Gjenoppretting og avvikling av banker og verdipapirforetak (BRRD) - utfyllende regler om rapportering fra krisehåndteringsmyndighet til EBA om kapital og gjeld
Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2018/308 av 1. mars 2018 om fastsetting av tekniske gjennomføringsstandarder for europaparlaments- og rådsdirektiv 2014/59/EU med hensyn til modeller, standardskjemaer og definisjoner for identifisering og overføring av informasjon av avviklingsmyndigheter for å informere Den europeiske banktilsynsmyndighet om minimumskravet til ansvarlig kapital og kvalifiserende gjeld
Commission Implementing Regulation (EU) 2018/308 of 1 March 2018 laying down implementing technical standards for Directive 2014/59/EU of the European Parliament and of the Council with regard to formats, templates and definitions for the identification and transmission of information by resolution authorities for the purposes of informing the European Banking Authority of the minimum requirement for own funds and eligible liabilities
EØS-notat | 01.07.2019 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 05.04.2018
Spesialutvalg: Kapitalbevegelser og finansielle tjenester
Dato sist behandlet i spesialutvalg: 22.05.2018
Hovedansvarlig(e) departement(er): Finansdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg IX. Finansielle tjenester
Kapittel i EØS-avtalen: II. Banker og andre kredittinstitusjoner
Status
Reglene er vedtatt i EU og trådte der i kraft 22. mars 2018. Reglene er til vurdering av EØS/EFTA-statene for innlemmelse i EØS-avtalen.
Sammendrag av innhold
Krisehåndteringsmyndighetene skal fastsette minstekrav til konvertibel gjeld for banker, kredittforetak og verdipapirforetak som er omfattet av minstekravet til startkapital i verdipapirhandelloven § 19-3 (1) første punktum. I samråd med finanstilsynsmyndigheten skal krisehåndteringsmyndigheten rapportere de vedtatte minstekravene til den europeiske banktilsynsmyndigheten (EBA). Denne gjennomføringsforordningen regulerer rapporteringsperioder, datoene for rapportering, hvilken myndighet som skal rapportere for grenseoverskridende konsern og forenklede krav til rapportering for foretak som er unntatt fra kravene eller som ikke får rekapitaliseringsbeløp. I vedleggene til forordningen er det fastsatt maler som skal benyttes ved rapporteringen.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forordningen legger plikter til myndighetene, og ikke på private rettssubjekter. Når forordningen/direktivet/beslutningen tas inn i EØS-avtalen, vil de delene som gjelder myndighetsplikter etter fast praksis ikke gjennomføres ved lov- eller forskriftsendring, men gjelde som en folkerettslig forpliktelse for Norge.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Reglene forventes ikke å få vesentlige økonomiske eller administrative konsekvenser for myndighetene
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten er vurdert av spesialutvalget for kapitalbevegelser og finansielle tjenester, der berørte departementer er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Forordningen er EØS-relevant og akseptabel.
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Kommisjonen |
Type rettsakt: | Forordning |
KOM-nr.: | |
Rettsaktnr.: | 2018/308/EU |
Basis rettsaktnr.: | 2014/59/EU |
Celexnr.: | 32018R0308 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 09.03.2018 |
Frist returnering standardskjema: | 29.06.2018 |
Dato returnert standardskjema: | |
EØS-relevant: | Ja |
Akseptabelt: | Ja |
Tekniske tilpasningstekster: | Ja |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Nei |
Høringsstart: | |
Høringsfrist: | |
Frist for gjennomføring: |