eCall-systemet for innebygd ulykkesvarsling i biler: gjennomføringsbestemmelser om personvern
Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2017/78 av 15. juli 2016 om etablering av administrative bestemmelser for EC-typegokjenning av motorkjøretøyer med hensyn til deres 112-baserte innebygde eCall-systemer og felles krav til gjennomføring av europaparlaments- og rådsforordning (EU) nr. 2015/758 når det gjelder personvern og databeskyttelse og data for brukere av slike systemer
Commission Implementing Regulation (EU) 2017/78 av 15. juli 2016 establishing administrative provisions for the EC type-approval of motor vehicles with respect to their 112-based eCall in-vehicle systems and uniform conditions for the implementation of Regulation (EU) No 2015/758 of the European Parliament and of the Council with regard to the privacy and data protection of users of such systems
EØS-notat | 23.06.2017 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 03.03.2017
Spesialutvalg: Transport
Dato sist behandlet i spesialutvalg: 01.03.2017
Hovedansvarlig(e) departement(er): Samferdselsdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg II. Tekniske forskrifter, standarder, prøving og sertifisering
Kapittel i EØS-avtalen: I. Kjøretøyer
Status
Forordningen ble publisert i EU-tidende den 17.01.17, og trådte i kraft i EU den 06.03.17. Den kommer til anvendelse i EU fra 31.03.18.
Forordningen var på nasjonal høring våren 2017. Forordningen ble tatt inn i EØS-avtalen ved EØS-komiteens vedtak av 05.05.17, beslutning nr. 81. Forordningen ble tatt inn i forskrift 5. juli 2012 nr. 817 om godkjenning av bil og tilhenger til bil den 08.05.17.
Sammendrag av innhold
Forordning (EU) 2017/78 er en gjennomføringsforordning fra EU-kommisjonen som fastsetter administrative bestemmelser for EF-typegodkjenning av kjøretøy med hensyn til eCall-systemer samt ettermonterbare eCall-systemer. Når det gjelder beskrivelse av og krav til innføring av 112-baserte eCall-systemer generelt, så er dette beskrevet i forordning 2015/758. Tekniske krav og testprosedyrer følger av forordning 2017/79.
Forordning 2017/78 beskriver typegodkjenningsprosessen for kjøretøy med integrerte eCall-systemer i artikkel 2, for separate tekniske enheter og komponenter i artikkel 3. Plassering av typegodkjenningsmerket beskrives i artikkel 4. I vedleggene til forordningen finnes eksempler på søknadsskjemaer som skal forenkle søknadsprosessen for produsentene.
Krav til brukerens datasikkerhet og personvern er beskrevet i artikkel 5. Ansvaret om å utføre tilstrekkelige tiltak for å ivareta brukerens personvern er i hovedsak tillagt fabrikanten av kjøretøyet/eCall-systemene .
Fabrikanten skal uansett informere eieren av kjøretøyet om at de foretatte tiltak er i overensstemmelse med artikkel 6, punkt. 9, i forordning (EU) 2015/758. Informasjonen skal baseres på modellen i vedlegg 1 del 3 til nevnte forordning.
Det er også krav til fortløpende sletting av data i systemets minne og at dataene bare er tilgjengelige når eCall-systemet utløses.
Merknader
EU-hjemmel:
Forordningen er vedtatt med hjemmel i Traktaten om den Europeiske Unions Virkemåte (TEUV) artikkel 291.
Gjeldende rett:
Forordning 2015/758 er implementert i forskrift 5. juli 2012 nr. 817 om godkjenning av bil og tilhenger til bil (bilforskriften).
Norsk gjennomføring:
Forordning 2017/78 vil bli implementert på egnet sted i bilforskriften.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Forordningen vurderes ikke å få økonomiske eller administrative konsekvenser for Statens vegvesen av betydning utover arbeidet med å implementere rettsakten i norsk regelverk. Det er lite sannsynlig at kjøretøyprodusenter med slike systemer vil søke om typegodkjenning i henhold til denne forordning i Norge. Noe mer sannsynlig er det at norske produsenter av elektroniske komponenter og systemer kan søke om komponenttypegodkjenning i henhold til artikkel 4 i denne forordning.
Prosedyre og administrative ressurser for slike typegodkjenninger er ikke forberedt hos utøvende myndighet.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten følger hurtigprosedyren, og behandles ikke i Spesialutvalget for transport. Vegdirektoratet og Samferdselsdepartementet finner rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Kommisjonen |
Type rettsakt: | Forordning |
KOM-nr.: | |
Rettsaktnr.: | 2017/78 |
Basis rettsaktnr.: | 2015/758 |
Celexnr.: | 32017R0078 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 18.01.2017 |
Frist returnering standardskjema: | |
Dato returnert standardskjema: | 01.03.2017 |
Dato innlemmet i EØS-avtalen: | 05.05.2017 |
Nummer for EØS-komitebeslutning: | 81/2017 |
Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Ja |
Høringsstart: | 28.03.2017 |
Høringsfrist: | 19.04.2017 |
Frist for gjennomføring: | 06.05.2017 |
Dato for faktisk gjennomføring: | 08.05.2017 |
Dato varsling til ESA om gjennomføring: | 09.05.2017 |