Skipsutstyrsdirektivet: utfyllende bestemmelser om elektronisk merking
Delegert kommisjonsforordning (EU) 2018/414 av 9. januar 2018 om utfyllende bestemmelser til europaparlaments- og rådsdirektiv 2014/90/EU for så vidt angår identifikasjon av visse typer skipsutstyr som kan utstyres med elektronisk merking
Commission Delegated Regulation (EU) 2018/414 of 9 January 2018 supplementing Directive 2014/90/EU of the European Parliament and of the Council as regards the identification of specific items of marine equipment which can benefit from electronic tagging
EØS-notat | 13.04.2018 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 26.03.2018
Spesialutvalg: Indre marked
Dato sist behandlet i spesialutvalg:
Hovedansvarlig(e) departement(er): Nærings- og fiskeridepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg II. Tekniske forskrifter, standarder, prøving og sertifisering
Kapittel i EØS-avtalen: XXXII. Skipsutstyr
Status
Rettsakten ble publisert i OJ den 19. mars 2018.
Rettsakten er under vurdering i EØS-/EFTA-statene.
Sammendrag av innhold
Direktiv 2014/90/EU legger opp til at elektronisk merking av skipsutstyr kan innføres som et frivillig alternativ for enkelte typer skipsutstyr. Det vil være opp til produsenten om produsenten ønsker å bruke systemet med elektronisk merking. I tråd med direktiv 2014/90/EU ble det gjenomført en studie som viser at bransjen er positiv til elektronisk merking.
Det er to rettsakter som regulerer elektronisk merking. Utkast til gjennomføringsforordning (D053372/01) ble besluttet vedtatt av komitéen for sjøsikkerhet og miljøsikkerhet (COSS) i november 2017. Den regulerer tekniske krav og spesifikasjoner for elektronisk merking, men er fortsatt ikke formelt vedtatt og publisert i EU-tidende (O.J.). Delegert kommisjonsforordning 2018/414 angir hvilke produkter som kan merkes på denne måten. Disse to rettsaktene som begge har rettslig grunnlag i direktiv 2014/90/EU artikkel 11 må ses i sammenheng.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forordningen må gjennomføres i norsk rett. Det er naturlig å ta den inn i forskrift 30. august 2016 nr. 1042 om skipsutstyr.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Ordningen med elektronisk tagging er frivillig, og de tekniske løsningene som er valgt er velkjente og relativt lite kostbare løsninger. Ordningen har flere fordeler både for markedsdeltakere, rederi og markedstilsynsmyndigheter.
Sakkyndige instansers merknader
Produsenter av skipsutstyr har vært representert gjennom internasjonale interesseorganisasjoner i forarbeidet til de nevnte rettsaktene. Fra Kommisjonens side har det også vært gjennomført en grundig kost/nyttevurdering.
Vurdering
Rettsakten er relevant og akseptabel, men må ses i sammenheng med utkast til gjennomføringsforordning (D053372/01) som enda ikke er publisert i O.J.
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Kommisjonen |
Type rettsakt: | Forordning |
KOM-nr.: | |
Rettsaktnr.: | 2018/414/EU |
Basis rettsaktnr.: | 2014/90/EU |
Celexnr.: | 32018R0414 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | |
Frist returnering standardskjema: | |
Dato returnert standardskjema: | |
EØS-relevant: | Til diskusjon |
Akseptabelt: | Til diskusjon |
Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Nei |
Høringsstart: | |
Høringsfrist: | |
Frist for gjennomføring: |