EU-OSHA Ny grunnforordning
Europaparlamentets og Rådets forordning om opprettelse av Det Europeiske Arbeidsmiljøorganet (EU-OSHA) og om oppheving av rådsforordning (EF) nr. 2062/94
Regulation of the European Parliament and of the Council establishing the European Agency for Safety and Health at Work (EU-OSHA), and repealing Council Regulation (EC) 2062/94
EØS-notat | 14.04.2023 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 07.06.2017
Spesialutvalg: Personbevegelighet, arbeidsliv og arbeidsmiljø
Dato sist behandlet i spesialutvalg: 12.05.2020
Hovedansvarlig(e) departement(er): Arbeids- og inkluderingsdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Protokoll 31 om samarbeid på særlige områder utenfor de fire friheter
Kapittel i EØS-avtalen:
Status
Rettsakten ble vedtatt i EU 16. januar 2019 med virkning for EUs medlemsstater fra 20. februar 2019.
Sammendrag av innhold
Artikkel 8 nr 4) i den nye forordningen åpner for at EFTA/EØS-landene (fortsatt) kan delta med felles trepartsrepresentasjon som observatører i EU-OSHAs styremøter.
Merknader
Norge har deltatt i EU-OSHA siden 2010. Rådsforordning (EF) nr. 2062/94 som nå oppheves, er tatt inn i EØS-avtalens protokoll 31, som gjelder samarbeid utenfor de fire friheter. Før dette (fra 1999) deltok EØS/EFTA-statene på uformell basis i samarbeidet rundt kontoret. Deltakelsen skjedde da utenfor rammen av EØS-avtalen og medførte ikke kostnader for EØS/EFTA-statene, utover å dekke reise og opphold samt kostnader til deltakelse i de enkelte prosjektene de deltok i. I 2009 inviterte EU EØS/EFTA-statene formelt til å delta i byrået. Stortinget ga i 2010 sitt samtykke til at forordningen om EU-OSHA skulle innlemmes i EØS-avtalen, jf. Prop. 71 S (2009-2010).
Deltakelsen innebærer at Norge deltar fullt ut i kontorets styre med samme rettigheter og forpliktelser som EU-land, men uten stemmerett. Norges myndighetsrepresentant (samt vararepresentant) er fra Arbeidstilsynet. Videre deltar Norge med en arbeidsgiverrepresentant fra NHO og en arbeidstakerrepresentant fra LO. Norges representanter har fortsatt å delta på alle styremøter, selv om den nye forordningen forreløpig ikke er innlemmet i EØS-avtalen.
EØS/EFTA-statene forpliktet seg gjennom EØS-komitebeslutningen i 2009 til å bidra med et årlig tilskudd til Bilbao-kontorets drift beregnet i samsvar med EØS-avtalens artikkel 82 (1) litra a og Protokoll 32. Innlemmelse av den nye forordningen forplikter Norge til å bidra til å finansiere EU-OSHAs aktiviteter på samme måte som det som gjelder i dag i kraft av den tidligere forordningen. De årlige utgiftene utgjør om lag 4 mill. kroner. Norges deltakelse i EU-OSHA vil fremover finansieres over Arbeids- og inkluderingsdepartementets kap. 601, post 70.
Forordningen får ikke konsekvenser for norsk lovgivning.
Norge har både representasjon i Management Board og varamedlemskap i Executive board. Arbeidstilsynets erfaring er at Norge sammen med partene og de nordiske landene, og de øvrige EØS-landene gradvis har fått påvirket EU-OSHAs strategiske arbeid. Ifølge Arbeidstilsynet har flere av våre forslag til strategiske satsingsområder blitt tatt til etterretning av EU OSHA, eksempelvis knyttet til satsning på SMEs, digitalisering, effekt av virkemiddelbruk og spørreundersøkelsen om kreftfremkallende stoffer blant arbeidstakere. Vårt Focal Point, som er den operative delen av EU OSHA, har sammen med fagpersoner både fra Arbeidstilsynet og STAMI deltatt aktivt i faggrupper, seminarer og kampanjer organisert i regi av EU OSHA.
Vurdering
Arbeids- og inkluderingsdepartementets vurdering er at Norge bør fortsette sin deltakelse i EU-OSHA på tilsvarende vis som i dag, og at forordningen derfor bør innlemmes i EØS-avtalen på samme måte som den tidligere forordningen.
Rettsakten anses relevant og akseptabel.
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Parlament og Råd |
Type rettsakt: | Forordning |
KOM-nr.: | |
Rettsaktnr.: | Regulation (EU) 2019/126 |
Basis rettsaktnr.: | |
Celexnr.: | 32019R0126 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 06.03.2019 |
Frist returnering standardskjema: | 29.05.2019 |
Dato returnert standardskjema: | 10.07.2020 |
EØS-relevant: | Ja |
Akseptabelt: | Ja |
Tekniske tilpasningstekster: | Ja |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Nei |
Høringsstart: | |
Høringsfrist: | |
Frist for gjennomføring: |