EU-miljømerket - smøremidler
Kommisjonens beslutning (EU) 2018/1702 av 8. november 2018 om fastsettelse av miljøkriterier for tildeling av EU-miljømerket til smøremidler
Commission Decision (EU) 2018/1702 of 8 November 2018 establishing the EU Ecolabel criteria for lubricants
EØS-notat | 11.07.2019 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 04.09.2018
Spesialutvalg: Forbrukerspørsmål
Dato sist behandlet i spesialutvalg:
Hovedansvarlig(e) departement(er): Barne- og familiedepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XX. Miljø
Kapittel i EØS-avtalen: I. Generelt
Status
Rettsakten ble vedtatt i EU 8. november 2018 og er tatt inn i "Official Journal of the European Union" 13. november 2018. Merkeordningen er en del av EØS-avtalen og Stiftelsen Miljømerking forvalter EU-miljømerket i Norge. Det er en frivillig merkeordning. Beslutningen er innlemmet i EØS-avtalen 29. mars 2019, jf. EØS-komiteens beslutning nr. 95/2019.
Sammendrag av innhold
EU Ecolabel Regulatory Committee vedtok 29. juni 2018 nye reviderte kriterier for smøremidler. Produktgruppen omfatter diverse typer smøreoljer og smørefett til bruk i motorer, girsystemer, motorsager og hydrauliske systemer.
Miljøkravene er en revisjon av tidligere oppsatte krav som er blitt oppdatert og strammet inn i samsvar med utviklingen i bransjen. Forrige versjon av dokumentet satte et tydelig krav om at smøremidlene skulle være fremstilt av fornybare råstoffer. Dette kravet er nå strøket, men kjemikaliekravene er ifølge kommisjonens forskningssenter JRC i Sevilla nå så strenge at petroliumsbaserte produkter ikke vil kunne oppfylle dem. Fra norsk side ville Stiftelsen miljømerking ha foretrukket at kravet om fornybare råstoffer ble beholdt.
Miljøkravene anses likevel som relevante og akseptable, og vedtaket anbefales innlemmet i EØS-avtalen.
Merknader
Et utkast til kommisjonsbeslutning ble publisert i et EU-register 20. juli 2018.
Behandling av saker om innlemmelse av kriteriedokumenter for tildeling av EU-miljømerket behandles etter hurtigprosedyren. Saken går etter hurtigprosedyren og behandles således ikke i Spesialutvalget for forbrukersaker.
EU-miljømerket ble opprettet i 1992. Merkeordningen er en del av EØS-avtalen og Stiftelsen Miljømerking forvalter EU-miljømerket i Norge på oppdrag fra Barne- og likestillingsdepartementet. Det er en frivillig merkeordning. De som søker må dokumentere at produktene tilfredsstiller en rekke strenge helse- og miljøkrav.
Rettslige konsekvenser
Innlemmelse av kriteriedokumentene i EØS-avtalen vil ikke få rettslige konsekvenser siden bruk av merket er frivillig.
Rettsakten grupperes i gruppe 3 (rettsakter som ikke har konsekvenser for norsk lovgivning).
Økonomiske og administrative konsekvenser
Innlemmelse av kriteriedokumentene i EØS-avtalen vil ikke få økonomiske eller administrative konsekvenser siden bruk av merket er frivillig.
Sakkyndige instansers merknader
Stiftelsen Miljømerking ville ha foretrukket at kravet om fornybare råstoffer ble beholdt. Miljøkravene anses likevel som relevante og akseptable.
Vurdering
Da rettsakten går etter hurtigprosedyren er den ikke forelagt Spesialutvalget for forbrukersaker. Rettsakten er imidlertid forelagt Klima- og miljødepartementet. Rettsakten anses EØS-relevant og akseptabel.
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Kommisjonen |
Type rettsakt: | Vedtak/beslutning |
KOM-nr.: | |
Rettsaktnr.: | 2018/1702/EU |
Basis rettsaktnr.: | |
Celexnr.: | 32018D1702 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 23.07.2018 |
Frist returnering standardskjema: | 03.09.2018 |
Dato returnert standardskjema: | 23.07.2018 |
Dato innlemmet i EØS-avtalen: | 29.03.2019 |
Nummer for EØS-komitebeslutning: | 95/2019 |
Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Nei |
Høringsstart: | |
Høringsfrist: | |
Frist for gjennomføring: | |
Dato for faktisk gjennomføring: | |
Dato varsling til ESA om gjennomføring: |