Krav til typegodkjenning av motorsykler, trisykler og firehjulede quad: utfyllende bestemmelser
Delegert kommisjonsforordning (EU) 2018/295 av 15. desember 2017 om endring av delegert kommisjonsforordning (EU) nr. 44/2014 for så vidt angår kjøretøyskonstruksjon og generelle krav og delegert forordning (EU) nr. 134/2014 for så vidt angår krav til miljøprestasjoner og fremdriftsytelse for godkjenning av av to-, tre- og firehjulede kjøretøy
Commission Delegated Regulation (EU) 2018/295 of 15 December 2017 amending Delegated Regulation (EU) No 44/2014, as regards vehicle construction and general requirements, and Delegated Regulation (EU) No 134/2014, as regards environmental and propulsion unit performance requirements for the approval of two- or three-wheel vehicles and quadricycles
EØS-notat | 09.07.2018 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 10.04.2018
Spesialutvalg: Transport
Dato sist behandlet i spesialutvalg:
Hovedansvarlig(e) departement(er): Samferdselsdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg II. Tekniske forskrifter, standarder, prøving og sertifisering
Kapittel i EØS-avtalen: I. Kjøretøyer
Status
Rettsakten ble vedtatt 28. februar 2018 og trådte i kraft i EU 20. mars 2018.
Forordningen ble sendt på nasjonal høring 14. mai 2018, med frist 11. juni 2018.
Forordningen ble tatt inn i EØS-avtalen ved EØS-komiteens møte den 6. juli 2018, beslutning nr. 134/2018. Forordningen ble tatt inn i motorsykkelforskriften den 9. juli 2018, og Form 1 ble sendt ESA samme dag.
Sammendrag av innhold
Typegodkjenningsforordning (EU) nr. 168/2013 gir rammene for godkjenning av kjøretøy klasse L – moped/motorsykkel. Forordningen utfylles av regler vedrørende kjøretøykonstruksjon (forordning 44/2014) og miljø- og fremdriftskrav (forordning 134/2014).
Da disse rettsaktene ble vedtatt i 2013-2014 inkluderte disse en plan for innføring av strengere miljøbestemmelser, miljøklasse 5 som også omtales som Euro 5 motorsykkel. Detaljplanene skulle utarbeides og implementeres som endringsrettsakter til de delegerte og implementerende forordningene til forordning (EU) nr. 168/2013. Som en del av dette arbeidet har Kommisjonen utarbeidet en rapport om virkningene av miljøklasse 5 for kjøretøy i klasse L, herunder tekniske krav om prøvemetoder. Rapporten har hatt særlig fokus på de godkjenningsmessige utfordringer myndigheter og interessenter har opplevd i den forbindelse. For å sikre at typegodkjenningssystemet for kjøretøy klasse L fungerer effektivt og hensiktsmessig, også med tanke på miljøkrav, ble konklusjonen at det bør foretas visse endringer i forordningene 44/2014 og 134/2014.
Forordning (EU) 2018/295 endrer og presiserer således forordningene 44/2014 og 134/2014 for å sikre en smidig og hensiktsmessig gjennomføring med tanke på miljøkrav. Konkret må de krav og prøvemetoder som fremgår av disse forordningene forbedres og tilpasses den tekniske utvikling.
Av disse nevnes:
- Tilpasning av tekniske bestemmelser til den teknologiske utviklingen
- Endringer i matematiske beregninger / ligninger for å gi en klarere forståelse
- Forbedringer i regelverket knyttet til kjøretøyenes egendiagnosesystemer (OBD-systemer)
- Forbedringer i regelverket for å sikre korrekt anvendelse av prøvingskravene knyttet holdbarheten til forurensningsbegrensende innretninger
- Forbedringer i og utskifting av regelverket knyttet til fordamping av hydrokarboner fra kjøretøy klasse L, inkludert fjerning av planlagt prøvemetode som har vist seg å ikke være hensiktsmessig
- Forbedringer i og utskifting av regelverket knyttet til kravene til holdbarheten til forurensningsbegrensende innretninger, inkludert utfasing av matematisk prosedyre for kontroll av holdbarhetskrav som ifølge Kommisjonens overnevnte rapport har vist seg å ikke være hensiktsmessig
Lenke til rapporten: https://publications.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/f3f268fc-943f-11e7-b92d-01aa75ed71a1/language-en
Merknader:
EU-hjemmel
Forordningen er vedtatt av EU-kommisjonen med hjemmel i Traktaten om den Europeiske Unions virkemåte (TEUV) artikkel 291.
Rettslige konsekvenser
Rettsakten foreslås gjennomført ved endring i forskrift om godkjenning av moped og motorsykkel (motorsykkelforskriften).
Økonomiske og administrative konsekvenser
Implementeringen av forordningen antas ikke å få økonomiske konsekvenser for private eller offentlige myndigheter i Norge. Den vil heller ikke medføre administrative kostnader utover det som må gjøres for å implementere rettsakten i norsk regelverk. Forordningsforslaget vurderers å henhøre under Gruppe 2 (rettsakter som krever forskriftsendring og som ikke griper vesentlig inn i norsk handlefrihet).
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten går via hurtigprosedyren, og vil derfor ikke bli behandlet i spesialutvalget.
Vurdering
Forordningen vurderes å være relevant og akseptabel for Norge.
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Kommisjonen |
Type rettsakt: | Forordning |
KOM-nr.: | |
Rettsaktnr.: | 295/2018 |
Basis rettsaktnr.: | |
Celexnr.: | 32018R0295 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 01.03.2018 |
Frist returnering standardskjema: | |
Dato returnert standardskjema: | 01.03.2018 |
Dato innlemmet i EØS-avtalen: | 06.07.2018 |
Nummer for EØS-komitebeslutning: | 134/2018 |
Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Ja |
Høringsstart: | 14.05.2018 |
Høringsfrist: | 11.06.2018 |
Frist for gjennomføring: | 07.07.2018 |
Dato for faktisk gjennomføring: | 09.07.2018 |
Dato varsling til ESA om gjennomføring: | 09.07.2018 |