Forordning (EU) 2021/1296 - fuel/energy planning
Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2021/1296 av 4. august 2021 om endring og korrigering av forordning (EU) nr. 965/2012 når det gjelder kravene til planlegging og styring av drivstoff/energi, og når det gjelder krav til støtteprogrammer og psykologisk vurdering av flybesetning, samt testing av psykoaktive stoffer
Commission Implementing Regulation (EU) 2021/1296 of 4 August 2021 amending and correcting Regulation (EU) No 965/2012 as regards the requirements for fuel/energy planning and management, and as regards requirements on support programmes and psychological assessment of flight crew, as well as testing of psychoactive substances
EØS-notat | 16.12.2021 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 15.10.2020
Spesialutvalg: Transport
Dato sist behandlet i spesialutvalg:
Hovedansvarlig(e) departement(er): Samferdselsdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XIII. Transport
Kapittel i EØS-avtalen: VI. Sivil luftfart
Status
Forordning (EU) 2021/1296 ble vedtatt av kommisjonen 4. august 2021. Det materielle delene av forordningen gis virkning fra 30. oktober 2022.
Sammendrag av innhold
Kommisjonen har vedtatt forordning (EU) 2021/1296 om «fuel/energy planning and management». Forordningen består i sin helhet av endringer i forordning (EU) nr. 965/2012 om luftfartsoperasjoner. Enkelt forklart inneholder forordning (EU) 2021/1296 regler om hvordan flyoperatører skal gå frem når de planlegger sine operasjoner, knyttet opp mot behovet for drivstoff.
I forbindelse med publisering av det opprinnelige regelverksforslaget skrev EASA at målet med regelverket var:
- å forbedre effektiviteten innen planlegging og styring av drivstoff/energi for fly som flyr kommersielt (CAT), samtidig som det opprettholdes et høyt sikkerhetsnivå,
- å innlemme de nyeste ICAO-reglene om drivstoffplanlegging og -styring (endringer i Chicagokonvensjonen Annex 6, del I, II og III), og
- å klargjøre og forenkle reglene for planlegging og styring av helikopterdrivstoff, inkludert påfylling med gående rotorer, hensyntatt dagens praksis i bransjen.
De nye reglene for drivstoffplanlegging i forordning (EU) 2021/1296, herunder valg av flyplasser og drivstoffstyring under flyging, er forholdsvis ytelsesbaserte. Dette vil si at de i liten grad detaljerer kravene til flyoperatørene. Reglene introduserer konseptet «fuel schemes» for kommersielle operasjoner (CAT) med fly i EU. De gir et omfattende og oppdatert sett med sikkerhetskrav for å utvikle og overvåke operatørenes drivstoffordninger. De tetter også hullene som er identifisert i gjeldende policy på området for å gjøre det mulig for operatører å dra nytte av den nyeste teknologien på området. De nye drivstoffordningene bygger på at operatørenes styringssystemer anses å være tilstrekkelig robuste, slik at sikkerheten er ivaretatt. Drivstoffordningene forventes å kunne forbedre effektiviteten av driften for operatørene, og derigjennom skape kostnads- og miljøfordeler.
Reglene for andre typer operasjoner enn kommersielle ("CAT") endres også.Nærmere bestemt betyr dette at dette gjøres tilpasninger i kravene i forordning (EU) nr. 965/2012 vedlegg VI (Part-NCC, "non-commercial air operations with complex motor-powered aircraft"), vedlegg VII (Part-NCO, "non-commercial air operations with other-than complex motor-powered aircraft") og vedlegg VIII (Part-SPO, "specialised operations").
Generelt erstattes ordet «fuel» med «fuel/energy», for å synliggjøre at det kan være snakk om andre typer drivstoff enn de konvensjonelle karbonbaserte.
---
I tillegg til de nye reglene om «fuel/energy planning and management», har kommisjonen gjennom forordning (EU) 2021/1296 gjort to mindre endringer i (EU) nr. 965/2012 knyttet til bruk av rusmidler for kabinbesetningen:
- Det ene er at man forskyver fristen med ett år (til 14. august 2023) for kommisjonen til å lage en rapport om gjennomgangen av effektiviteten av støtte- og testprogrammer knyttet til rus og psykologi, jf. artikkel 9b.
- Det andre er at definisjonen av “psychoactive substances” tas inn igjen i forordningen, etter at den ved en inkurie hadde blitt tatt bort ved en tidligere endring av forordningen.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forordning (EU) nr. 965/2012 inngår i EØS-avtalen, og er gjennomført i norsk rett i forskrift 7. august 2013 nr. 956 om luftfartsoperasjoner. Det samme gjelder senere endringer i forordningen.
Siden forordning (EU) 2021/1296 utelukkende gjør endringer i (EU) nr. 965/2012, vil det kreves innlemmelse i EØS-avtalen og gjennomføring i norsk rett gjennom en endring av forskrift om luftfartsoperasjoner. Alternativt vil Luftfartstilsynet vurdere å gjennomføre forordningen direkte i norsk rett, siden det er grunn til å tro at manglende gjennomføring i norsk rett av den overliggende råds- og parlamentsforordningen ("ny EASA-basisforordning") (EU) 2018/1139 kan medføre at forordningen ikke tas inn i EØS-avtalen før reglene får virkning i EU.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Luftfartstilsynets vurdering av forordning (EU) 2021/1296 er at den er i samsvar med det som til nå har vært praksis når det gjelder fylling av drivstoff på helikoptersiden. Forordningen antas således ikke å få noen nevneverdige administrative eller økonomiske konsekvenser, verken for flyoperatørene eller myndighetene.
Sakkyndige instansers merknader
Luftfartstilsynet finner at forordningen er EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Luftfartstilsynet finner at forordning (EU) 2021/1296 vil være EØS-relevant og akseptabel.
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Kommisjonen |
Type rettsakt: | Forordning |
KOM-nr.: | |
Rettsaktnr.: | (EU) 2021/1296 |
Basis rettsaktnr.: | 2018/1139 |
Celexnr.: | 32021R1296 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 13.08.2021 |
Frist returnering standardskjema: | 03.12.2021 |
Dato returnert standardskjema: | 27.10.2021 |
EØS-relevant: | Ja |
Akseptabelt: | Ja |
Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Ja |
Høringsstart: | 01.03.2021 |
Høringsfrist: | 23.05.2021 |
Frist for gjennomføring: |