CO2-utslippsstandarder for varebiler: gjennomføringsbestemmelser om testprosedyrer
Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2018/2042 av 18. desember om endring av gjennomføringsforordning (EU) 2017/1152 for å presisere betingelsene for WLTP-testing og om overvåking av typegodkjenningsdata
Commission Implementing Regulation (EU) 2018/2042 of 18 December 2018 amending Implementing Regulation (EU) 2017/1152 to clarify the WLTP test conditions and provide for the monitoring of type approval data
EØS-notat | 21.05.2019 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 12.01.2019
Spesialutvalg: Transport
Dato sist behandlet i spesialutvalg:
Hovedansvarlig(e) departement(er): Samferdselsdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XX. Miljø
Kapittel i EØS-avtalen: III. Luft
Status
Forordningen ble vedtatt 18. desember 2018 og trådte i kraft i EU 10. januar 2019. Artikkel 1, nr. 2 bokstav c) og d) har anvendelse fra 1. februar 2019.
Forordningen var på nasjonal høring i mars 2019.
Forordningen ble tatt inn i EØS-avtalen ved EØS-komiteens møte den 8. mai 2019, beslutning nr. 132/2019. Endringsforskrift ble vedtatt 13. mai 2019, og Form 1 sendt ESA samme dag.
Sammendrag av innhold
Forordning (EU) 2018/2042 inneholder presiseringer for betingelser knyttet til avgasstester (WLTP) for varebiler, og endrer forordning (EU) 2017/1152.
Den nye avgassmålemetoden WLTP, fastsatt i forordning (EU) 2017/1151, erstatter tidligere testprosedyre NEDC. WLTP forventes å gi mer representative verdier av CO2-utslipp og drivstofforbruk sett opp mot reelle kjøremønstre. For å ta høyde for ulikheter i CO2-utslippsnivåer som måles i henhold til NEDC og WLTP, er det i forordning (EU) 2017/1152 fastsatt en metode for å korrelere (samsvare) disse verdiene. På den måten blir det mulig å fastslå hvorvidt varebilfabrikantene overholder sine spesifikke CO2-utslippsmål som er gitt i forordning (EU) nr. 510/2011.
Disse utslippsmålene er satt ut fra NEDC. Korrelasjonsmetoden skal gi resultater som sikrer at de reduksjonsmål for CO2-utslipp som er fastsatt i forordning (EU) nr. 510/2011 er like strenge under både ny og gammel avgasstestprosedyre. Det er viktig å sikre at WLTP-tester og NEDC-tester utføres under testbetingelser som er sammenlignbare og samstemt med forordningens målsetninger.
Kommisjonen har sett behov for å presisere enkelte aspekter ved testbetingelsene for WLTP som skal brukes til å få frem WLTP- og NEDC-utslippsdata for å overvåke CO2-utslippet fra nyregistrerte kjøretøy i 2020. Nye CO2-utslippsmål i perioden etter 2020 vil ta utgangspunkt i WLTP-verdier. Presiseringene som gjøres med denne forordningen vil ikke påvirke gyldigheten av typegodkjenninger som er utstedt på grunnlag av forordning (EU) 2017/1151. Fabrikantene pålegges å beregne og rapportere WLTP-CO2-verdier for alle nye varebiler som registreres i kalenderåret 2020 idet de benytter måleverdier for kjøretøy H (high) og L (low) som inputdata i interpolasjonsmetoden.
For å forbedre åpenheten ved avgasstestene, skal data fra WLTP-testene og korrelasjonsresultatene stilles til rådighet for EU-kommisjonen. Dette vil gjøre det mulig for Kommisjonen å hurtig identifisere og avhjelpe problemer og eventuelle uoverensstemmelser i gjennomføringen av prosedyrene. Av den grunn skal inputdatamatrisen for hver utførte WLTP-test utarbeides og kryptert oversendes i sin helhet til Kommisjonen som en del av datautvekslingen via korrelasjonsverktøyet CO2MPAS.
Merknader
EU-hjemmel
Forordningen er vedtatt med hjemmel i Traktaten om den Europeiske Unions virkemåte (TEUV) artikkel 291.
Gjeldende rett
Forordning (EU) 2017/1152 er implementert i forskrift 28. desember 2018 nr. 2247 om krav til CO2-utslipp mv. for produsenter av person- og varebiler.
Norsk gjennomføring:
Forordning (EU) 2018/2042 vil bli implementert i samme forskrift.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Norge har ikke bilindustri som forordningen retter seg mot. Det blir heller ikke utført avgasstypegodkjenning i Norge, hverken av Statens vegvesen Vegdirektoratet eller hos tekniske testinstanser. Forordningen antas derfor ikke å ha økonomiske konsekvenser for private aktører i Norge. Forordningen anes ikke å få økonomiske og administrative konsekvenser utover det som trengs for å implementere rettsakten i norsk rett.
Forordningen vurderes å henhøre under Gruppe 2 (rettsakter som krever forskriftsendring og som ikke griper vesentlig inn i norsk handlefrihet).
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten følger hurtigprosedyren, og behandles ikke i Spesialutvalget for transport. Vegdirektoratet vurderer at rettsakten er EØS-relevant og akseptabel
Vurdering
Rettsakten anses relevant og akseptabel for Norge.
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Kommisjonen |
Type rettsakt: | Forordning |
KOM-nr.: | |
Rettsaktnr.: | (EU) 2018/2042 |
Basis rettsaktnr.: | 2017/1152 |
Celexnr.: | 32018R2042 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 12.12.2018 |
Frist returnering standardskjema: | 25.01.2019 |
Dato returnert standardskjema: | 25.01.2019 |
Dato innlemmet i EØS-avtalen: | 08.05.2019 |
Nummer for EØS-komitebeslutning: | 132/2019 |
Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Ja |
Høringsstart: | |
Høringsfrist: | |
Frist for gjennomføring: | |
Dato for faktisk gjennomføring: | |
Dato varsling til ESA om gjennomføring: |