Endring av italiensk språkversjon - 934/2012
Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2020/886 av 26. juni 2020 om korrigering av den italienske språklige versjonen av gjennomføringsforordning (EU) 923/2012
Commission Implementing Regulation (EU) 2020/886 of 26 June 2020 correcting the Italian language version of Implementing Regulation (EU) No 923/2012 laying down the common rules of the air and operational provisions regarding services and procedures in air navigation and amending Implementing Regulation (EU) No 1035/2011 and Regulations (EC) No 1265/2007, (EC) No 1794/2006, (EC) No 730/2006, (EC) No 1033/2006 and (EU) No 255/2010
EØS-notat | 09.02.2022 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 18.08.2020
Spesialutvalg: Transport
Dato sist behandlet i spesialutvalg:
Hovedansvarlig(e) departement(er): Samferdselsdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XIII. Transport
Kapittel i EØS-avtalen: VI. Sivil luftfart
Status
Gjennomføringsforordning (EU) 2020/886 ble vedtatt 26. juni 2020.
Sammendrag av innhold
Det eneste formålet med Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2020/886 er å gjøre korrigeringer i den italienske språklige oversettelsen av gjennomføringsforordning (EU) 923/2012. Den italienske oversettelsen inneholder språklige inkonsistenser i terminologien i annexet, Section 5, SERA.5025 og i Annex 4, og gjennomføringsforordning (EU) 2020/886 korrigerer dette.
Gjennomføringsforordning (EU) 923/2012 fastsetter felles lufttrafikkregler og driftsmessige bestemmelser knyttet til tjenester og framgangsmåter for flysikring (Standarised European Rules of the Air, SERA), samt foretar endringer i flere forordninger. Forordning 923/2012 er gjennomført i norsk rett i § 2 nr. 2 i forskrift 14. mai 2007 nr. 513 om samvirkningsevnen i Det europeiske nett for lufttrafikkstyring. EØS-notat til forordning 923/2012 er tidligere skrevet og kan leses her: https://www.eosnotat.no/notat/details?notatId=20163
Merknader
Rettslige konsekvenser
EFTA-Sekretariatet har vurdert at gjennomføringsforordning (EU) 2020/886 er EØS-relevant og således skal inkorporeres i EØS-avtalen. EFTAs Overvåkingsorgan har imidlertid informert om at de vil ikke forvente nasjonal gjennomføring av rettsakten, og det er derfor heller ikke nødvendig å sende inn Form 1. Forordningen er hjemlet i Europaparlaments- og Rådsforordning 551/2004 og (EU) 2018/1139 som igjen har hjemmel i TFEU art. 100.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Gjennomføringsforordning (EU) 2020/886 innfører ingen nye materielle krav og får således ingen økonomiske og administrative konsekvenser.
Sakkyndige instansers merknader
Luftfartstilsynet finner rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Luftfartstilsynet vurderer rettsakten som EØS-relevant og akseptabel.
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Kommisjonen |
Type rettsakt: | Forordning |
KOM-nr.: | |
Rettsaktnr.: | 2020/0886 |
Basis rettsaktnr.: | 2018/1139 |
Celexnr.: | 32020R0886 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 07.08.2020 |
Frist returnering standardskjema: | 02.09.2020 |
Dato returnert standardskjema: | 02.09.2020 |
Dato innlemmet i EØS-avtalen: | 24.04.2021 |
Nummer for EØS-komitebeslutning: | 152/2021 |
Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Nei |
Høringsstart: | |
Høringsfrist: | |
Frist for gjennomføring: | |
Dato for faktisk gjennomføring: | |
Dato varsling til ESA om gjennomføring: |