Kosmetikk - Regulering av CMR II
Kommisjonsforordning (EU) 2019/1966 av 27. november 2019 om endring i vedlegg II, III og V til europaparlamentets- og rådsforordning (EF) nr. 1223/2009 om kosmetiske produkter
Commission regulation (EU) 2019/1966 of 27 November 2019 amending annex II, III and V to Regulation (EC) No 1223/2009 of the European Parliament and of the council on cosmetic products
EØS-notat | 10.02.2020 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 19.08.2019
Spesialutvalg: Matområdet
Dato sist behandlet i spesialutvalg: 22.01.2020
Hovedansvarlig(e) departement(er): Helse- og omsorgsdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg II. Tekniske forskrifter, standarder, prøving og sertifisering
Kapittel i EØS-avtalen: XVI. Kosmetikk
Status
Rettsakten er vedtatt i EU.
Rettsakten er under vurdering i EØS-/EFTA-statene.
Rettsakten endrer vedlegg II, III og V i forordning (EF) nr. 1223/2009 (kosmetikkforordningen), og angår spesielt artikkel 15(1), 15(2) og artikkel 31(1).
Sammendrag av innhold
Bakgrunn:
Forordning (EF) nr. 1272/2008 – også kjent som CLP forordningen, gjennomfører harmonisert klassifisering av stoffer med karsinogene, mutagene eller reproduksjonstoksiske egenskaper (i.e. CMR stoffer) basert på vitenskapelig vurdering av EUs risikovurderingskomité på kjemikalieområdet (RAC) under kjemikaliebyrået ECHA.
CMR klassifiserte stoffer er i utgangspunktet forbudt i kosmetikk, iht CLP reguleringen, med mindre det gis unntak basert på at EUs vitenskapskomite for forbrukersikkerhet (SCCS) fastslår at stoffet kan brukes trygt i kosmetikk (CMR1, CMR2) og at visse andre betingelser er oppfylt for CMR1 stoffer, jf. Artikkel 15.1 og 15.2 for hhv CMR2 og CMR 1A/1B stoffer. Europadomstolen (Court of Justice of the European Union) er imidlertid eneste instans som har avgjørende myndighet til å tolke EU lover, inkludert artikkel 15 i kosmetikkforordningen/forskriften.
For å gjennomføre forbudet mot CMR-stoffer på en enhetlig måte på det indre marked, for å sikre rettssikkerheten, særlig ovenfor kompetente myndigheter og industriaktører, og for å sikre et høyt nivå av beskyttelse av menneskers helse, skal alle aktuelle CMR stoffer som er forbudt å bruke i kosmetikk føres opp på forbudslisten i Vedlegg II i kosmetikkforordningen, samtidig som de fjernes fra vedlegg III og V der dette er relevant. For CMR stoffer som oppfyller kravene slik de fremgår av andre setning i artikkel 15.1 eller andre avsnitt i artikkel 15.2 i kosmetikkforordningen, skal listene over stoffer med bruksbegrensninger, eller tillatte stoffer i vedlegg III og V, endres.
Det var hensikten å la alle stoffer, som var klassifisert som CMR-stoffer i henhold til forordning (EF) nr. 1272/2008 pr. 1. december 2018 - gjort gjeldende gjennom forordning (EU) 2017/776, være omfattet av forordning (EU) 2019/831. Den nåværende forslaget til forordning omfatter stoffer som er klassifisert som CMR-stoffer i henhold til forordning (EU) 2018/1480, som får anvendelse fra den 1. mai 2020. Her klassifiseres 17 substanser som CMR, og blant disse er 3 stoffer allerede på forbudslisten (vedlegg II) i kosmetikkforordningen, mens kun en substans, salisylsyre (CMR 2), er blitt forsvart av industrien.
På grunnlag av positiv vurdering fra EUs vitenskapskomite for forbrukersikkerhet (SCCS), samt nåværende og nye bruksbetingelser foreslått av SCCS, er det foreslått å gi unntaksvis tillatelse (på bakgrunn av søknad) for bruk av salisylsyre i kosmetikk iht artikkel 15.1. Pga. at salisylsyre i tillegg er klassifisert som sterkt øyeirriterende (under CLP), bør det være et obligatorisk krav om (advarsels)merking av alle kosmetiske produkter ment for bruk av barn under 3 år.
Reguleringsforslaget innfører også flere rettelser til den forrige Omnibus-reguleringen: (i) sulfatformen av hydroxyquinoline gjeninnføres i vedlegg III, (ii) tilføyelse av ytterligere 19 CMR stoffer som allerede var klassifisert i 2016 og (iii) oppdatering av post 9 /vedlegg III mht diaminotoluene.
Iht. artikkel 15(1), andre setning, i kosmetikkforordningen kan et stoff som er klassifisert som et CMR-stoff i kategori 2, anvendes i kosmetiske produkter, såfremt EUs vitenskapskomite for forbrukersikkerhet (SCCS) har evaluert stoffet og funnet det trygt til bruk i slike produkter.
SCCS konkluderte også at salisylsyre er trygt, når det anvendes til andre formål enn som konserveringsmiddel ved en konsentrasjon på høyst 3,0 % for hårprodukter, som skylles av, og høyst 2,0 % for andre produkter, i lys av dets nåværende restriksjoner, unntatt for bodylotion, øyeskygge, mascara, eyeliner, leppestift og roll-on deodoranter. SCCS’ uttalelse finner ikke anvendelse på munnpleieprodukter eller på produkter i sprayform, som kan medføre, at forbrukerens lunger eksponeres via innånding.
Endelig konkluderte SCCS at salisylsyre er øyenirriterende med potensiale til å forårsake alvorlig øyenskade, og påpekte at spesifikke tester nå er i gang for å vurdere om salisylsyre har hormonforstyrrende egenskaper, og avhengig av resultatet av disse testene, om de hormonforstyrrende egenskaper til salisylsyre i kosmetiske produkter har behov for å bli tatt i betraktning.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forordningen krever endring i forskrift 8. april 2013 nr. 391 om kosmetikk og kroppspleieprodukter.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Næringen:
EU-kommisjonens forslag til regulering av stoffer med harmonisert klassifisering som CMR-stoffer i kosmetikk – den såkalte omnibus-reguleringen, bygger på SCCS' risikovurderinger og er utarbeidet i samråd med arbeidsgruppen for kosmetikk, der også representanter for kosmetikkindustrien deltar. Dette arbeidet har pågått over lang tid og gjennomføring av endringsforskriften antas ikke å få uforutsette økonomiske for næringen.
Forslaget til omibus regulering vil også være til fordel for forbruker da forslaget vil fjerne rettslig uklarhet rundt CMR-stoffene, i og med at det da blir lettere å vite hva som er reguleringsstatus for disse stoffene ifm tilsyn ( ved at dette kan leses direkte ut av kosmetikkforskriftens stofflister/vedlegg.)
Forslaget til omnibus-regulering bidrar etter vår vurdering til å unngå rettslig uklarhet for CMR-stoffer med harmonisert klassifisering iht CLP forordningen ved at CMR stoffer føres opp på listen over forbudte stoffer (vedlegg II), samtidig som de fjernes (de-listes) fra vedlegg III og V der dette er relevant. Dvs. både forbud og unntak fra forbud må fremgå eksplisitt av vedleggene i kosmetikkforordningen.
Dette vil forenkle tilsynet av kosmetiske produkter med innhold av slike stoffer siden status for reguleringen fremgår direkte av kosmetikkforskriftens vedlegg.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten har vært vurdert av Spesialutvalget for matområdet der berørte departementer og Mattilsynet er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Mattilsynet anser rettsakten som EØS-relevant og akseptabel.
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Kommisjonen |
Type rettsakt: | Forordning |
KOM-nr.: | |
Rettsaktnr.: | (EU) 2019/1966 |
Basis rettsaktnr.: | |
Celexnr.: | 32019R1966 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 09.08.2019 |
Frist returnering standardskjema: | 20.09.2019 |
Dato returnert standardskjema: | |
EØS-relevant: | Ja |
Akseptabelt: | Ja |
Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Ja |
Høringsstart: | 15.10.2019 |
Høringsfrist: | 28.11.2019 |
Frist for gjennomføring: |