Godkjenning av en teknologi for 12 volts dynamoer som innovativ teknologi til reduksjon av CO2-utslipp fra personbiler: endringsbestemmelser om biler som bruker alternativt drivstoff
Kommisjonens gjennomføringsbeslutning (EU) 2020/759 av 8. juni 2020 om endring av gjennomføringsbeslutning (EU) 2016/588 slik at den omfatter bruk av 12 volts effektive vekselstrømsgeneratorer i personbiler som kan benytte visse alternative drivstoffer
Commission Implementing Decision (EU) 2020/759 of 8 June 2020 amending Implementing Decision (EU) 2016/588 in order to include the use of 12 Volt efficient alternators in passenger cars capable of running on certain alternative fuels
EØS-notat | 14.02.2021 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 15.06.2020
Spesialutvalg: Transport
Dato sist behandlet i spesialutvalg:
Hovedansvarlig(e) departement(er): Samferdselsdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XX. Miljø
Kapittel i EØS-avtalen: III. Luft
Status
Beslutningen ble vedtatt 8. juni 2020 og trådte i kraft i EU 29. juni 2020.
Jf tidligere avklaringer er det ikke behov for å sende beslutningen på offentlig høring.
Beslutningen ble tatt inn i EØS-avtalen på EØS-komiteens møte den 5. februar 2021, beslutning nr. 73/2021. Endringsforskrift ble vedtatt 11/2, kunngjort 13/2 og Form 1 ble sendt ESA den 15.02.21.
Sammendrag av innhold
Den 17. oktober 2019 sendte produsentene (se opprinnelig dokument) i fellesskap en anmodning jf. artikkel 12a i Kommisjonens gjennomføringsforordning 725/2011 om å endre Kommisjons gjennomføringsbeslutning (EU) 2016/588 for å utvide godkjenning av innovativ teknologi til bruk i personbiler som kan kjøres på visse alternative drivstoff.
På grunn av den økende andelen av personbiler som er i stand til å kjøre på flytende petroleumsgass (LPG) eller komprimert naturgass (CNG), skal omfanget av gjennomføringsbeslutning (EU) 2016/588 også dekke bruk av de 12 volts effektive generatorene i slike kjøretøyer, og at noen faktorer i testmetodikken bør justeres tilsvarende. Kommisjonen vurderte anmodningen og fant anmodningen berettiget. Kjøretøyer bør derfor justeres for å ta hensyn til bruken av denne innovative teknologien i kjøretøyer som kan operere på disse drivstoffene.
Det anses også som hensiktsmessig og konsistent med andre godkjenningsvedtak for å også ta opp spørsmålet om kjøretøy som kjøres på E85. Spesielt bør det avklares med hensyn til slike kjøretøyer at det på grunn av den begrensede tilgjengeligheten av E85 i hele EU markedet ikke er hensiktsmessig å skille mellom dette drivstoffet og bensin for å bestemme CO2 besparelsene oppnådd ved å bruke en 12 volt effektiv generator.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Beslutningen foreslås gjennomført i forskrift om krav til CO₂-utslipp mv. for produsenter av person- og varebiler (forskriften implementerer EUs forordninger 443/2009 og 510/2011 samt avledede rettsakter).
Økonomiske og administrative konsekvenser
Implementeringen antas ikke å få økonomiske konsekvenser av betydning for private eller offentlige myndigheter i Norge. Den vil heller ikke medføre administrative konsekvenser utover det som må gjøres for å implementere beslutningen i norsk regelverk. Beslutningen vurderes å henhøre under Gruppe 2 (rettsakter som krever forskriftsendring og som ikke griper vesentlig inn i norsk handlefrihet).
Sakkyndige instansers merknader
Statens vegvesen vurderer beslutningen som relevant og akseptabel for Norge. Innholdet i beslutningen har vært drøftet mellom Statens vegvesen og SD, og det er enighet om at beslutningen følger fast-track- prosedyren (og derfor ikke forelegges Spesialutvalg for vurdering).
Vurdering
Innholder informasjon unntatt offentlighet, jf. offl. § 13
Andre opplysninger
Statens vegvesen sitt datasystem for typegodkjenninger/Autosys er tilrettelagt for å motta informasjon om innovativ miljøteknologi og CO2-besparelser.
Statens vegvesen rapporterer årlig til EU-kommisjonen informasjon om tekniske data for nyregistreringer i Norge i henhold til forordning 443/2009 og tilhørende rettsakter.
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Kommisjonen |
Type rettsakt: | Vedtak/beslutning |
KOM-nr.: | |
Rettsaktnr.: | 2020/759 |
Basis rettsaktnr.: | |
Celexnr.: | 32020D0759 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 09.06.2020 |
Frist returnering standardskjema: | 29.09.2020 |
Dato returnert standardskjema: | 13.09.2020 |
Dato innlemmet i EØS-avtalen: | 05.02.2021 |
Nummer for EØS-komitebeslutning: | 73/2021 |
Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Nei |
Høringsstart: | |
Høringsfrist: | |
Frist for gjennomføring: | |
Dato for faktisk gjennomføring: | |
Dato varsling til ESA om gjennomføring: |