Utfyllende bestemmelser til referanseverdiforordningen om vurderingskriterier for når administratorer av betydningsfulle referanseverdier skal følge visse krav
Delegert kommisjonsforordning (EU) 2018/1642 av 13. juli 2018 om utfylling av europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2016/1011 med hensyn til tekniske reguleringsstandarder som spesifiserer hvilke kriterier vedkommende myndigheter skal ta i betraktning når de vurderer om administratorer av vesentlige referansemål bør anvende bestemte krav
Commission Delegated Regulation (EU) 2018/1642 of 13 July 2018 supplementing Regulation (EU) 2016/1011 of the European Parliament and of the Council with regard to regulatory technical standards specifying further the criteria to be taken into account by competent authorities when assessing whether administrators of significant benchmarks should apply certain requirements
EØS-notat | 17.09.2019 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 17.12.2018
Spesialutvalg: Kapitalbevegelser og finansielle tjenester
Dato sist behandlet i spesialutvalg:
Hovedansvarlig(e) departement(er): Finansdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg IX. Finansielle tjenester
Kapittel i EØS-avtalen: V. Bestemmelser som gjelder alle finansielle tjenester
Status
Rettsakten er vedtatt i EU, og vil inntas i EØS-avtalen og gjennomføres i norsk rett.
Forordningen vil ikke tre i kraft før basisrettsakten 2016/1011 (referanseverdiforordningen) trer i kraft. Referanseverdiforordningen vil tre i kraft når det konstitusjonelle forbeholdes i EØS-komitébeslutningen løftes.
Sammendrag av innhold
Artikkel 25 nr. 1 av referanseverdiforordningen åpner for at administatorer av betydningsfulle referanseverdier kan velge ikke å følge visse krav som følger av forordningen. Vedkommende myndigheter har mulighet til å kreve at adminstratoren likevel skal følge ett eller flere av disse kravene. Kommisjonsforordningen spesifiserer nærmere hvilke kriterier vedkommende myndigheter skal se hen til ved vurderingen av et slikt pålegg.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forordningen vil tas inn i EØS-avtalen og gjennomføres i norsk rett ved inkorporering. Det vil si at det i lov eller forskrift tas inn en bestemmelse om at forordningen gjelder som norsk forskrift. Forordningen vil ikke tas inn i EØS-avtalen før basisrettsakten (benchmark-forordningen)
Økonomiske og administrative konsekvenser
Forordningen får ingen nevneverdige økonomiske eller administrative konsekvenser for norske forhold.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten er vurdert av spesialutvalget for kapitalbevegelser og finansielle tjenester, der berørte departementer er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Forordningen påvirker ikke norske forhold i nevneverdig grad.
Dato for ikrafttreden i EØS/EFTA-landene må tilpasses.
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Kommisjonen |
Type rettsakt: | Forordning |
KOM-nr.: | |
Rettsaktnr.: | 2018/1642 |
Basis rettsaktnr.: | 2016/1011 |
Celexnr.: | 32018R1642 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 31.12.2018 |
Frist returnering standardskjema: | 31.12.2018 |
Dato returnert standardskjema: | |
EØS-relevant: | Ja |
Akseptabelt: | Ja |
Tekniske tilpasningstekster: | Ja |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Ja |
Høringsstart: | |
Høringsfrist: | |
Frist for gjennomføring: |