Skipsopphuggingsforordningen: gjennomføringsbestemmelser om sertifikatet om farlige materialer
Kommisjonens gjennomføringsbeslutning (EU) 2016/2325 av 19. desember 2016 om utformingen av sertifikatet for fortegnelsen over farlige materialer som utstedes i henhold til europaparlaments- og rådsorordning (EU) nr. 1257/2013 om skipsopphugging
Commission Implementing Decision (EU) 2016/2325 of 19 December 2016 on the format of the certificate on the inventory of hazardous materials issued in accordance with Regulation (EU) No 1257/2013 of the European Parliament and of the Council on ship recycling
EØS-notat | 12.02.2019 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 23.02.2017
Spesialutvalg: Miljø
Dato sist behandlet i spesialutvalg: 13.03.2017
Hovedansvarlig(e) departement(er): Klima- og miljødepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XX. Miljø
Kapittel i EØS-avtalen: V. Avfall
Status
Rettsakten er vedtatt i EU.
Rettsakten har vært til vurdering i EØS-/EFTA-statene.
Sammendrag av innhold
Forordning (EU) 2013/1257 (skipsopphuggingsforordningen) har trådt i kraft i EU. Skipsopphuggingsforordningen er fortsatt til vurdering for innlemmelse i EØS-avtalen. Eventuell innlemmelse i EØS-avtalen av rettsakter som springer ut av forordning 2013/1257 må derfor ses i sammenheng med dette.
Skipsopphuggingsforordningen bygger på Den internasjonale konvensjonen om sikker og miljømessig forsvarlig gjenvinning av skip (Hongkong- konvensjonen), som Norge som første stat ratifiserte i 2013. Konvensjonen har foreløpig ikke tilstrekkelig antall ratifiserende stater til å tre i kraft. Forordningen går imidlertid lengre enn konvensjonen på flere punkter.
I medhold av skipsopphuggingsforordningen er EU-Kommisjonen gitt myndighet til å fastsette nærmere detaljerte regler om flere ulike forhold. Beslutning 2016/2325 om utformingen av inventarsertifikatet er gitt med hjemmel i forordning 2013/1257 artikkel 9 (1). Beslutningen har vært forelagt for og godkjent av komitéen for skipsopphugging som er satt opp i henhold til artikkel 25 i skipsopphuggingsforordningen.
Beslutningen angir spesifikt utformingen av inventarsertifikatet, og har som formål å sikre at sertifikatet samsvarer med Hongkong-konvensjonen vedlegg 3.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Beslutningen retter seg mot myndighetene og angir helt konkret hvordan inventarsertifikatet skal se ut. Det framgår allerede av forordning 2013/1257 artikkel 9 (9) at sertifikatet skal være i henhold til Hongkong-konvensjonen vedlegg 3, og beslutningen innfører derfor ingen nye materielle krav. Beslutningen vil kunne gjennomføres i norsk rett som administrativ prosedyre.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Beslutningen konkretiserer krav som allerede følger av forordning 1257/2013, og får derfor ingen økonomiske eller administrative konsekvenser.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten er vurdert av spesialutvalget for miljø, der berørte departementer er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Rettsakten er EØS-relevant og akspetabel.
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Kommisjonen |
Type rettsakt: | Vedtak/beslutning |
KOM-nr.: | |
Rettsaktnr.: | 2016/2325/EU |
Basis rettsaktnr.: | |
Celexnr.: | 32016D2325 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 06.12.2016 |
Frist returnering standardskjema: | 28.03.2017 |
Dato returnert standardskjema: | 13.03.2017 |
Dato innlemmet i EØS-avtalen: | 08.02.2019 |
Nummer for EØS-komitebeslutning: | 28/2019 |
Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Nei |
Høringsstart: | |
Høringsfrist: | |
Frist for gjennomføring: | |
Dato for faktisk gjennomføring: | |
Dato varsling til ESA om gjennomføring: |