Karbonlekkasjeliste: 2021-2030
Kommisjonsbeslutning (EU) 2019/708 av 15. februar 2019 om sektorer som anses utsatt for karbonlekkasje i tilknytning til direktiv 2003/87/EU (kvotedirektivet)
Commission Delegated Decision (EU) 2019/708 of 15 February 2019 supplementing Directive 2003/87/EC concerning the determination of sectors and subsectors deemed at risk of carbon leakage, for the period 2021 to 2030
EØS-notat | 21.05.2021 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 25.02.2019
Spesialutvalg: Miljø
Dato sist behandlet i spesialutvalg: 11.03.2019
Hovedansvarlig(e) departement(er): Klima- og miljødepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XX. Miljø
Kapittel i EØS-avtalen: III. Luft
Status
Kommisjonen vedtok rettsakten den 15. februar 2019. Rettsakten ble publisert i Official Journal 8. mai 2019 (etter å ha vært til vurdering i Rådet og Parlamentet) og trådte i kraft i EU dagen etterpå.
Rettsakten ble innlemmet i EØS-avtalen 11. desember 2020 gjennom EØS-komitébeslutning nr. 231/2020.
Rettsakten vil gjelde fra 1. januar 2021.
Sammendrag av innhold
Bakgrunn
EU-kommisjonen vedtok den 15. februar 2019 en ny beslutning om hvilke sektorer og undersektorer som anses som utsatt for karbonlekkasje (Carbon Leakage List, CLL) i fase 4 av EUs kvotesystem (perioden 2021-2030).
Denne beslutningen (CLL-beslutningen) er en konkretisering av bestemmelsene i direktiv 2003/87/EU (kvotedirektivet) og direktiv (EU) 2018/410 (endringer av kvotedirektivet). Beslutningen er en del av en større pakke med forslag til regelverk EU-kommisjonen har utarbeidet under kvotedirektivet for fase 4 av EUs kvotesystem. Kriteriene som skal benyttes for å bestemme hvilke sektorer og undersektorer som skal være på karbonlekkasjelista, ligger i direktiv (EU) 2018/410 (endringer av kvotedirektivet). Hovedkriteriet for å vurdere om hvorvidt en sektor og undersektor er utsatt for karbonlekkasje eller ikke, defineres ut fra størrelsen på handelen med land utenfor EU og utslippsintensiteten ved produksjon.
Betydningen av og bakgrunnen for karbonlekkasjestatus
Sektorer og undersektorer som er definert som utsatt for karbonlekkasje, vil få tildelt kvoter vederlagsfritt tilsvarende 100 prosent av grunnlagsdata for tildeling i hvert år i perioden 2021-2030. Sektorer og undersektorer som ikke er på karbonlekkasjelista vil få tildelt kvoter tilsvarende 30 prosent av grunnlagsdataene i årene 2021 til og med 2025, og fra 2026 til 2030 vil tildelingen gå gradvis ned fra 30 prosent og til null. Elektrisitetsproduksjon og anlegg for CO2-håndtering får ikke tildelt kvoter vederlagsfritt.
Tildeling av vederlagsfrie kvoter til visse produksjoner er i hovedsak begrunnet i faren for karbonlekkasje, dvs. risiko for at bedriftenes kvotekostnader kan føre til at produksjon flytter til land med mindre strengt klimaregelverk. Å ha egne regler for sektorer hvor EU anser at det er en fare for karbonlekkasje er en videreføring av regelverket fra tredje kvotefase (perioden 2013-2020). I kvotedirektivet for fase 4 er imidlertid kriteriene for å bestemme at sektorer og undersektorer kan anses som karbonlekkasjeutsatt strammet inn, slik at antall sektorer og undersektorer som er på karbonlekkasjelista er redusert fra 177 til 63.
Endringene i karbonlekkasjestatus for fase 4 av EUs kvotesystem
CLL-beslutningen endrer dagens bestemmelse om hvilke konkrete sektorer og undersektorer som anses som utsatt for karbonlekkasje. Dagens regler følger av beslutning 2014/746/EU (karbonlekkasjebestemmelser) og klimakvoteforskriftens kapittel 3 og vedlegg 15. Denne listen oppheves og erstattes med den nye listen med virkning fra 1. januar 2021.
Endringene i karbonlekkasjelista vil påvirke noen sektorer i Norge. Av de mange sektorene som tas ut av karbonlekkasjelista er det følgende som har aktivitet i Norge:
- Utvinning av naturgass (0620)
- Bearbeiding og konservering av fisk og fiskevarer (1020)
Følgende sektor er tatt inn på lista:
- Produksjon av finerplater og andre bygnings- og møbelplater av tre (1621)
Merknader
Rettslige konsekvenser
Rettsakten er gjennomført i norsk rett gjennom endringer i klimakvoteforskriften § 4-1, som henviser til rettsakten.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Innlemmelse av CLL-beslutningen innebærer at samme regler vil gjelde for norske bedrifter som for bedriftene i EU.
Virksomheter som opererer i sektorer som har falt ut av karbonlekkasjelista vil fra 2021 motta betydelig lavere andel vederlagsfri tildeling (i forhold til utslippet sitt) sammenlignet med tildelingen de fikk i fase 3 (årene 2013-2020).
Virksomheter som produserer produkter innenfor sektorer som i neste kvoteperiode er tatt inn på karbonlekkasjelista, vil fra 2021 få en økt tildeling av vederlagsfrie kvoter sammenliknet med tildelingen de fikk i fase 3 (årene 2013-2020).
Gjennomføring av CLL-beslutningen vil ikke totalt sett medføre administrative konsekvenser av betydning.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten har vært behandlet på skriftlig prosedyre i Spesialutvalget for miljøsaker, der berørte departementer er representert. Spesialutvalget fant rettsakten relevant og akseptabel.
Vurdering
Direktiv 2003/87/EF (kvotedirektivet) er tatt inn i EØS-avtalens vedlegg 20. Rettsakter gitt med hjemmel i kvotedirektivet anses i utgangspunktet som EØS-relevante.
Beslutningen er vurdert som EØS-relevant og akseptabel.
CLL-beslutningen - sammen med forordning (EU) 2019/331 om harmoniserte regler for tildeling av vederlagsfrie kvoter, forordning (EU) 2019/1842 om justeringer i tildelingen av vederlagsfrie kvoter, samt en kommende rettsakt om oppdatering av utslippsstandarder (benchmark) - avgjør hvor mange kvoter virksomhetene får tildelt vederlagsfritt i perioden 2021-2030.
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Kommisjonen |
Type rettsakt: | Vedtak/beslutning |
KOM-nr.: | |
Rettsaktnr.: | (EU) 2019/708 |
Basis rettsaktnr.: | |
Celexnr.: | 32019D0708 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 18.02.2019 |
Frist returnering standardskjema: | 10.06.2019 |
Dato returnert standardskjema: | 19.03.2019 |
Dato innlemmet i EØS-avtalen: | 11.12.2020 |
Nummer for EØS-komitebeslutning: | 231/2020 |
Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Ja |
Høringsstart: | 03.04.2019 |
Høringsfrist: | 27.05.2019 |
Frist for gjennomføring: | 14.12.2020 |
Dato for faktisk gjennomføring: | 09.02.2021 |
Dato varsling til ESA om gjennomføring: | 12.02.2021 |