Rapportering av opplysninger til krisetiltaksplaner

Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2018/1624 av 23. oktober 2018 om fastsettelse av tekniske gjennomføringsstandarder for framgangsmåter, standardskjemaer og -maler for framlegging av opplysninger i forbindelse med omstruktureringsplaner for kredittinstitusjoner og verdipapirforetak i samsvar med europaparlaments- og rådsdirektiv 2014/59/EU og om oppheving av kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2016/1066

Commission Implementing Regulation (EU) 2018/1624 of 23 October 2018 laying down implementing technical standards with regard to procedures and standard forms and templates for the provision of information for the purposes of resolution plans for credit institutions and investment firms pursuant to Directive 2014/59/EU of the European Parliament and of the Council, and repealing Commission Implementing Regulation (EU) 2016/1066

Sakstrinn

  1. Faktanotat
  2. Foreløpig posisjonsnotat
  3. Posisjonsnotat
  4. Gjennomføringsnotat

Opprettet 17.12.2018

Spesialutvalg: Kapitalbevegelser og finansielle tjenester

Dato sist behandlet i spesialutvalg:

Hovedansvarlig(e) departement(er): Finansdepartementet

Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg IX. Finansielle tjenester

Kapittel i EØS-avtalen: II. Banker og andre kredittinstitusjoner

Status

EU-kommisjonens gjennomføringsforordning ble vedtatt og publisert i EU-tidende 7. november 2018. Forordningen trådte i kraft 27. november 2018 og erstatter forordning 2016/1066. Innlemmelse i EØS-avtalen fordrer at BRRD er tatt inn i EØS-avtalen.

Sammendrag av innhold

Forordningen fastsetter krav til årlig rapportering av opplysninger i forbindelse med utarbeidelse av krisetiltaksplaner (og MREL) for kredittinstitusjoner og visse verdipapirforetak. Prosedyrer, standardformularer og skjemaer for rapportering fremgår av forordningen.

Merknader
Rettslige konsekvenser

Forordningen vil kunne tas inn i EØS-avtalen og gjennomføres i norsk rett ved inkorporering. Dvs. at det i lov eller forskrift tas inn en bestemmelse om at forordningen gjelder som norsk forskrift.

Økonomiske og administrative konsekvenser

Det vil medføre noe kostnader knyttet til investeringer i IT-/rapporteringssystemer for foretakene.

Sakkyndige instansers merknader

SU kapitalbevegelse og finansielle tjenester finner rettsakten EØS-relevant og akseptabel. 

Vurdering

Det er ikke behov for spesielle vurderinger fra norsk side. Forordningen er EØS-relevant og akseptabel.

Andre opplysninger

Nøkkelinformasjon

Institusjon: Kommisjonen
Type rettsakt: Forordning
KOM-nr.:
Rettsaktnr.: (EU) 2018/1624
Basis rettsaktnr.:
Celexnr.: 32018R1624

EFTA-prosessen

Dato mottatt standardskjema: 07.11.2018
Frist returnering standardskjema: 27.01.2019
Dato returnert standardskjema:
EØS-relevant: Ja
Akseptabelt: Ja
Tekniske tilpasningstekster: Nei
Materielle tilpasningstekster: Nei
Art. 103-forbehold: Nei

Norsk regelverk

Endring av norsk regelverk: Ja
Høringsstart:
Høringsfrist:
Frist for gjennomføring: