Rapportering av opplysninger til krisetiltaksplaner
Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2018/1624 av 23. oktober 2018 om fastsettelse av tekniske gjennomføringsstandarder for framgangsmåter, standardskjemaer og -maler for framlegging av opplysninger i forbindelse med omstruktureringsplaner for kredittinstitusjoner og verdipapirforetak i samsvar med europaparlaments- og rådsdirektiv 2014/59/EU og om oppheving av kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2016/1066
Commission Implementing Regulation (EU) 2018/1624 of 23 October 2018 laying down implementing technical standards with regard to procedures and standard forms and templates for the provision of information for the purposes of resolution plans for credit institutions and investment firms pursuant to Directive 2014/59/EU of the European Parliament and of the Council, and repealing Commission Implementing Regulation (EU) 2016/1066
EØS-notat | 15.01.2019 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 17.12.2018
Spesialutvalg: Kapitalbevegelser og finansielle tjenester
Dato sist behandlet i spesialutvalg:
Hovedansvarlig(e) departement(er): Finansdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg IX. Finansielle tjenester
Kapittel i EØS-avtalen: II. Banker og andre kredittinstitusjoner
Status
EU-kommisjonens gjennomføringsforordning ble vedtatt og publisert i EU-tidende 7. november 2018. Forordningen trådte i kraft 27. november 2018 og erstatter forordning 2016/1066. Innlemmelse i EØS-avtalen fordrer at BRRD er tatt inn i EØS-avtalen.
Sammendrag av innhold
Forordningen fastsetter krav til årlig rapportering av opplysninger i forbindelse med utarbeidelse av krisetiltaksplaner (og MREL) for kredittinstitusjoner og visse verdipapirforetak. Prosedyrer, standardformularer og skjemaer for rapportering fremgår av forordningen.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forordningen vil kunne tas inn i EØS-avtalen og gjennomføres i norsk rett ved inkorporering. Dvs. at det i lov eller forskrift tas inn en bestemmelse om at forordningen gjelder som norsk forskrift.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Det vil medføre noe kostnader knyttet til investeringer i IT-/rapporteringssystemer for foretakene.
Sakkyndige instansers merknader
SU kapitalbevegelse og finansielle tjenester finner rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Det er ikke behov for spesielle vurderinger fra norsk side. Forordningen er EØS-relevant og akseptabel.
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Kommisjonen |
Type rettsakt: | Forordning |
KOM-nr.: | |
Rettsaktnr.: | (EU) 2018/1624 |
Basis rettsaktnr.: | |
Celexnr.: | 32018R1624 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 07.11.2018 |
Frist returnering standardskjema: | 27.01.2019 |
Dato returnert standardskjema: | |
EØS-relevant: | Ja |
Akseptabelt: | Ja |
Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Ja |
Høringsstart: | |
Høringsfrist: | |
Frist for gjennomføring: |