Oppvaskmidler til industri- og institusjonsbruk
Kommisjonens vedtak (EU) 2017/1215 av 23. juni 2017 om fastsettelse av miljøkriterier for tildeling av EU-miljømerket til maskinoppvaskmidler til industri- og institusjonsbruk
Commission Decision (EU) 2017/1215 of 23 June 2017 establishing the EU Ecolabel criteria for industrial and institutional dishwasher detergents
EØS-notat | 27.09.2017 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 26.01.2017
Spesialutvalg: Forbrukerspørsmål
Dato sist behandlet i spesialutvalg: 10.02.2017
Hovedansvarlig(e) departement(er): Barne- og familiedepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XX. Miljø
Kapittel i EØS-avtalen: I. Generelt
Status
Rettsakten er vedtatt i EU 23. juni 2017 og er tatt inn i "Official Journal of the European Union" 12. juli 2017. Merkeordningen er en del av EØS-avtalen og Stiftelsen Miljømerking forvalter EU-miljømerket i Norge på oppdrag fra Barne- og likestillingsdepartementet. Det er en frivillig merkeordning. Beslutningen er innlemmet i EØS-avtalen 22. september 2017, jf. EØS-komiteens vedtak nr. 189/2017.
Sammendrag av innhold
Kriteriedokumentet er en revisjon av tidligere vedtak 2012/720/EU og fastsetter miljøkrav for miljømerking av maskinoppvaskmidler i restauranter, kantiner, sykehus og andre institusjoner. Kravene for å tildeles EU-miljømerket er oppdatert og betydelig strammet inn i forhold til de gjeldende miljøkravene. Det nordiske svanemerket har også krav til denne typen produkter, og begge miljøordningene stiller krav til de samme parametrene, og kravnivåene er sammenlignbare.
Merknader
Et utkast til kommisjonsvedtak ble publisert i et EU-register 24. januar 2017.
Behandling av saker om innlemmelse av kriteriedokumenter for tildeling av EU-miljømerket behandles etter hurtigprosedyren.
EU-miljømerket ble opprettet i 1992. Merkeordningen er en del av EØS-avtalen og Stiftelsen Miljømerking forvalter EU-miljømerket i Norge på oppdrag fra Barne- og likestillingsdepartementet. Det er en frivillig merkeordning. De som søker må dokumentere at produktene tilfredsstiller en rekke strenge helse- og miljøkrav.
Rettslige konsekvenser
Innlemmelse av kriteriedokumentene i EØS-avtalen vil ikke få rettslige konsekvenser siden bruk av merket er frivillig.
Rettesakten grupperes i gruppe 3 (rettsakter som ikke har konsekvenser for norsk lovgivning).
Økonomiske og administrative konsekvenser
Innlemmelse av kriteriedokumentene i EØS-avtalen vil ikke få økonomiske eller administrative konsekvenser siden bruk av merket er frivillig.
Sakkyndige instansers merknader
Stiftelsen Miljømerking har ingen merknader til rettsakten som anses relevant og akseptabel. Utkast til rettsakt ble behandlet i Spesialutvalget for forbrukersaker og anses EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Utkast til rettsakt ble behandlet i Spesialutvalget for forbrukersaker og anses EØS-relevant og akseptabel.
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Kommisjonen |
Type rettsakt: | Vedtak/beslutning |
KOM-nr.: | |
Rettsaktnr.: | 2017/1215 |
Basis rettsaktnr.: | |
Celexnr.: | 32017D1215 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 24.01.2017 |
Frist returnering standardskjema: | 07.03.2017 |
Dato returnert standardskjema: | 24.01.2017 |
Dato innlemmet i EØS-avtalen: | 22.09.2017 |
Nummer for EØS-komitebeslutning: | 189/2017 |
Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Nei |
Høringsstart: | |
Høringsfrist: | |
Frist for gjennomføring: | |
Dato for faktisk gjennomføring: | |
Dato varsling til ESA om gjennomføring: |