Energimerking, revisjon av husholdningstørketromler

Delegert kommisjonsforordning (EU) 2023/2534 av 13. juli 2023 som utfyller forordning (EU) 2017/1369 av europaparlamentet og rådet med hensyn til energimerking av husholdningstørketromler og som opphever delegert kommisjonsforordning (EU) nr. 392/2012

Commission Delegated Regulation (EU) 2023/2534 of 13 July 2023 supplementing Regulation (EU) 2017/1369 of the European Parliament and of the Council with regard to energy labelling of household tumble dryers and repealing Commission Delegated Regulation (EU) No 392/2012

Sakstrinn

  1. Faktanotat
  2. Foreløpig posisjonsnotat
  3. Posisjonsnotat
  4. Gjennomføringsnotat

Opprettet 25.08.2017

Spesialutvalg: Energi

Dato sist behandlet i spesialutvalg:

Hovedansvarlig(e) departement(er): Energidepartementet

Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg IV. Energi

Kapittel i EØS-avtalen:

Status

Rettsakten ble vedtatt  i  EU 13.7.2023 og publisert i EU tidende 22. november samme år.

Bakgrunn

Denne saken er knyttet til rammeforordningen for energimerking av produkter. Energimerkeforordningen skal sammen med økodesigndirektivet bidra til å redusere energirelaterte produkters miljøbelastning. Energimerking av produkter har vært en del av EØS-avtalen siden 1990-tallet. Ordningen er gradvis blitt utvidet til å dekke nye energirelaterte produkter. Regelverket pålegger leverandører og forhandlere å energimerke produktene, slik at forbrukerne kan ta bevisste valg i kjøpssituasjonen. Reglene fastsettes for ulike produktgrupper gjennom produktspesifikke forordninger. Energikrav til produkter er et av flere virkemidler for å nå EUs overordnede energieffektiviserings- og klimamål. Les mer om dette på NVEs nettsider.

Sammendrag av innhold

Energimerkeforordningen er utfyllende regler fra Europakommisjonen til Råds- og Parlamentsforordning (EU) 2017/1369 og er en revisjon av gjeldende energimerkeforordning 392/2012. Parallelt har det pågått en revisjon av økodesignforordning 932/2012 for tørketromler. EU-kommisjonen har beregnet at de to reviderte forordningene tilsammen vil kunne bidra med en strømbesparelse på 0,6 TWh/år i 2030 og 1,7 TWh/år i 2040.

Forordningen består av en hoveddel og ti vedlegg.

Noen sentrale artikler i hoveddelen:

Artikkel 1 Virkeområde

Revidert energimerkeforordning omfatter el-nettillkoblede og gassfyrte husholdningstørketromler samt innbyggingstørketromler og tørketromler som blir solgt til annen bruk enn husholdningsbruk. Tørketromler drevet av batterier og tørketromler med flere tromler er også inkludert i virkeområdet. Det finnes også flere unntak fra virkeområdet, for eksempel tørketromler drevet av batterier og som også kan kobles til strømnettet gjennom en AC/DC-omformer der omformeren selges separat. Denne type tørketromler brukes vanligvis ikke i boliger, men i bobiler.

Artikkel 3 Plikter for leverandører

Leverandører skal forsyne hver tørketrommel med en trykket energietikett.

Leverandør skal, på forespørsel fra forhandler, gjøre produktdatabladet tilgjengelig i trykket form.

 De skal påse at informasjon fra teknisk dokumentasjon og produktdatablad er registrert i EUs produktdatabase for energimerkede produkter (EPREL). 

Leverandørene skal sørge for at enhver synlig reklame eller teknisk markedsføring knyttet til en modell, alltid viser energiklassen og tilgjengelige energieffektivitetsklasser.  

De skal sørge for at en elektronisk energietikett og et elektronisk produktdatablad gjøres tilgjengelig for forhandlere for hver tørketrommelmodell.

4 Plikter for forhandlere

Forhandler skal, på salgsstedet (inkludert handelsmesser), utstyre hver tørketrommelmodell med et lett synlig energimerke.

Forhandler skal ved fjernsalg sikre at produktdatablad og energimerket følger med produktet.

Forhandler skal sikre at enhver synlig reklame og ethvert teknisk salgsmateriale (inkludert på internett) for en bestemt tørketrommelmodell, viser energiklassen og tilgjengelige energieffektivitetsklasser.  

Artikkel 7 Gjennomgang

Kommisjonen gis mandat til å vurdere behovet for å etablere en poengskala for reparerbarhet. Resultatene fra vurderingen skal presenteres i konsultasjonsforum innen ett år etter forordningens ikrafttredelsesdato.  

Artikkel 10 Ikrafttredelse og virkning

Forordningen trer i kraft 1. januar 2024 og få virkning fra 1. juli 2025. Imidlertid skal artikkel 9 om overgangsordninger få virkning fra 1. januar 2024 mens artikkel 3 (1) punktene (a) og (b), skal få virkning fra 1. mars 2025.

De viktigste endringene i vedleggene:

Vedlegg I Definisjoner: Definisjonen av begrepet "Garanti" er ny. Den er likelydende med definisjonen i energimerkeforordningen for vaskemaskiner (2019/2014).

Vedlegg II Energieffektivitetsklasser og lydeffektklasser: I samsvar med rammeforordning (EU)  2017/1369, er energiklassene reskalert slik at skalaen går fra A til G og at energiklasse A er tom ved første gangs introduksjon av energimerket. På energimerket er det også innført en skala for lydeffektnivået. Dette vi hjelpe brukeren til å sammenligne lydeffektnivået hos ulike tørketrommelmodeller. Kondenseringseffektivitetsskalaen er endret fordi alle nye modeller har en kondenseringseffektivitet over 80 % samt at det reelt sett ikke lenger finnes tørketromler med dårlig kondenseringseffektivitetsklasse etter gjeldende skala.

Vedlegg III Energimerke: Den visuelle energiklasseskalaen går fra A til G. Ikonet for energien som driver tørketrommelen (enten elektrisk eller gassdreven) forsvinner, siden gassdrevne tørketromler knapt finnes i EU-markedet.

Vedlegg IV. Måle- og beregningsmetoder: Målemetode og beregning av energieffektivitet og kondenseringseffektivitet er tilpasset endringen i vektingen mellom full- og dellast. Resultatene av måling og beregning oppgis som per syklus i stedet for per år.

Vedlegg V. Produktdatablad: Vedlegg V foreskriver hvordan produktinformasjonen skal oppgis på skjemaform fremfor på listeform som i gammel forordning. Informasjonen på produktdatabladet er også tilpasset informasjonen på det nye energimerket. Det innføres et nytt informasjonskrav om minimumslengden på garantien som leverandøren tilbyr. Det samme kravet er innført i energimerkeforordningene fra 2019 for vaskemaskiner, oppvaskmaskiner og kjøleapparater til husholdninger og kjøleapparater til bruk ved direktesalg.

Vedlegg VII og VIII Informasjon som skal gis ved fjernsalg: Vedlegg VII og VIII vil erstatte vedlegg IV i forordning (EU) nr. 392/2012 og vil gi detaljerte krav til informasjonen som skal vises ved fjernsalg.

Vedlegg IX Verifikasjonsprosedyre for tilsynsformål: Prinsippene som gjelder for verifiseringsprosedyren opprettholdes som i gammel forordning, selv om det er innført et nytt validitetskriterie for å sikre at tilstrekkelig fuktighetsnivå oppnås ved avslutning av en prøvning.

Merknader

Hovedrettsakten som er en rammerettsakt – energimerkeforordning (EU) 2017/1369 (som erstatter energimerkedirektiv 2010/30/EF) – er hjemlet i Traktat om den Europeiske Unions Funksjonsmåte (TEUF- traktaten), artikkel 194 (2). 

Gjeldende norsk lovgivning for energimerkeordningen for produkter er LOV 1981-12-18 nr 90: Lov om merking av forbruksvarer m.v. (Forbrukermerkeloven) med underliggende forskrift 2013.05.27 nr 0534: Forskrift om energimerking av energirelaterte produkter (energimerkeforskriften for produkter). Energimerkeforskriften for produkter trådte i kraft 01.06. 2013.

Rettslige konsekvenser

Energimerkeforordning 2017/1369 er gjennomført i norsk rett ved endring i lov 18. desember 1981 nr. 90 om merking av forbruksvarer mv. (forbrukermerkeloven). Etter forbrukermerkeloven § 3a annet ledd, kan departementet gi forskrift om gjennomføring av forordninger gitt i medhold av energimerkeforordningen. Myndigheten er delegert til NVE. Dersom den endelig reviderte energimerkeforordningen for tørketromler blir vedtatt i EU og innlemmet i EØS-avtalen, vil den bli gjennomført ved endring av energimerkeforskriften for produkter.

Økonomiske og administrative konsekvenser

NVE antar at reglene ikke vil få vesentlige økonomiske eller administrative konsekvenser for myndigheter, foretak og forbrukere.

For myndigheter, er antagelsen basert på at forordningen erstatter en tidligere gjennomført forordning for tørketromler og at tilsyn med den nye rettsakten kan gjøres innenfor eksisterende budsjetter.

For foretak vil det trolig påløpe kostnader for å oppdatere produktdatablader, energimerker og annet informasjonsmateriell. Men kostnaden for norske aktører antas å ikke være vesentlig og ikke ha større konsekvenser for norske foretak enn for foretak i EU. Underveis i regelverksutviklingen, har NVE heller ikke mottatt noen høringsinnspill fra norske aktører.

For forbrukerne vil mer energieffektive tørketromler kunne bidra til lavere energiutgifter.  

Sakkyndige instansers merknader

For å gjøre norske interessenter tidlig oppmerksom på prosessen i EU, publiserte NVE en nyhet om oppstart av revisjonsstudien den 25. august 2017. Den 21. august 2019 publiserte NVE også en høring av arbeidsdokumentene utsendt til møtet i samrådsforum som fant sted 18. september 2019. NVE mottok ingen høringsinnspill. Den 21. juni 2022 publiserte NVE en ny høring av revidert arbeidsdokument som var sendt på skriftlig høring fra Kommisjonen. NVE mottok ingen høringsinnspill. Den 29. mars 2023 publiserte NVE en høring i forbindelse med møte i ekspertgruppen for energimerking hvor forslag til revidert forordning ble diskutert. NVE mottok ingen høringsinnspill.

NVE vurderer foreløpig at forordningen er EØS-relevant og akseptabel.

Vurdering

Andre opplysninger

Tørketromler er ikke et prioritert produkt for NVE.

Nøkkelinformasjon

Institusjon: Kommisjonen
Type rettsakt: Forordning
KOM-nr.: KOM(2023)4741
Rettsaktnr.: (EU) 2023/2534
Basis rettsaktnr.: 2017/1369, 392/2012
Celexnr.: 32023R2534

EFTA-prosessen

Dato mottatt standardskjema: 01.12.2023
Frist returnering standardskjema: 06.12.2023
Dato returnert standardskjema: 06.12.2023
EØS-relevant: Ja
Akseptabelt: Ja
Tekniske tilpasningstekster: Nei
Materielle tilpasningstekster: Nei
Art. 103-forbehold: Nei

Norsk regelverk

Endring av norsk regelverk: Ja
Høringsstart:
Høringsfrist:
Frist for gjennomføring:

Lenker