Forordning om midlertidig ordning for infrastrukturforetak basert på DLT
Europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2022/858 om et pilotregime for markedsinfrastrukturer basert på distribuert blokkjedeteknologi (DLT) , og endring av forordningene (EU) 600/2014 og (EU) 909/2014 og direktiv 2014/65/EU
Regulation (EU) 2022/858 of the European Parliament and of the Council on a pilot regime for market infrastructures based on distributed ledger technology, and amending Regulations (EU) No 600/2014 and (EU) No 909/2014 and Directive 2014/65/EU
EØS-notat | 19.06.2023 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 07.12.2020
Spesialutvalg: Kapitalbevegelser og finansielle tjenester og Kapitalbevegelser og finansielle tjenester
Dato sist behandlet i spesialutvalg:
Hovedansvarlig(e) departement(er): Finansdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg IX. Finansielle tjenester
Kapittel i EØS-avtalen: III. Børs og verdipapirer
Status
Rettsakten er vedtatt i EU, og vil i hovedsak gjelde fra 23 mars 2023. Rettsakten er til vurdering for innlemmelse i EØS-avtalen hos EØS/EFTA-statene. Ettersom gjennomføring av rettsakten antas å kreve lovendringer, tas det forbehold om Stortingets samtykke.
Sammendrag av innhold
Forordningen introduserer et pilotregime for multilaterale handelsfasiliteter (MHF) og verdipapiroppgjørsystemer som ønsker å ta opp til handel og/eller registrere og gjøre opp, aksjer og obligasjoner (ikke statsobligasjoner) basert på blokkjedeteknologi ("DLT finansielle intrumenter"). Forordningen oppstiller krav om tilleggstillatelse for disse infrastrukturforetakene, og pålegger dem enkelte plikter. Tilleggstillatelsen gjelder i hele EØS men er tidsbegrenset (inntil 6 år fra tillatelse ble gitt). Total markedsverdi av DLT finansielle instrumenter som registreres av en verdipapirsentral eller av en MHF operatør skal med få unntak ikke overstige 6 milliarder euro. Forordningen introduserer et tilsynsregime som bl.a. forutsetter at operatører av infrastrukturforetak basert på blokkjedeteknologi informerer den europeiske verdipapir- og markedstilsynsmyndigheten (ESMA)
En markedsoperatør for en MHF som tar opp til handel DLT finansielle instrumenter kan, etter søknad til sin vedkommende myndighet, få unntak fra kravet i forordning (EU) 909/2014 artikkel 3 (2) om at de omsettelige verdipapirene som handles på den må være registrert i en verdipapirsentral. I stedet kan DLT finansielle instrumenter registreres og gjøres opp av MHF'en.
En verdipapirsentral som opererer et verdipapiroppgjørssystem for DLT finansielle instrumenter kan, etter søknad til sin vedkommende myndighet, få unntak fra enkelte av kravene i forordning (EU) 909/2014.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forordningen må gjennomføres ved lov ved inkorporasjon.
Forordningen åpner for unntak i forhold til kravene i forordning (EU) 909/2014, som er inntatt i EØS-avtalen og gjennomført ved lov av 15. mars 2019 nr. 6 (verdipapirsentralloven) § 1-1.
Forordningen gjør også en endring av defenisjonen av finansielle instrumenter i direktiv 2014/65/EU (MiFID II) artikkel 4 (1) nr. 15, og det må vurderes om definisjonen av finansielle instrumenter i verdipapirhandelloven § 2-2 må endres.
Forordningen er en del av en pakke på fire rettsakter, som sammen utgjør en "Digital Finans"-pakke.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Rettsakten forventes å få relativt begrensede økonomiske eller administrative konsekvenser for norske aktører. Den vil gi operatører av multilaterale handelsfasiliteter og verdipapiroppgjørssystemer muligheten til å utnytte DLT-teknologi, og kan dermed bidra til å fremme konkurranse og effektivitet. Pilotordningen har imidlertid et begrenset anvendelsesområde, ved at det kun er noen få typer infrastrukturforetak som kan benytte den og bare for et begrenset volum. Det er ikke kjent om norske foretak vil ønske å benytte pilotregimet.
Rettsakten vil kunne medføre noe større ressursbruk hos myndighetene, blant annet i form av søknadsbehandling og tilsyn med MHFer og verdipapiroppgjørssystemer basert på blokkjedeteknologi.
Sakkyndige instansers merknader
Finanstilsynet har vurdert regelverkforslaget som EØS-relevant og akseptabelt.
Vurdering
Forordningen er EØS-relevant.
Forordningen innebærer blant annet plikt for operatører av infrastrukturforetak basert på blokkjedeteknologi til å informere den europeiske verdipapir- og markedstilsynsmyndigheten (ESMA). Den får først anvendelse 12 måneder etter ikrafttredelsen i EU, og det er mulig det norske markedet vil være tjent med en kortere frist. Det bør derfor vurderes om forordningen krever tilpasningstekst før den tas inn i EØS-avtalen.
Forordningen gjør en endring av defenisjonen av finansielle instrumenter i direktiv 2014/65/EU (MiFID II) artikkel 4 (1) nr. 15, og det må vurderes om definisjonen av finansielle instrumenter i verdipapirhandelloven § 2-2 må endres.
Forordningen vurderes som akseptabel og i samsvar med norske interesser.
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Parlament og Råd |
Type rettsakt: | Forordning |
KOM-nr.: | KOM(2020)594 |
Rettsaktnr.: | (EU) 2022/858 |
Basis rettsaktnr.: | |
Celexnr.: | 32022R0858 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 02.10.2020 |
Frist returnering standardskjema: | 13.11.2020 |
Dato returnert standardskjema: | |
EØS-relevant: | Ja |
Akseptabelt: | Ja |
Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Ja |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Ja |
Høringsstart: | |
Høringsfrist: | |
Frist for gjennomføring: |