Plantevernmiddelrester fo. 2019/90
Kommisjonsforordning (EU) nr. 2019/90 av 18. januar 2019 som endrer vedlegg II, III og V til forordning (EU) nr. 396/2005 av Europaparlamentet og Rådet vedrørende grenseverdier for bromukonazol, karboxin, fenbutatinoksid, fenpyrazamin og pyridaben i eller på visse produkter.
Commission Regulation (EU) 2019/90 of 18 January 2019 amending Annexes II, III and V to Regulation (EC) No 396/2005 of the European Parliament and of the Council as regards maximum residue levels for bromuconazole, carboxin, fenbutatin oxide, fenpyrazamine and pyridaben in or on certain products
EØS-notat | 29.10.2019 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 12.02.2019
Spesialutvalg: Matområdet
Dato sist behandlet i spesialutvalg: 18.03.2019
Hovedansvarlig(e) departement(er): Helse- og omsorgsdepartementet / Landbruks- og matdepartementet / Nærings- og fiskeridepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg I. Veterinære og plantesanitære forhold
Kapittel i EØS-avtalen: II. Fôrvarer
Status
Rettsakten er vedtatt i EU.
Rettsakten er innlemmet i EØS-avtalen.
Rettsakten endrer grenseverdier (MRLer) for de aktive stoffene bromukonazol, karboxin, fenbutatinoksid, fenpyrazamin og pyridaben. Med unntak av fenbutatinoksid er disse stoffene godkjent som aktive stoffer i plantevernmidler i EU og Norge. For bromukonazol, karboxin fenpyrazamin og pyridaben skjer endringene på bakgrunn av at EFSA har revurdert alle grenseverdiene (MRLer) for disse stoffene jf. artikkel 12 i 396/2005. EFSA har også vurdert behov for endringer av restdefinisjoner for stoffene ved revurdering av MRLer (art.12) og EUs referanselaboratorier har blitt konsultert om bestemmelsesgrenser for stoffene for ulike produktgrupper.
For bromukonazol fastsettes noen MRLer som midlertidige fordi det ble vurdert at noe dokumentasjon knyttet til grenseverdiene manglet.
Restdefinisjonen endres for karboxin. EFSA har vurdert at noe dokumentasjon mangler for MRLer for alle produkter og de har vurdert at en risiko for forbruker ikke kan utelukkes. MRLer fastsettes for både vegetabilske og animalske produkter fastsettes derfor ved den relevante bestemmelsesgrensen (LOQ) for stoffet og som midlertidige MRLer grunnet manglende dokumentasjon.
For produkter der det ikke er godkjent bruk av stoffet i EU/EØS og det samtidig ikke er fastsatt MRLer på bakgrunn av importtoleransesøknader og det heller ikke eksisterer CODEX MRLer for aktuelt stoff/produkt skal grenseverdiene (MRL) fastsettes ved bestemmelsesgrensen eller at standardgrenseverdien på 0,01 mg/kg får anvendelse i tråd med artikkel 18, ledd 1b av forordning 396/2005.
Endringene i grenseverdier gjelder fra 13. august 2019. Utsatt ikrafttedelse er vanlig i forbindelse med revurdering av MRLer der det kan fastsettes lavere grenseverdier for å gi virksomheter i EU/EØS og tredjestater mulighet til å tilpasse seg endringene.
I artikkel 2 i denne forordningen gis en overgangsordning for produkter som allerede er på markedet som er produsert i EU/EØS innen 13. august 2019 eller importert til EU/EØS innen 13. August 2019 ved at gamle MRLer fortsatt vil gjelde for disse produktene.
De nye grenseverdiene er vurdert, risikohåndtert og vedtatt av Standing Committee of Plants, Animals, Food and Feed, Plant Protection Products Pesticide Residues (SCPAFF-PR).
Rettsakten krever endring i norsk forskrift 18. august 2009 nr. 1117 om rester av plantevernmidler i næringsmidler og fôrvarer.
Mattilsynet anser at endringene er minimale og at rettsakten;
• ikke får vesentlige økonomiske konsekvenser verken for næringen eller Mattilsynet.
• ikke får vesentlige administrative konsekvenser for Mattilsynet.
Rettsakten er vurdert av Spesialutvalget for matområdet og Mattilsynet er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
http://ec.europa.eu/sanco_pesticides/public/?event=pesticide.residue.selection&language=EN
Mattilsynet vurderer at de nye grenseverdiene er fastsatt slik at hensynet til forbrukernes helse er ivaretatt. Mattilsynet anser rettsakten som EØS-relevant og akseptabel. MRLene er vurdert med hensyn til forbrukernes trygghet på bakgrunn av inntaksdata fra 27 europeiske forbrukergrupper og disse er etter dagens kunnskap vurdert å ikke medføre noen helsefare for forbrukere. EFSA vurderingene støtter de nye MRLene som er fastsatt i denne forordningen.
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Kommisjonen |
Type rettsakt: | Forordning |
KOM-nr.: | |
Rettsaktnr.: | 2019/90 |
Basis rettsaktnr.: | 396/2005 |
Celexnr.: | 32019R0090 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 25.01.2019 |
Frist returnering standardskjema: | 12.02.2019 |
Dato returnert standardskjema: | |
Dato innlemmet i EØS-avtalen: | 27.09.2019 |
Nummer for EØS-komitebeslutning: | 213/2019 |
Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Ja |
Høringsstart: | 08.03.2019 |
Høringsfrist: | 23.04.2019 |
Frist for gjennomføring: | |
Dato for faktisk gjennomføring: | |
Dato varsling til ESA om gjennomføring: |