forutsatt at eIDAS-forordningen tas inn i EØS-avtalen og gjennomføres i norsk rett, vil gjennomføringsforordningen være EØS-relevant og kan gjennomføres i forskrift.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Det vil være behov for å se nærmere på den norske gjeldende regulering av sikkerhetsnivåer/tillitsnivåer, dvs. selvdeklarasjonsordningen (Rammeverk for autentisering og uavviselighet i elektronisk kommunikasjon samt kravspesifikasjon for PKI i offentlig sektor). Dette vil kreve noe ressurser. Forholdet mellom norske tillit-/sikringsnivåer og eIDAS-nivående bør også avklares/forklares for å lette både eID-leverandørenes og forvaltningens arbeid med eID-nivåene.
Sakkyndige instansers merknader
Direktoratet for forvaltning og IKT har deltatt i prosessen med å utarbeide gjennomføringsforordningen i eIDAS Expert Group og finner innholdet akseptabelt.
Vurdering
Gjennomføringsforordningen beskriver minimumskrav til tillits-/sikringsnivåene og nærmere kriterier for oppfyllelse av minimumskravene. Dette sikrer at ulike løsninger kan oppfylle fastsatte nivåer. Gjennomføringsforordningen utfylles av gjennomføringsrettsakten om samarbeid og peer review (Gjennomføringsbeslutning 2015/296).
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Kommisjonen |
Type rettsakt: | Forordning |
KOM-nr.: | KOM(2015)1502 |
Rettsaktnr.: | 2015/1502/EU |
Basis rettsaktnr.: | |
Celexnr.: | 32015R1502 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 01.07.2015 |
Frist returnering standardskjema: | 21.07.2015 |
Dato returnert standardskjema: | |
EØS-relevant: | Ja |
Akseptabelt: | Ja |
Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Ja |
Høringsstart: | |
Høringsfrist: | |
Frist for gjennomføring: |