Endring av slots-forordningen
Forordning om endring av Rådsforordning (EØF) nr. 95/93 om felles regler for fordeling av tidsluker på europeiske lufthavner
Regulation amending Regulation (EEC) No 95/93 on common rules for the allocation of slots at Community airports
EØS-notat | 07.04.2020 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 22.03.2020
Spesialutvalg: Transport
Dato sist behandlet i spesialutvalg: 25.03.2020
Hovedansvarlig(e) departement(er): Samferdselsdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XIII. Transport
Kapittel i EØS-avtalen: VI. Sivil luftfart
Status
Forordningen ble vedtatt i EU 30. mars 2020.
Forordningen ble tatt inn i EØS-avtalen den 3. april 2020, jf. EØS-komiteens beslutning nr. 48/2020.
Forordningen er tatt inn i norsk rett ved forskrift 3. april 2020 https://lovdata.no/pro/#document/LTI/forskrift/2020-04-03-676
Sammendrag av innhold
Rådsforordning (EØF) nr. 95/93 av 18. januar 1993 med senere endringer (slotsforordningen) omhandler felles regler for fordeling av av tidsluker/slots på europeiske lufthavner. En tidsluke/slot-tid er et tidsvindu som fordeles til flyselskaper med flyavganger der det er stor trafikktetthet og/eller det må innføres begrensninger på antall flygninger. Forordningens artikkel 10 inneholder en "use it or loose it" -regel. Regelen innebærer at flyselskaper må benytte en tildelt slot-tid i minst 80% av en gitt planperiode (sommer eller vinter) for å ha retten til å benytte denne slot-tiden i tilsvarende planperiode det neste året (såkalte "Grandfathers right").
Forordningens artikkel 10 nr. 4 åpner for at slotkoordinatorer til en viss grad kan hensynta uforutsette hendelser som forhindrer flyselskaper fra å benytte seg av sine tildelte slot-tider, for eksempel ved stengninger av lufthavner. Bestemmelsen adresserer imidlertid ikke spesielle situasjoner som utbruddet av SARS-CoV-2. For å avhjelpe denne situasjonen i lufttrafikken foreslås det å endre forordning (EØF) nr. 95/93 ved å erstatte dagens artikkel 10 a med en ny bestemmelse.
Etter nr 5. skal EU-Kommisjonen kontinuerlig overvåke situasjonen i lys av kriteriene angitt i punkt 4, og legge frem en rapport om denne saken innen 15. april 2020.
Rettslige konsekvenser
Forordningen er hjemlet i Europaparlaments- og Rådsforordning (EØF) 95/93 som igjen har hjemmel i TFEU art. 100. Rettsakten tilhører gruppe 2.
Rådsforordning (EØF) nr. 95/93 er gjennomført i norsk rett i forskrift 15. juli 1994 nr. 691 om gjennomføring og håndheving av EØS-avtalen på luftfartens område (BSL A 1-0) § 1 nr. 5.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Forordningen antas å ikke ha noen negative økonomiske administrative konsekvenser for flyselskapene. Tvert i mot kan forordningen innebære en økonomisk besparelse ved at flyselskaper kan opprettholde den tildelte retten til sine tildelte slot-tider, uten å måtte fly disse med tilnærmet tomme fly for å oppfylle 80% regelen.
Forordningen antas å ha mindre administrative konsekvenser for Luftfartstilsynet. Dette anses å bli dekket innenfor gjeldende budsjett.
Sakkyndige instansers merknader
Luftfartstilsynet har vært i kontakt med Norges nasjonale slotkoordinator, Airport Coordination Norway AS (ACN). ACN er godt kjent med forordningen og vil praktisere fordelingen av slot-tider i henhold til denne.
Luftfartstilsynet mener rettsakten er EØS-releavnt og akseptabel.
Vurdering
For å unngå at flyselskaper utfører flyvninger med tilnærmet tomme fly for å opprettholde sine tildelte slot-tider iht 80% regelen, ser Luftfartstilsynet positivt på regelverksforslaget fra EU-Parlamentet og Rådet. Regelverksforslaget vil med dette også få positive miljømessige gevinster, ved at det ikke utføres flere flyvninger enn nødvendig i forhold til etterspørselen.
Liknende tiltak for å hjelpe flyselskapene har vært gjort tidligere: Endringer i slotsregelverket ble gjort i 2002 i etterkant av terroristanslagene 11. september 2001, ved Irak-krigen og utbruddet av SARS-epidemien i 2003, samt i 2009 som en følge av konsekvensene etter Finanskrisen.
Luftfartstilsynet finner at rettsakten er EØS-relevant og akseptabel. Det er ikke behov for tilpasningstekst.
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Parlament og Råd |
Type rettsakt: | Forordning |
KOM-nr.: | KOM(2020)111 |
Rettsaktnr.: | 2020/459 |
Basis rettsaktnr.: | 95/93 |
Celexnr.: | 32020R459 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 31.03.2020 |
Frist returnering standardskjema: | |
Dato returnert standardskjema: | 01.04.2020 |
Dato innlemmet i EØS-avtalen: | 03.04.2020 |
Nummer for EØS-komitebeslutning: | 48/2020 |
Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Ja |
Høringsstart: | |
Høringsfrist: | |
Frist for gjennomføring: | |
Dato for faktisk gjennomføring: | |
Dato varsling til ESA om gjennomføring: |