Økodesign - revisjon av datamaskiner
KOMMISJONSFORORDNING (EU) …/… av XXX om gjennomføring av europaparlaments- og rådsdirektiv 2009/125/EF med hensyn til krav til miljøvennlig utforming av datamaskiner og oppheving av forordning (EU) 617/2013
COMMISSION REGULATION (EU) …/… of XXX laying down ecodesign requirements for computers pursuant to Directive 2009/125/EC of the European Parliament and of the Council and repealing Regulation (EU) 617/2013
EØS-notat | 19.09.2024 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 25.03.2020
Spesialutvalg: Energi
Dato sist behandlet i spesialutvalg:
Hovedansvarlig(e) departement(er): Energidepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg IV. Energi
Kapittel i EØS-avtalen:
Status
Det er innkalt til møte i samrådsforum den 30.9.2024. Produktgruppen er ikke blant NVEs prioriterte produkter.
Bakgrunn
Denne saken er knyttet til økodesigndirektivet (2009/125/EF). Direktivet er sammen med energimerkeforordningen virkemidler for å redusere energirelaterte produkters miljøbelastning i hele deres livssyklus, og gi forbrukeren mulighet til å velge det mest energieffektive produktet på markedet. Økodesigndirektivet, med underliggende forordninger, pålegger produsenter og importører i EU-markedet kun å bringe i omsetning produkter som lever opp til kravene. Produkter som tilfredsstiller kravene, skal være CE-merket. Energikrav til produkter er et av flere virkemidler for å nå EUs overordnede energieffektiviserings- og klimamål. Les mer om dette på NVEs nettsider.
Sammendrag av innhold
Den kommende forordningen er en revisjon av gjeldende økodesignforordning (EU) 617/2013 og er, i likhet med gjeldende forordning, utfyllende regler fra Europakommisjonen til Råds- og Parlamentsdirektiv 2009/125/EF.
Forordningen består av en hoveddel og seks vedlegg. Revisjonen innenbærer at det er innført noen endringer i både hoveddel og vedlegg
Eksempler på endringer i hoveddelen:
Artikkel 1 Formål og virkeområde
Virkeområdet i den reviderte forordningen er snevret noe inn ved at omfanget av tjenere som omfattes i gjeldende regelverk, reduseres til kun småskalatjenere. Det nye virkeområdet er:
(a) stasjonære datamaskiner (inkludert stasjonære tynnklienter og arbeidsstasjoner);
(b) bærbare datamaskiner (inkludert mobile arbeidsstasjoner);
(c) integrerte stasjonære datamaskiner (inkludert integrerte stasjonære arbeidsstasjoner);
(d) småskalatjenere.
Artikkel 6 Omgåelse
Det innføres en ny artikkel 6 som forbyr omgåelse av regelverket.
Eksempler på endringer i to av vedleggene:
Vedlegg I Definisjoner - Antall definisjoner økes fra 13 til 56.
Vedlegg II Økodesignkrav
Endringene i økodesignkravene er nokså omfattende ved innføring av ressurseffektivitetskrav. Ressurseffektivitetskravene stiller krav om design med henblikk på reparasjoner og ombruk, pålitelighet og resirkulerbarhet.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Økodesigndirektiv II ble innlemmet i EØS-avtalen i 1.7.2011 ved EØS-komite-beslutning nr. 67/2011 og er gjennomført i norsk rett gjennom økodesignforskriften som trådte i kraft 1. mars 2011. Når den reviderte forordningen er tatt inn i EØS-avtalen, vil den gjennomføres i norsk rett ved inkorporasjon i økodesignforskriften.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Reglene antas å ikke å få vesentlige økonomiske eller administrative konsekvenser for myndigheter/foretak/forbrukere i Norge.
For myndigheter, baserer antagelsen seg på at gjeldende forordning allerede er gjennomført i økodesignforskriften og at tilsyn med datamskiner vil kunne gjennomføres innenfor eksisterende budsjetter.
For foretak, antar NVE at de reviderte kravene vil ha noen konsekvenser siden det innføres nye ressurseffektivitetskrav som kan føre til økte produksjonskostnader. Det antas likevel at de økonomiske konsekvensene ikke er vesentlige . Det antas også at konsekvensene ikke vil være vesentlig verre for norske produsenter og importører enn for tilsvarende aktører i EU.
For forbrukere kan det være at økte produksjonskostnader kan gi økte priser. Men det antas at konsekvensene for norske forbrukere likevel ikke vil være vesentlige, men at de vil være omtrent de samme som for forbrukere i EUs medlemsland. Det antas også at bedre muligheter for reparasjon vil kunne forlenge levetiden for produktet slik at forbruker kan utsette nyanskaffelser.
Sakkyndige instansers merknader
Den 10.9 2024 inviterte NVE norske aktører til å spille inn sine synspunkter på utkastet til revidert forordning. Fristen for innspill er satt til 25.9 og så langt har ikke NVE mottatt noen innspill.
Vurdering
Andre opplysninger
Notatet er skrevet på grunnlag av utsendt arbeidsdokument til samrådsforum 30.09.24
Nøkkelinformasjon
Type sak | Regelverk i utvikling/komiteer/arbeidsgrupper under kommisjonen |
KOM-nr.: | |
Basis rettsaktnr.: | 2009/125/EF og 617/2013 |
Norsk regelverk
Høringsstart: | |
Høringsfrist: | |
Frist for gjennomføring: |