Plantevernmiddelrester fo. 2019/1176
Kommisjonsforordning (EU) 2019/1176 av 10 juli 2019 som endrer vedlegg II, III og V til forordning (EF) nr. 396/2005 av Europaparlamentet og Rådet vedrørende maksimale grenseverdier for 2,5-dichlorobenzoic acid methylester, mandipropamid og profoxydim i eller på visse produkter
Commission Regulation (EU) 2019/1176 of 10 July 2019 amending Annexes II, III and V to Regulation (EC) No 396/2005 of the European Parliament and of the Council as regards maximum residue levels for 2,5-dichlorobenzoic acid methylester, mandipropamid and profoxydim in or on certain products
EØS-notat | 16.12.2019 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 05.08.2019
Spesialutvalg: Matområdet
Dato sist behandlet i spesialutvalg: 26.08.2019
Hovedansvarlig(e) departement(er): Helse- og omsorgsdepartementet / Landbruks- og matdepartementet / Nærings- og fiskeridepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg I. Veterinære og plantesanitære forhold
Kapittel i EØS-avtalen: II. Fôrvarer
Status
Rettsakten er vedtatt i EU og er under vurdering i EØS/EFTA-statene.
Sammendrag av innhold
Restdefinisjonen endres for mandipropamid endres som anbefalt i EFSA-vurderingen til mandipropamid (any ratio of constituent isomers). Dette har betydning for krav til utførelser av analyser for sammenlikning mot MRL og for krav til dokumentasjon ved senere revurdering av MRL for stoffet. Restdefinisjonen definerer hvilke stoffer (inkludert metabolitter o.l) som omfattes av en grenseverdi (MRL). Det skjer mindre endringer i MRLer basert på EFSAs vurderinger. Ingen av de eksisterende MRLene ble vurdert å utgjøre noen helsefare til forbruker og det er derfor mulig å gi overgangsordninger for produkter i forbindelse med endringer i grenseverdiene.
Endringene i grenseverdier (MRL) trer i kraft 31. januar 2020 i EU.
Overgangsordninger for produkter har i praksis mest betydning for produkter med lang holdbarhet og det er en forutsetning at det ikke er vurdert å være helsefare knyttet til eksisterende grenseverdier (MRL).
Merknader
Rettslige konsekvenser
Rettsakten krever endring i norsk forskrift 18. august 2009 nr. 1117 om rester av plantevernmidler i næringsmidler og fôrvarer.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Mattilsynet anser at endringene er minimale og at rettsakten;
• ikke får vesentlige økonomiske konsekvenser verken for næringen eller Mattilsynet.
• ikke får vesentlige administrative konsekvenser for Mattilsynet.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten har vært vurdert av Spesialutvalget for matområdet der berørte departementer og Mattilsynet er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Helserisiko er alltid vurdert når MRL for rester av plantevernmidler fastsettes. EFSA har i forkant av vedtakene vurdert nødvendigheten av å endre grenseverdiene opp mot hensynet til forbrukernes sikkerhet. I EFSAs vurderinger for de respektive stoffer har EFSA konkludert med anbefalte MRLer for enkeltprodukter. I disse vurderingene blir det tatt hensyn til både langtidseksponering og akutt giftighet. Forutsatt lovlig bruk og rester under grenseverdiene vil dette da ikke utgjøre noen helsefare for forbruker. Det er da tatt hensyn til den nyeste kunnskapen om stoffenes toksikologiske egenskaper i vurderingene. Det minste nivå hvor det påvises en langtidsvirkning eller minste nivå hvor det blir påvist akutt helserisiko, danner alltid grunnlag for fastsettelse av grenseverdier.
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Kommisjonen |
Type rettsakt: | Forordning |
KOM-nr.: | |
Rettsaktnr.: | 2019/1176 |
Basis rettsaktnr.: | 396/2005 |
Celexnr.: | 32019R1176 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 19.07.2019 |
Frist returnering standardskjema: | 30.08.2019 |
Dato returnert standardskjema: | 30.08.2019 |
Dato innlemmet i EØS-avtalen: | 13.12.2019 |
Nummer for EØS-komitebeslutning: | 287/2019 |
Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Ja |
Høringsstart: | 16.08.2019 |
Høringsfrist: | 16.09.2019 |
Frist for gjennomføring: | |
Dato for faktisk gjennomføring: | |
Dato varsling til ESA om gjennomføring: |