Utfyllende bestemmelser til referanseverdiforordningen om søknad om anerkjennelse fra administratorer i tredjeland og melding til ESMA
Delegert kommisjonsforordning (EU) 2018/1645 av 13. juli 2018 om utfylling av europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2016/1011 med hensyn til tekniske reguleringsstandarder for formen på og innholdet i søknaden om anerkjennelse hos vedkommende myndighet i referansemedlemsstaten og presentasjonen av opplysningene i meldingen til Den europeiske verdipapir- og markedstilsynsmyndighet
Commission Delegated Regulation (EU) 2018/1645 of 13 July 2018 supplementing Regulation (EU) 2016/1011 of the European Parliament and of the Council with regard to regulatory technical standards for the form and content of the application for recognition with the competent authority of the Member State of reference and of the presentation of information in the notification to European Securities and Markets Authority (ESMA)
EØS-notat | 17.09.2019 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 17.12.2018
Spesialutvalg: Kapitalbevegelser og finansielle tjenester
Dato sist behandlet i spesialutvalg:
Hovedansvarlig(e) departement(er): Finansdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg IX. Finansielle tjenester
Kapittel i EØS-avtalen: V. Bestemmelser som gjelder alle finansielle tjenester
Status
Rettsakten er vedtatt i EU, og vil inntas i EØS-avtalen og gjennomføres i norsk rett.
Forordningen vil ikke tre i kraft før basisrettsakten 2016/1011 (referanseverdiforordningen) trer i kraft. Referanseverdiforordningen vil tre i kraft når det konstitusjonelle forbeholdes i EØS-komitébeslutningen løftes.
Sammendrag av innhold
Etter artikkel 32 i referanseverdiforordningen kan en administator i et tredjeland søke om å bli anerkjent slik at referanseverdier den administrer, kan brukes av foretak under tilsyn i EØS. Kommisjonsforordningen fastsetter regler om innholdet i en søknad om anerkjennelse.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forordningen vil tas inn i EØS-avtalen og gjennomføres i norsk rett ved inkorporering. Det vil si at det i lov eller forskrift tas inn en bestemmelse om at forordningen gjelder som norsk forskrift. Forordningen vil ikke tas inn i EØS-avtalen før basisrettsakten (benchmark-forordningen)
Økonomiske og administrative konsekvenser
Forordningen får ingen nevneverdige økonomiske eller administrative konsekvenser for norske forhold.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten er vurdert av spesialutvalget for kapitalbevegelser og finansielle tjenester, der berørte departementer er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Forordningen påvirker ikke norske forhold i nevneverdig grad.
Dato for ikrafttreden i EØS/EFTA-landene må tilpasses.
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Kommisjonen |
Type rettsakt: | Forordning |
KOM-nr.: | |
Rettsaktnr.: | 2018/1645 |
Basis rettsaktnr.: | 2016/1011 |
Celexnr.: | 32018R1645 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 31.12.2018 |
Frist returnering standardskjema: | 31.12.2018 |
Dato returnert standardskjema: | |
EØS-relevant: | Ja |
Akseptabelt: | Ja |
Tekniske tilpasningstekster: | Ja |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Ja |
Høringsstart: | |
Høringsfrist: | |
Frist for gjennomføring: |