NPA 2019-09 All-weather operations — Helicopters and specialised operations

NPA 2019-09 All-weather operations — Helicopters and specialised operations

NPA 2019-09 All-weather operations — Helicopters and specialised operations

Sakstrinn

  1. Faktanotat
  2. Foreløpig posisjonsnotat
  3. Posisjonsnotat
  4. Gjennomføringsnotat

Opprettet 01.10.2019

Spesialutvalg: Transport

Dato sist behandlet i spesialutvalg:

Hovedansvarlig(e) departement(er): Samferdselsdepartementet

Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XIII. Transport

Kapittel i EØS-avtalen: VI. Sivil luftfart

Status

Det europeiske flysikkerhetsbyrået (EASA) har publisert en Notice of Proposed Amendment - NPA 2019-09 - All-weather operations - Helicopters and specialised operations. Også denne er utarbeidet under rulemaking task RMT.0379, og må ses i sammenheng med NPA 2018-06.

Sammendrag av innhold

Hensikten er å øke sikkerheten ved helikopteroperasjoner gjennom forslag til nye krav som tar sikte på å redusere antall ulykker i marginale værforhold ved å gjøre det lettere for helikopteroperatører å fly under instrumentflygeregler (IFR). Helikopter flys sjelden under IFR, og Det europeiske flysikkerhetsbyrået (EASA) mener det vil være en sikkerhetsgevinst om flere operasjoner under marginale værforhold flys IFR. Derfor foreslår EASA å endre en del krav slik at det blir lettere for helikopteroperatører å operere under IFR. Dette gjøres ved å innføre ikke-obligatoriske alternativer som kan benyttes under nærmere angitte forutsetninger. Disse er tilgjengelige for NCC-, NCO- og SPO-operatører.

Merknader
Rettslige konsekvenser

Forslaget kan munne ut i endringer i forordning (EU) nr. 965/2012, som er gjennomført i norsk rett gjennom forskrift om luftfartsoperasjoner (BSL D 1-1). En eventuell endringsforordning vil gjennomføres som endring i BSL D 1-1.

Økonomiske og administrative konsekvenser

Operatørene kan innføre de foreslåtte alternativene på frivillig basis, og forslagene påfører dermed ikke selskapene kostnader uten at de selv velger det. For myndighetene vil forslagene medføre mininale kostnader.

Sakkyndige instansers merknader

NPA 2019-09 var på høring i EU/EØS med høringsfrist 15. november 2019, og norske aktører ble oppfordret til å gi innspill. Luftfartstilsynet har sendt innspill på vegne av norske myndigheter.

Vurdering

På dette tidspunkt vurderer Luftfartstilsynet den foreslåtte rettsakten slik den foreligger å være EØS-relevant og akseptabel. Det vurderes ikke å være behov for tilpasningstekst.

Andre opplysninger

Nøkkelinformasjon

Type sak Regelverk i utvikling/komiteer/arbeidsgrupper under kommisjonen
KOM-nr.:
Basis rettsaktnr.: 2018/1139

Norsk regelverk

Høringsstart:
Høringsfrist:
Frist for gjennomføring:

Lenker