Godkjenning av en teknologi for utvendige LED-lysfunksjoner som innovativ teknologi til reduksjon av CO2-utslipp fra personbiler: endringsbestemmelser om anvendelsesområdet
Kommisjonens gjennomføringsbeslutning (EU) 2019/1861 av 31. oktober 2019 om endring av gjennomføringsbeslutning (EU) 2016/587 med hensyn til presisering av at anvendelsesområdet for nevnte gjennomføringsbeslutning omfatter utvendige LED-lysfunksjoner montert på visse hybride elkjøretøyer i klasse M1 med ikke-ekstern ladning (NOVC-HEV)
Commission Implementing Decision (EU) 2019/1861 of 31 October 2019 amending Implementing Decision (EU) 2016/587 in order to clarify whether the scope of that Implementing Decision includes exterior LED lighting fitted to certain not off-vehicle charging hybrid electric M1 vehicles (NOVC-HEV)
EØS-notat | 13.12.2020 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 21.11.2019
Spesialutvalg: Transport
Dato sist behandlet i spesialutvalg:
Hovedansvarlig(e) departement(er): Samferdselsdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XX. Miljø
Kapittel i EØS-avtalen: III. Luft
Status
Beslutningen ble vedtatt 31. oktober 2019 og trådte i kraft i EU 27. november 2019.
Jf tidligere avklaringer er det ikke behov for å sende beslutningen på offentlig høring.
Beslutningen ble tatt inn i EØS-avtalen på EØS-komiteens møte den 11.12.20, beslutning nr. 229/2020. Endringsforskrift ble vedtatt samme dag, og Form 1 ble sendt ESA den 12.12.20.
Sammendrag av innhold
Kommisjonsbeslutning 2019/1861/EU
Kommisjonen godkjente 14. april 2016 en testmetode til bestemmelse av CO2-besparelser ved utvendig LED-lysfunksjoner montert på kjøretøyer i klasse M1.
Produsentene Audi AG, Bayerische Motoren Werke AG, Ford-Werke GmbH, Hyundai Motor Europe Technical Center GmbH, Jaguar Land Rover LTD, Volkswagen AG, FCA Italy S.p.A., Automobiles Citroën Automobiles Peugot PSA Automobiles SA, Opel Automobile GmbH — PSA og Renault SA (de anmodende parter) sendte inn en forespørsel 17. desember 2018, for å avklare om omfanget av gjennomføringsbeslutningen inkluderer utvendige LED-lysfunksjoner montert på visse hybride elkjøretøyer i klasse M1 med ikke-ekstern ladning (NOVC-HEV), som er i overensstemmelse med avsnitt 5.3.2, punkt 3, i vedlegg 8 til regulativ nr. 101 fra De Forente Nasjoners Økonomiske Kommisjon for Europa (FN/ECE-regulativ nr. 101).
Kommisjonen har vurdert forespørselen i overensstemmelse med artikkel 12 i forordningen (EF) nr. 443/2009, gjennomføringsforordning 725/2011 og de tekniske retningslinjer for forberedelse av søknader om godkjennelse av innovative teknologier i henhold til forordning (EF) nr. 443/2009. På grunnlag av de måledata, som de anmodende parter har forelagt, har Kommisjonen fastslått, at den testmetode som er fastsatt i gjennomføringsbeslutningen 2016/587, bør anses som egnet for bestemmelser av CO2-besparelser ved LED-lysfunksjoner montert på kjøretøy i denne spesifikke gruppen av NOVC-HEV-kjøretøyer.
Det bør derfor presiseres, at for alle nye søknader om sertifisering av CO2-besparelser som behandles etter denne beslutningenss ikrafttredelse, omfatter anvendelsesområdet for gjennomføringsbeslutningen (EU) 2016/587 kjøretøyer med intern forbrenningsmotor i klasse M1 og NOVC-HEV-kjøretøyer som er i overenstemmelse med avsnitt 5.3.2, punkt 3 i vedlegg 8 til FN/ECE regulativ nr. 101.
Gjennomføringsbeslutningen (EU) 2016/587 bør derfor endres tilsvarende.
Det innledende avsnitt i artikkel 2.1 i gjennomføringsbeslutningen (EU) 2016/587 erstattes med følgende:
" 1. Produsentene kan søke om sertifisering av CO2-besparelser ved en eller flere utvendige LED-lysfunksjoner beregnet til bruk i kjøretøyer med intern forbrenningsmotor i klasse M1 og hybride elkjøretøyer i klasse M1 med ikke-ekstern ladning, som er i overenstemmelse med avsnitt 5.3.2, punkt 3, i vedlegg 8 til regulativ nr. 101 fra De Forente Nasjoners Økonomiske Kommisjon for Europa, hvis kjøretøyene er utstyrt med en eller flere av følgende LED-lysfunksjoner"
Merknader
Rettslige konsekvenser
Beslutningen foreslås gjennomført i forskrift om krav til CO₂-utslipp mv. for produsenter av person- og varebiler (forskriften implementerer EUs forordninger 443/2009 og 510/2011 samt avledede rettsakter).
Økonomiske og administrative konsekvenser
Implementeringen antas ikke å få økonomiske konsekvenser av betydning for private eller offentlige myndigheter i Norge. Den vil heller ikke medføre administrative konsekvenser utover det som må gjøres for å implementere beslutningen i norsk regelverk. Beslutningen vurderes å henhøre under Gruppe 2 (rettsakter som krever forskriftsendring og som ikke griper vesentlig inn i norsk handlefrihet).
Sakkyndige instansers merknader
Statens vegvesen vurderer beslutningen som relevant og akseptabel for Norge.
Vurdering
Innholder informasjon unntatt offentlighet, jf. offl. § 13
Andre opplysninger
Statens vegvesen sitt datasystem for typegodkjenninger/Autosys er tilrettelagt for å motta informasjon om innovativ miljøteknologi og CO2-besparelser.
Statens vegvesenrapporterer årlig til EU-kommisjonen informasjon om tekniske data for nyregistreringer i Norge i henhold til forordning 443/2009 og tilhørende rettsakter.
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Kommisjonen |
Type rettsakt: | Vedtak/beslutning |
KOM-nr.: | |
Rettsaktnr.: | 2019/1861 |
Basis rettsaktnr.: | |
Celexnr.: | 32019D1861 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 15.11.2019 |
Frist returnering standardskjema: | 27.12.2019 |
Dato returnert standardskjema: | 27.12.2020 |
Dato innlemmet i EØS-avtalen: | 11.12.2020 |
Nummer for EØS-komitebeslutning: | 229/2020 |
Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Ja |
Høringsstart: | |
Høringsfrist: | |
Frist for gjennomføring: | |
Dato for faktisk gjennomføring: | |
Dato varsling til ESA om gjennomføring: |