Forordning for å fremme bruken av SMB-vekstmarkeder
Europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2019/2115 av 27. november 2019 om endring av direktiv 2014/65/EU og forordning (EU) nr. 596/2014 og (EU) 2017/1129, med hensyn til å fremme bruken av SMB-vekstmarkeder
Regulation (EU) 2019/2115 of the European Parliament and of the Council of 27 November 2019 amending Directive 2014/65/EU and Regulations (EU) No 596/2014 and (EU) 2017/1129 as regards the promotion of the use of SME growth markets
EØS-notat | 04.03.2025 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 02.08.2018
Spesialutvalg: Kapitalbevegelser og finansielle tjenester
Dato sist behandlet i spesialutvalg: 19.11.2018
Hovedansvarlig(e) departement(er): Finansdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg IX. Finansielle tjenester
Kapittel i EØS-avtalen: III. Børs og verdipapirer
Status
Forordningen har trådt i kraft i EU. Den er innlemmet i EØS-avtalen med etterlevelsesdato 1. juni 2023. Det ble ikke gjort tilpasninger i EØS-komitebeslutningen. I norsk rett trådte reglene i kraft 1. juni 2023.
Sammendrag av innhold
SMB-vekstmarkedsforordningen endrer verdipapirmarkedsdirektivet (direktiv 2014/65/EU), markedsmisbruksforordningen (MAR, forordning (EU) 596/2014) og prospektforordningen (forordning (EU) 2017/1129) for å bidra til at små og mellomstore bedrifter (SMB) lettere får tilgang til finansering på kapitalmarkedet. Forordningen innebærer en lemping av visse forpliktelser for foretak som er notert på et vekstmarked for små og mellomstore bedrifter. Et vekstmarked for små og mellomstore bedrifter er en spesiell form for multilateral handelsfasilitet (MHF) som er innført med verdipapirmarkedsdirektivet.
Det gjøres blant annet følgende endringer:
- Unntak fra reglene om markedssonderinger ved utstedelse av obligasjoner rettet mot profesjonelle investorer
- Adgang til å inngå likviditetsavtale for å øke likviditeten i foretakets aksjer
- Adgang til å inngå en liste over såkalte "permanente innsidere" (personer som regelmessig har tilgang til innsideinformasjon)
- Enklere formkrav for beslutning om utsatt offentliggjøring av innsideinformasjon
- Innføring av lengre, absolutt frist for å offentliggjøre handler gjort av ledende ansatte og deres nærstående
- Adgang til å inngå forenklet prospekt ved overgang til regulert marked under gitte vilkår og utvidet adgang til bruk av EU-vekstprospekt
- Nedsettelse av ekspertgruppe som skal evaluere SMB-vekstmarkeder
SMB-vekstmarkeder ble introdusert ved MiFID II. Formålet var blant annet å bedre små og mellomstore bedrifters tilgang på kapital, bedre vekstvilkårene, og legge til rette for videreutvikling av spesialiserte markeder som tar hensyn til behov hos utstedere og investorer på SMB-vekstmarkeder. Det ble i fortalen til MiFID II påpekt at det også i fremtidig lovgivning bør være fokus på hvordan slike markeder ytterligere kan fremmes ved at de blir attraktive for investorer, reduserer administrative byrder for utstedere og gir videre incentiver for utstedere til å hente inn kapital på slike markeder.
I norsk rett er regler om SMB-vekstmarkeder gjennomført i vphl § 9-31. Det fremgår av bestemmelsens første ledd at Finanstilsynet etter søknad fra operatør av en multilateral handelsfasilitet kan registrere fasiliteten som vekstmarked for små og mellomstore bedrifter.
Den multilaterale handelsfasiliteten Euronext Growth, som drives av Oslo Børs, ble registrert som SMB-vekstmarked høsten 2024.
Merknader
Rettslige konsekvenser
SMB-vekstmarkedsforordningen endrer markedsmisbruksforordningen og prospektforordningen, som begge er gjennomført i norsk rett i verdipapirhandelloven. Forordningen er gjennomført ved at inkorporasjonsbestemmelsene i verdipapirhandelloven er oppdatert med henvisninger til SMB-vekstmarkedsforordningen. Det ble også inntatt en egen bestemmelse i verdipapirhandelloven § 3-4 a om innsidelister for utstedere på vekstmarked for små og mellomstore bedrifter. Siden lovvedtak var nødvendig, ble det krysset av for "Art. 103-forbehold" under EFTA-prosessen.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Reglene forventes ikke å få vesentlige økonomiske eller administrative konsekvenser for norske forhold.
Endringene i prospektforordningen utvidet virkeområdet til forenklet prospekt og EU-vekstprospekt. For de som blir omfattes av endringene, vil det bli enklere og mindre kostbart å utarbeide prospekt.
Sakkyndige instansers merknader
Saken er vurdert av spesialutvalget for kapitalbevegelser og finansielle tjenester, der de departementene som rettsakten angår er representert. Spesialutvalget fant forordningen EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Forordningen er EØS-relevant og akseptabel.
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Parlament og Råd |
Type rettsakt: | Forordning |
KOM-nr.: | KOM(2018)331 |
Rettsaktnr.: | 2019/2115 |
Basis rettsaktnr.: | 2014/65/EU, 596/2014 og 2017/1129 |
Celexnr.: | 32019R2115 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 16.12.2019 |
Frist returnering standardskjema: | 06.04.2020 |
Dato returnert standardskjema: | 31.12.2020 |
Dato innlemmet i EØS-avtalen: | 09.07.2021 |
Nummer for EØS-komitebeslutning: | 215/2021 |
Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Ja |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Ja |
Høringsstart: | |
Høringsfrist: | |
Frist for gjennomføring: | |
Dato for faktisk gjennomføring: | 01.06.2023 |
Dato varsling til ESA om gjennomføring: |