RMT.0070 - NPA 2019-02 Class D compartments

RMT.0070 - NPA 2019-02 Class D compartments

RMT.0070 - NPA 2019-02 Class D compartments

Sakstrinn

  1. Faktanotat
  2. Foreløpig posisjonsnotat
  3. Posisjonsnotat
  4. Gjennomføringsnotat

Opprettet 05.03.2019

Spesialutvalg: Transport

Dato sist behandlet i spesialutvalg:

Hovedansvarlig(e) departement(er): Samferdselsdepartementet

Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen:

Kapittel i EØS-avtalen:

Status

EASA har utgitt NPA (Notices of Proposed Amendment) 2019-02 «Class D compartments» den 1. mars 2019. Høringen er åpen for kommentarer fra alle interesserte, både offentlige og private aktører. Høringsfristen til EASA er 1. juni 2019.

EASA vil på grunnlag av høringsinnspillene senere utgi en såkalt Opinion. I tilknytning til det foreslåtte regelverket vil EASA utarbeide veiledningsmateriale i form av AMC og GM.

Luftfartstilsynet har sendt på høring NPA 2019-02 med høringsfrist 20. mai 2019. Basert på inspillene som kommer i den nasjonale høringen vil det bli vurdert hvilke merknader Luftfartstilsynet skal gi til EASA.

EASA vil etter at endringsforordningen er vedtatt, offentligjøre en beslutning som inneholder de akseptable måter for overensstemmelse (AMC) og veiledningsmateriale (GM).

Sammendrag av innhold

EASA har 1. mars 2019 publisert NPA 2019-02, som inneholder forslag til endring av bestemmelser i forordning (EU) 2015/640.

Formålet med reglene i forordning (EU) 2015/640 er å opprettholde et høyt, ensartet sikkerhetsnivå for sivil luftfart i Europa. Formålet med denne NPA er å ta opp spørsmål knyttet til potensielt ukontrollerbare branner i klasse D-rom i store fly som brukes til kommersiell lufttransport (CAT). 

Transporten av litiumbatterier i last- eller bagasjerom har økt de siste årene. Det er identifisert risiko for "thermal runway" og etterfølgende branner knyttet til disse batteriene. Av denne grunn publiserte EUs luftfartsbyrå EASA Safety Information Bulletin (SIB) nr. 2017-04R19 i desember 2017 og bestemte samtidig å gjennomgå vurderingen som ble utført i 2013 og konklusjonen fra NPA 2013-23.

NPA 2019-02 presenterer den oppdaterte vurderingen fra EASA og nye forslag. Det foreslås å innføre krav i Part-26 om at alle operative store fly som brukes til CAT - innen tre år etter endringen av forordningen - må ha omgjort klasse D-last eller bagasjerom til:

(a) klasse C-rom, hvis de er driver med CAT av passasjerer, eller

(b) enten klasse C eller klasse E-rom, dersom de bare driver med CAT med kun frakt.

Det foreslås også å endre CS-26 for å gi spesifikasjoner som skal brukes til å vise samsvar med det nye kravet i Part-26.

Merknader
Rettslige konsekvenser

Forordning (EU) 2015/640 er gitt med hjemmel i forordning (EF) nr. 2016/2008. Den nye endringsforodningen vil bli gitt med hjemmel i forordning (EU) 2018/1139 som har hjemmel i TFEU art. 100.

I Norge er forordning (EU) 2015/640 gjennomført gjennom forskrift 18. juni 2015 nr. 719 om ytterligere luftdyktighetsspesifikasjoner for luftfartsselskaper, Part-26 (publisert som BSL B 4-3).

Den aktuelle rettsakten tilhører gruppe 2 (rettsakter som krever forskriftsendring som ikke griper vesentlig inn i norsk handlefrihet).

Økonomiske og administrative konsekvenser

EASA har som ledd i regelverksarbeidet gjennomført en analyse av de sikkerhetsmessige konsekvenser av forslaget. Nærmere opplysninger om konsekvensanalysen fremgår i NPA 2019-02. Forslaget forventes å øke både sikkerheten og innebære en harmonisering med amerikanske krav (fra FAA). Kostnaden som genereres av forslaget vil bli finansiert for det meste av operatørene av de berørte flyene. Miljøpåvirkningen forventes å være lav til ubetydelig. Ingen negativ samfunnsmessig påvirkning forventes.

Flyselskaper som opererer store fly utstyrt med klasse D-rom, vil først og fremst bli påvirket. Design- og produksjonsorganisasjoner (TC-innehavere eller STC-holdere) kan bli påvirket dersom de blir bedt om å designe og produsere designendringer for å støtte operatørene i oppgradering av sine klasse D-rom.

Rettsakten vil medføre begrensede administrative og økonomiske konsekvenser for Luftfartstilsynet. Luftfartstilsynet vil måtte oppdatere referanser i prosedyrer og maler til Part-26, noe som er beregnet å ta 2-3 dagsverk. Rettsakten vil ikke få konsekvenser for andre norske myndigheter.

Sakkyndige instansers merknader

Det antas at saken vil bli behandlet av EFTA-sekretariatet etter "fast track"-prosedyren og at saken derfor ikke vil bli behandlet i Spesialutvalget for transport.

Luftfartstilsynet finner forslaget til rettsakt, slik det nå foreligger, EØS-relevant og akseptabelt.

Vurdering

Luftfartstilsynet ser positivt på innholdet i NPA 2019-02 som vil bidra til å sikre og opprettholde et høyt, ensartet sikkerhetsnivå for sivil luftfart i Europa. Forslaget inneholder ikke problemstillinger av politisk karakter.

Slik forslaget nå lyder, finner Luftfartstilsynet at rettsakten er EØS-relevant og akseptabel. Det antas at det ikke vil være behov for tilpasningstekst.

Andre opplysninger

Nøkkelinformasjon

Type sak Regelverk i utvikling/komiteer/arbeidsgrupper under kommisjonen
KOM-nr.:
Basis rettsaktnr.: 2018/1139

Norsk regelverk

Høringsstart: 08.03.2019
Høringsfrist: 20.05.2019
Frist for gjennomføring: