Tillegg til listen over enheter som er unntatt enkelte bestemmelser i SFTR
Delegert kommisjonsforordning (EU) 2019/463 av 30. januar 2019 om endring av europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2015/2365 med hensyn til listen over enheter som er unntatt
Commission delegated regulation (EU) 2019/463 of 30 January 2019 amending Regulation (EU) 2015/2365 of the European Parliament and of the Council with regard to the list of exempted entities
EØS-notat | 25.11.2021 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 21.02.2019
Spesialutvalg: Kapitalbevegelser og finansielle tjenester
Dato sist behandlet i spesialutvalg: 27.02.2019
Hovedansvarlig(e) departement(er): Finansdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg IX. Finansielle tjenester
Kapittel i EØS-avtalen: III. Børs og verdipapirer
Status
Forordningen er vedtatt av EU-kommisjonen, og har trådt i kraft i EU.
Forordningen vil innlemmes i EØS-avtalen sammen med innlemmelsen av SFTR.
Sammendrag av innhold
Forordningen gir utfyllende regler til SFTR (Europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2015/2365 av 25. november 2015 om åpenhet om verdipapirtransaksjoner og gjenbruk og om endring av forordning (EU) nr. 648/2012). Rettsakten er relatert til at Storbritannia trer ut av EU og vil være relevant i tilfelle det ikke blir noen enighet om overgangsperiode mellom EU og Storbritannia.
Kommisjonsforordningen tilføyer sentralbanken og andre offentlige organer som har ansvar for eller deltar i forvaltningen av offentlig gjeld i Storbritannia på listen over enheter som er unntatt fra kravene om rapporteringsplikt i SFTR artikkel 4 og åpenhet om gjenbruk i SFTR artikkel 15. Kommisjonsforordningen får anvendelse i EU fra dagen Storbritannia trer ut av EU dersom det ikke blir noen enighet om overgangsperiode.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forordningen vil tas inn i EØS-avtalen og gjennomføres i norsk rett ved inkorporering. Dvs. at det i lov eller forskrift tas inn en bestemmelse om at forordningen gjelder som norsk forskrift.
Før forordningen tas inn i EØS-avtalen, må det sikres resiprositet: dvs. at Norges Bank og relevante offentlige organer vil få unntak fra tilsvarende bestemmelser om rapporteringsplikt og åpenhet om gjenbruk i SFTR som vil gjelde i Storbritannia. Dette vil være avgjørende for at rettsakten skal være akseptabel for å tas inn i EØS-avtalen.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Rettsakten får ikke vesentlige økonomiske eller administrative konsekvenser.
Sakkyndige instansers merknader
SU for kapitalbevegelser og finansielle tjenester vurderer rettsakten som EØS-relevant og akseptabel, forutsatt at Norges Bank og relevante offentlige organer får unntak fra bestemmelser som tilsvarer SFTR artikkel 4 og 15 som vil gjelde i Storbritannia.
Vurdering
Forordningen er EØS-relevant og akseptabel. Merk imidlertid at Norges Bank og relevante offentlige organer må få unntak fra bestemmelser som tilsvarer artikkel 4 og 15 i SFTR som vil gjelde i Storbritannia.
Det vil være behov for tekniske tilpasninger for dato for ikrafttredelse i EØS-EFTA landene.
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Kommisjonen |
Type rettsakt: | Forordning |
KOM-nr.: | KOM(2019)794 |
Rettsaktnr.: | (EU) 2019/463 |
Basis rettsaktnr.: | (EU) 2015/2365 |
Celexnr.: | 32019R0463 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 01.01.2018 |
Frist returnering standardskjema: | 01.01.2019 |
Dato returnert standardskjema: | |
EØS-relevant: | Ja |
Akseptabelt: | Ja |
Tekniske tilpasningstekster: | Ja |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Ja |
Høringsstart: | |
Høringsfrist: | |
Frist for gjennomføring: |