Forordning 2021/1087 (CAEP amendments to ICAO Annex 16)
Kommisjonens delegerte forordning (EU) 2021/1087 av 7. april 2021 som endrer forordning (EU) 2018/1139 fra Europaparlamentet og Rådet med hensyn til oppdatering av henvisningene til bestemmelsene i Chicago-konvensjonen
Commission Delegated Regulation (EU) 2021/1087 of 7 April 2021 amending Regulation (EU) 2018/1139 of the European Parliament and of the Council, as regards updating the references to the provisions of the Chicago Convention
EØS-notat | 06.07.2021 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 21.04.2020
Spesialutvalg: Transport
Dato sist behandlet i spesialutvalg:
Hovedansvarlig(e) departement(er): Samferdselsdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XIII. Transport
Kapittel i EØS-avtalen: VI. Sivil luftfart
Status
NPA 2020-06 ble sendt på alminnelig høring i EASAs medlemsland med høringsfrist 16. juni 2020. Luftfartstilsynet sendte NPA 2020-06 på høring i Norge. Det kom ikke høringsinnspill fra norske aktører.
Opinion 03/2020 ble fremmet av EASA 9. oktober 2020 og ble behandlet i Kommisjonens ekspertgruppe for flysikkerhet 29.10.2020.
Forordning 2021/1087 ble publisert i OJ 5. juli 2021.
Sammendrag av innhold
ICAO Committee on Aviation Environmental Protection (CAEP) ble i februar 2019 enige om forbedringer i eksisterende standarder for støy, utslipp fra flymotorer og CO2-utslippsstandarder, samt en ny 'nonvolatile particulate matter '(nvPM) utslippsstandard. Endringene medfører endringer i ICAO Annex 16 Volume I, II og III. EASA (det europeiske flysikkerhetsbyrået) foreslår i Opinion 03/2020 at det europeiske regelverket skal tilpasses til disse endringene i ICAOs standarder og anbefalinger knyttet til miljøvern. Endringene skal bidra til en høy og enhetlig miljømessig standard og like konkurransevilkår i luftfarten.
Regelverket endrer artikkel 9 'Essential requirements' i forordning (EU) 2018/1139.
Se eget EØS-notat om endring av forordning (EU) nr. 748/2012 som følge av endringene i ICAO Annex 16.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Endringene i (EU) 2018/1139 artikkel 9 nr. 2 er en oppdatering av referansene til ICAO Annex 16. Forordning (EU) 2018/1139 er foreløpig ikke gjennomført i EØS-avtalen, men vi kan anta at denne vil være på plass når de foreslåtte endringene vedtas. Vi finner deler av bestemmelsen i den for Norge gjeldende basisforordning (EF) nr. 216/2008 artikkel 6.
Forordningen gjennomføres i norsk rett gjennom endring av samme forskrift som skal gjennomføre forordning (E) 2018/1139.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Endringene har konsekvenser for motorprodusenter/konstruktører, som vi ikke har i Norge. Endringene vil således ikke få direkte konsekvenser for norske aktører.
Endringene vil ifølge EASA få betydning for designorganisasjonene (DOA) og produksjonsorganisasjonene (POA), samt luftfartsmyndighetene i land med slike. I tillegg vil de ha indirekte betydning for personer som er påvirket av flystøy og utslipp.
Regelendringene vil i følge EASA ikke ha betydning for flysikkerheten, men ha en positiv miljømessig betydning. I følge EASA vil endringene medføre kostnader for motorprodusenter og for flyselskaper som har motorer som ikke er i samsvar med nye krav. Et regelverk som er harmonisert med resten av ICAOs medlemsland vil imidlertid gi kostnadsgevinster, og dessuten bidra til like konkurransevilkår.
Sakkyndige instansers merknader
NPA 2020-06 ble sendt på alminnelig høring i EASAs medlemsland med høringsfrist 16. juni 2020. Luftfartstilsynet sendte NPA 2020-06 på høring i Norge. Det kom ikke høringsinnspill fra norske aktører.
Luftfartstilsynet vurderer rettsakten til å være EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Luftfartstilsynet vurderer rettsakten til å være EØS-relevant og akseptabel. Det er ikke behov for tilpasningstekst.
Andre opplysninger
Denne delen av opinion 03/2020 gjennomføres i sin egen forordning:
EASA foreslår å endre artikkel 9 ‘Essential requirements’ i (EU) 2018/1139 og Annex I (Part 21) i (EU) No 748/2012 med tilhørende AMC og GM som følge av endringer i ICAO Annex 16 volume I,II og III.
Forordning (EU) 748/2012 er gjennomført i norsk rett ved forskrift 4. mars 2013 nr. 252 om luftdyktighets- og miljøsertifisering for luftfartøyer mv. og sertifisering av design- og produksjonsorganisasjoner (sertifiseringsforskriften). De foreslåtte endringene i denne kan gjennomføres i norsk rett ved oppdatering av forskriften.
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Kommisjonen |
Type rettsakt: | Forordning |
KOM-nr.: | |
Rettsaktnr.: | (EU) 2021/1087 |
Basis rettsaktnr.: | (EU) 2018/1139 |
Celexnr.: | 32021R1087 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 28.04.2021 |
Frist returnering standardskjema: | 18.08.2021 |
Dato returnert standardskjema: | 04.05.2021 |
EØS-relevant: | Ja |
Akseptabelt: | Ja |
Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Ja |
Høringsstart: | 12.05.2020 |
Høringsfrist: | 16.06.2020 |
Frist for gjennomføring: |