NPA 2018-14

NPA 2018-14 Runway Safety

NPA 2018-14 Runway Safety

Sakstrinn

  1. Faktanotat
  2. Foreløpig posisjonsnotat
  3. Posisjonsnotat
  4. Gjennomføringsnotat

Opprettet 18.06.2019

Spesialutvalg: Transport

Dato sist behandlet i spesialutvalg:

Hovedansvarlig(e) departement(er): Samferdselsdepartementet

Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XIII. Transport

Kapittel i EØS-avtalen: VI. Sivil luftfart

Status

Kommentarer til forslaget vil bli bearbeidet og forslag til opinion vil bli utarbeidet for å forberede ny endringsforordning. 

Sammendrag av innhold

I forbindelse med RMT.0703 ble det gitt ut en felles NPA 2018-14 sammen med RMT.0704. Det har blitt fremsatt forslag om tiltak for å redusere sikkerhetsrisiko i tilknytning til runway safety. Fokuset er hovedsakelig på forebygging av runway incursions, vurdering og rapportering av rullebaneflateforhold, men tar også opp utfordringer med ground collisions, runway confusion, FOD - relaterte hendelser samt vedlikehold av rullebaner. Se mer informasjon under Andre merknader.

Merknader
Rettslige konsekvenser

Det regelverksforslaget som dannes som følge av NPA 2018-14 endrer forordning (EU) 139/2014 som er gjennomført i norsk rett ved forskrift 25. august 2015 nr. 1000 om serfifisering av flyplasser mv. Vedtakelse av de foreslåtte endringene vil endre forordningen, og kreve at endringen tas inn i EØS-avtalen og deretter tas inn i den norske gjennomføringsforskriften.

Økonomiske og administrative konsekvenser

Luftfartstilsynet jobber med å identifisere hvilke økonomiske og administrative konsekvenser forslaget antas å ha for norske myndigheter og aktører.

Sakkyndige instansers merknader

Saken har ikke vært behandlet i spesialutvalget.

Luftfartstilsynet har på nåværende tidspunkt ikke igangsatt høring av forslaget.

Vurdering

Andre opplysninger

NPA foreslår endringer i eksisterende operasjonelle krav i forordning (EU) nr. 139/2014, så vel som innføring av nye, som er basert på ICAOs bestemmelser og anbefalinger i European Action Plan for the Prevention of Runway Incursions and Excursions samt sikkerhetstilrådninger fremmet fra norske og svenske undersøkelsesmyndigheter. 

Spesielt gjelder de foreslåtte endringene rammen for drift av kjøretøy på en flyplass, inkludert godkjenning av førere og samsvar av kjøretøy som opererer på manøvreringsområdet med visse sikkerhetsforutsetninger for å sikre rullebanens sikkerhet. I tilknytning til dette er også forslaget til et nytt krav om
kommunikasjon, men også et annet forslag til kontroll av fotgjengere på flyplassen. I tillegg NPA foreslår innføring av nye krav til vurdering og rapportering av baneoverflateforhold, flyveplan, flyvedlikehold, flyvekking og FOD-kontrollprogram så vel som ytelsesstandarder for baneoverflate-måleenheter. Visse endringer i eksisterende krav knyttet til overflatebevegelsesveiledning og styringssystemer (SMGCS) og andre operative aktiviteter er også foreslått.

De foreslåtte endringene forventes å forbedre sikkerheten ved å redusere antall rullebanehendelser som berører flysikkerheten. I tillegg er det forventet at noen av endringene vil sørge for bedre harmonisering som følge av innføring av nye vanlige krav som ikke eksisterer for øyeblikket. De
foreslåtte endringer vil sikre tilpasning av dagens EU-reguleringsramme med relevant flyplassrelaterte ICAO-bestemmelser i vedlegg 14, PANS - ATM og PANS - Aerodromes. Til slutt, vil nye krav til vurdering og rapportering av baneoverflateforhold være i samsvar med resultatet av RMT.0296. 

Nøkkelinformasjon

Type sak Regelverk i utvikling/komiteer/arbeidsgrupper under kommisjonen
KOM-nr.:
Basis rettsaktnr.: 216/2008

Norsk regelverk

Høringsstart:
Høringsfrist:
Frist for gjennomføring: