CO2-utslippsskrav for personbiler: retting
Delegert kommisjonsforordning (EU) 2019/248 av 13. november 2018 om retting av forordning (EU) nr. 63/2011 om gjennomføringsbestemmelser om dispensasjon fra de spesifikke CO2-utslippsmål i henhold til artikkel 11 i europaparlaments- og rådsforordning (EF) nr. 443/2009
Commission Delegated Regulation (EU) 2019/248 of 13 November 2018 correcting Regulation (EU) No 63/2011 laying down detailed provisions for the application for a derogation from the specific CO2 emission targets pursuant to Article 11 of Regulation (EC) No 443/2009 of the European Parliament and of the Council
EØS-notat | 11.08.2019 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 18.11.2018
Spesialutvalg: Transport
Dato sist behandlet i spesialutvalg:
Hovedansvarlig(e) departement(er): Samferdselsdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XX. Miljø
Kapittel i EØS-avtalen: III. Luft
Status
Forordningen ble vedtatt 13. november 2018 og trer i kraft i EU den 5. mars 2019.
Forordningen var på nasjonal høring i mars 2019.
Forordningen ble tatt inn i EØS-avtalen i EØS-komiteens møte den 10. juli 2019, beslutning nr. 194/2019. Endringsforskrift ble vedtatt den 11. juli 2019, og Form 1 sendt ESA den 12. juli 2019.
Sammendrag av innhold
Forordning (EU) 2019/248 endrer forordning (EU) nr. 63/2011, og inneholder en rettelse til sistnevnte vedrørende et CO2-utslippstall for General Motors.
Kommisjonsforordning (EU) nr. 63/2011 retter seg spesielt mot bilfabrikanter med små produksjonsvolum og nisjefabrikanter. Den inneholder gjennomføringsbestemmelser til europaparlaments- og rådsforordning (EF) nr. 443/2009 om CO2-utslipp fra personbiler artikkel 11 om dispensasjoner for visse fabrikanter. Etter artikkel 11 kan bilfabrikanter med små produksjonsvolum søke om alternative utslippsreduksjonsmål. For fabrikanter som registrerer inntil 10 000 biler i EU pr år, kan det etter søknad til EU-kommisjonen settes et individuelt mål ut fra fabrikantens økonomiske og tekniske evne. Fabrikanter som registrerer mellom 10 000 og 300 000 biler i EU pr år kan søke om et reduksjonsmål i en fast prosent fra det gjennomsnittlige, spesifikke CO2-utslippet fra denne fabrikantens biler registrert i referanseåret 2007. Forordning 63/2011 beskriver detaljerte krav til opplysninger i søknader om dispensasjoner fra de spesifikke CO2-utslippsmålene for bilfabrikantene gitt i forordning 443/2009. De detaljerte opplysningene skal gjøre det mulig for EU-kommisjonen å avgjøre om bilfabrikanten har rett til unntak fra de generelle utslippsmålene, og hvilket individuelt utslippsmål som kan settes til fabrikanten.
Bakgrunnen for forordning (EU) 2019/248 er at det har blitt oppdaget en feil i det gjennomsnittlige, spesifikke CO2-utslippstallet i referanseåret 2007 for fabrikanten General Motors. Feilen ble oppdaget i forbindelse med endringer i eierforholdet i General Motors Holding LLC som trådte i kraft 1. august 2017. Det viste seg at utslippsverdien listet i vedlegg IV inkluderte utslippstall fra Adam Opel AG-kjøretøy, som på det aktuelle tidspunktet var knyttet til General Motors. De spesifikke CO2-utslippene til kjøretøy fra Adam Opel AG bidro til et betydelig lavere gjennomsnitt for de spesifikke CO2-utslippene i 2007 for General Motors. På bakgrunn av detaljert dokumentasjon fra Genaral Motors Holding LLC, korrigerer EU-kommsjonen den gjennomsnittlige, spesifikke CO2-utslippsverdien i vedlegg IV fra 159,604 g/km til 283,689 g/km for fabrikanten General Motors.
Merknader
EU-hjemmel
Forordningen er en delgert rettsakt vedtatt med hjemmel i Traktaten om den Europeiske Unions virkemåte (TEUV) artikkel 290.
Gjeldende rett
Forordning (EU) nr. 63/2011 er implementert i forskrift 28. desember 2018 nr. 2247 om krav til CO2-utslipp mv. for produsenter av person- og varebiler.
Norsk gjennomføring:
Forordning (EU) 2019/248 vil bli implementert i samme forskrift.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Forordningen har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser utover det som skal til for å implementere rettsakten i norsk rett.
Forordningen vurderes å henhøre under Gruppe 2 (rettsakter som krever forskriftsendring og som ikke griper vesentlig inn i norsk handlefrihet).
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten følger hurtigprosedyren, og behandles ikke i Spesialutvalget for transport. Vegdirektoratet vurderer at rettsakten er EØS-relevant og akseptabel
Vurdering
Forordningen gjennomfører en korregering av CO2-utslippsverdien til General Motors i referanseåret 2007.
Forordningen anses relevant og akseptabel.
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Kommisjonen |
Type rettsakt: | Forordning |
KOM-nr.: | |
Rettsaktnr.: | 2019/248 |
Basis rettsaktnr.: | 63/2011 |
Celexnr.: | 32019R0248 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 14.11.2018 |
Frist returnering standardskjema: | 26.12.2018 |
Dato returnert standardskjema: | 26.12.2018 |
Dato innlemmet i EØS-avtalen: | 10.07.2019 |
Nummer for EØS-komitebeslutning: | 194/2019 |
Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Ja |
Høringsstart: | 05.03.2019 |
Høringsfrist: | 28.03.2019 |
Frist for gjennomføring: | 11.07.2019 |
Dato for faktisk gjennomføring: | 11.07.2019 |
Dato varsling til ESA om gjennomføring: | 12.07.2019 |