Endring av TSI TAF
Kommisjonsforordning (EU) 2018/278 om endring i vedlegget til forordning (EU) 1305/2014 om strukturen på meldinger, data og meldingsmodell, vogn og multimodal driftsdatabase, og for å vedta en IT-standard som gjelder felles grensesnitt
Commission Implementing regulation (EU) 2018/278 amending the Annex to Regulation (EU) 1305/2014 as regards the structure of the messages, data and message model, Wagon and Intermodal Unit Operating Database, and to adopt an IT standard for the communication layer of the Common Interface
EØS-notat | 15.09.2022 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 01.05.2018
Spesialutvalg: Transport
Dato sist behandlet i spesialutvalg: 01.06.2018
Hovedansvarlig(e) departement(er): Samferdselsdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XIII. Transport
Kapittel i EØS-avtalen: III. Transport med jernbane
Status
Rettsakten ble gjennomført i Norge i forskrift 8. september 2021, sammen med forordning (EU) nr. 1305/2014 og forordning (EU) 2019/778. Den norske forskriften ble 27. september 2021 oppdatert med EØS-henvisninger. Rettsakten ble tatt inn i EØS-avtalen 24. september 2021, og EØS-komitebeslutningen og forskriften som gjennomfører rettsakten i norsk rett trådte i kraft 1. juni 2022.
Sammendrag av innhold
Forordning (EU) 2018/278 endrer tillegg 1 til vedlegget til forordning (EU) 1305/2014 (TSI TAF). Formålet med forordning (EU)1305/2014 er å legge forholdene til rette for enklere sømløs informasjonsutveksling innen godstransport i det europeiske jernbanesystemet, uavhengig av land og operatør. Rettsaktens tekniske spesifikasjoner inneholder grunnleggende krav til bl.a. datasystemer og grensesnitt som skal etableres av aktørene. Tillegg 1 inneholder en liste over tekniske dokumenter, totalt 6 stykker. Endringene i tillegget er foretatt på bakgrunn av behov for oppdatering, feilretting mv. i de tekniske spesifikasjonene. Bakgrunnen for endringen er blant annet å åpne for en raskere og mindre kostbar implementering av dataverktøyet.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forordningen gjør endringer i forordning (EU) nr. 1305/2014, og ble derfor gjennomført samtidig som denne. Forordningen kunne gjennomføres i samme forskrift som forordning (EU) nr. 1305/2014 og forordning (EU) 2019/778.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Departementet kan ikke se at endringen vil medføre særskilte konsekvenser av økonomisk eller administrativ art.
Sakkyndige instansers merknader
Statens jernbanetilsyn har sendt rettsakten til uttalelse til Bane NOR SF, som nasjonalt kontaktpunkt iht gjeldende forskrift § 2. Etter en vurdering har de ikke noen innvendinger til forslaget, og kan ikke se at endringen vil medføre konsekvenser for Norge.
Vurdering
Rettsakten er EØS-relevant og akseptabel.
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Kommisjonen |
Type rettsakt: | Forordning |
KOM-nr.: | |
Rettsaktnr.: | (EU) 2018/278 |
Basis rettsaktnr.: | |
Celexnr.: | 32018R0278 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 08.02.2018 |
Frist returnering standardskjema: | 04.06.2018 |
Dato returnert standardskjema: | 04.06.2018 |
Dato innlemmet i EØS-avtalen: | 24.09.2021 |
Nummer for EØS-komitebeslutning: | 000/2021 |
Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Ja |
Høringsstart: | |
Høringsfrist: | |
Frist for gjennomføring: | |
Dato for faktisk gjennomføring: | 08.09.2021 |
Dato varsling til ESA om gjennomføring: |