Traktorforordningen: rettelse og endringsbestemmelser
Europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2019/519 av 19. mars 2019 om endring og rettelse av europaparlaments- og rådsforordning (EU) nr. 167/2013 om godkjenning av og markedstilsyn for jordbruks- og skogbrukskjøretøyersforordning om endring og rettelse av europaparlaments- og rådsforordning (EU) nr. 167/2013 om godkjenning av og markedstilsyn for jordbruks- og skogbrukskjøretøyer
Regulation (EU) 2019/519 of the European Parliament and of the Council of 19 March 2019 amending and correcting Regulation (EU) No 167/2013 on the approval and market surveillance of agricultural and forestry
EØS-notat | 05.10.2019 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 21.05.2018
Spesialutvalg: Transport
Dato sist behandlet i spesialutvalg:
Hovedansvarlig(e) departement(er): Samferdselsdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg II. Tekniske forskrifter, standarder, prøving og sertifisering
Kapittel i EØS-avtalen: II. Jord- og skogbrukstraktorer
Status
Forordningen ble publisert i EU-tidende den 29. mars 2019 og trådte i kraft i EU den 18. april 2019.
Forordningen var på nasjonal høring i juni 2019.
Forordningen ble tatt inn i EØS-avtalen i EØS-komiteens møte den 27/9-19, beslutning nr. 218/2019. Endringsforskrift ble vedtatt 01.10.19, og Form 1 ble sendt ESA samme dag.
Sammendrag av innhold
Forordning (EU) 2019/539 medfører endringer og rettelser i basisforordning (EU) nr. 167/2013 om godkjenning av og markedstilsyn for jord- og skogbrukskjøretøy. Dels inneholder forordningen enkelte materielle endringer (rettelser/oppdateringer jf. den tekniske utvikling). Dels inneholder forslaget også en forlengelse av Kommisjonens fullmakt til å vedta delegerte rettsakter.
De viktigste forslagene til materielle endringer av forordning 167/2013 er:
- Beskrivelser av kjøretøy i klasse T1 og T2 krever avklaring vedrørende plasseringen av akselen nærmest føreren for traktorer med vendbar førerplass. Metoden for beregning av høyden på tyngdepunktet må også avklares. For å sikre presis og ensartet fastsettelse av høyden av tyngdepunktet for kjøretøy i klasse T2 bør det henvises til internasjonalt gjeldende normer som bestemmer tyngdepunktet for en traktor.
- Utrykket "utskiftbart materiell" erstattes av utrykket "utskiftbart utstyr" for å sikre en korrekt og konsekvent bruk av terminologi i hele denne forordning.
- Det kreves feilaktig at importørene oppbevarer et eksemplar av samsvarssertifikatet (COC) for produkter som ikke er i overensstemmelse med forordning 167/2013 eller utgjør en alvorlig risiko. Det korrekte er at importører skal oppbevare et eksemplar av typegodkjenningsattesten.
- Det kreves feilaktig at en EU-typegodkjenningsattest inneholder et vedlegg med testresultatene (mens det korrekte er at attesten skal inneholde et vedlegg med testresultatarket)
Vedrørende forlengelse av Kommisjonens fullmakt:
Forordning (EU) nr. 167/2013 begrenset alle Kommisjonens fullmakter til å vedta delegerte rettsakter til en periode på fem år (som utløp den 21. mars 2018). Kommisjonen har imidlertid et løpende behov for å tilpasse elementer av disse delegerte rettsaktene til den tekniske utvikling eller for å innføre andre endringer i overensstemmelse med sine fullmakter. Forordning 2019/539 inneholder derfor bestemmelser som sikrer fullmakten til å vedta delegerte rettsakter i en periode på ytterligere fem år, med mulighet for stilltiende forlengelse.
Merknader
Gjeldende norsk lovgivning på området:
Rettsakten som blir endret av denne forordningen er implementert i forskrift 1. juni 2016 nr. 561 om godkjenning av traktor og tilhenger til traktor (traktorforskriften).
Norsk gjennomføring:
Forordningen vil bli tatt inn i traktorforskriften § 3.
Økonomiske og administrative konsekvenser:
Implementeringen av forordningen vil ikke få økonomiske konsekvenser for private eller offentlige myndigheter. Den vil heller ikke medføre administrative konsekvenser utover det som må gjøres for å implementere rettsakten i gjeldende regelverk; traktorforskriften.
Forordningen vurderes å henhøre under Gruppe 2 (rettsakter som krever forskriftsendring og som ikke griper vesentlig inn i norsk handefrihet).
Sakkyndige instansers merknader
Forordning 2019/539 går etter EFTAs hurtigprosedyre, og blir derfor ikke behandlet i noe Spesialutvalg.
Vurdering
Forslaget til forordning vurderes av Vegdirektoratet å være relevant og akseptabelt for Norge.
Andre opplysninger
Norge har deltatt i arbeidsgrupper i EU hvor forslaget til forordning er utarbeidet.
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Parlament og Råd |
Type rettsakt: | Forordning |
KOM-nr.: | KOM(2018)289 |
Rettsaktnr.: | 2019/519 |
Basis rettsaktnr.: | |
Celexnr.: | 32019R0519 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 28.05.2018 |
Frist returnering standardskjema: | 09.07.2018 |
Dato returnert standardskjema: | 09.07.2018 |
Dato innlemmet i EØS-avtalen: | 27.09.2019 |
Nummer for EØS-komitebeslutning: | 218/2019 |
Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Ja |
Høringsstart: | |
Høringsfrist: | |
Frist for gjennomføring: | |
Dato for faktisk gjennomføring: | |
Dato varsling til ESA om gjennomføring: |