Forordning om endring av anvendelsesdatoene i forordning (EU) 2019/250 som følge av utsettelse for gjennomføring av samtrafikkdirektivet
Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2020/779 av 12. juni 2020 om endring av gjennomføringsforordning (EU) 2019/250 med hensyn til anvendelsesdatoene som følge av forlengelsen av innarbeidingsfristen for europaparlaments- og rådsdirektiv (EU) 2016/797
Commission Implementing Regulation (EU) 2020/779 of 12 June 2020 amending Implementing Regulation (EU) 2019/250 as regards the dates of application following the extension of the transposition deadline of Directive (EU) 2016/797 of the European Parliament and of the Council.
EØS-notat | 15.09.2022 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 03.09.2020
Spesialutvalg: Transport og Transport
Dato sist behandlet i spesialutvalg:
Hovedansvarlig(e) departement(er): Samferdselsdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XIII. Transport
Kapittel i EØS-avtalen: III. Transport med jernbane
Status
Rettsakten ble vedtatt av EU 12. juni 2020
Rettsakten er vurdert av spesialutvalget for transport, der berørte departementer er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Rettsakten ble gjennomført i Norge i forskrift 8. september 2021. Den norske forskriften ble 27. september 2021 oppdatert med EØS-henvisninger. Rettsakten ble tatt inn i EØS-avtalen 24. september 2021, og EØS-komitebeslutningen og forskriften som gjennomfører rettsakten i norsk rett trådte i kraft 1. juni 2022.
Sammendrag av innhold
I lys av COVID-19 utbruddet har mange medlemsland bedt om en forlenget frist for implementering av regelverk tilhørende fjerde jernbanepakke. Forordning (EU) 2020/779 forlenger dermed fristen for implementering av visse bestemmelser i gjennomføringsforordning 2019/250.
Direktiv (EU) 2016/797 ble endret ved direktiv (EU) 2020/700 for å gi EUs medlemsstater muligheten til å forlenge fristen for å vedta de nasjonale regler som er nødvendige for å etterkomme bestemmelsene i artikkel 57 (1) i direktiv (EU) 2016/797. Artikkel 57 (2a) ble dermed lagt til i direktiv (EU) 2016/797 for å gi medlemsstater som allerede hadde utsatt gjennomføringsperioden for direktivet, i samsvar med artikkel 57 (2), muligheten til å utsette gjennomføringen ytterligere til 31. oktober 2020. For medlemsstatene som har varslet ERA og kommisjonen om deres intensjon om å forlenge gjennomføringsperioden for direktiv (EU) 2016/797 i samsvar med artikkel 57 (2a), bør gjennomføringen av visse bestemmelser i kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2019/250 også utsettes til 31. oktober 2020. Forordning (EU) 2020/779 endrer derfor artikkel 11 og 12 i gjennomføringsforordning (EU) 2019/250 (se forordning (EU) 2020/779 artikkel 1).
Merknader
Rettslige konsekvenser
Gjennomføringsforordning (EU 2019/250 og 2016/797 er en del av EUs fjerde jernbanepakke som ble tatt inn i EØS-avtalen 24. september 2021, og trådte i kraft 1. juni 2022. Forordning (EU) 2020/779 medfører ikke behov for endring i norsk lovgivning.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Forordningen medfører ikke økonomiske eller administrative konsekvenser av betydning.
Sakkyndige instansers merknader
Forordningen har ikke vært på høring
Vurdering
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Kommisjonen |
Type rettsakt: | Forordning |
KOM-nr.: | |
Rettsaktnr.: | (EU) 2020/779 |
Basis rettsaktnr.: | Direktiv (EU) 2016/797 |
Celexnr.: | 32020R0779 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 05.06.2020 |
Frist returnering standardskjema: | 25.09.2020 |
Dato returnert standardskjema: | 25.09.2020 |
Dato innlemmet i EØS-avtalen: | 24.09.2021 |
Nummer for EØS-komitebeslutning: | 254/2021 |
Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Ja |
Høringsstart: | |
Høringsfrist: | |
Frist for gjennomføring: | |
Dato for faktisk gjennomføring: | |
Dato varsling til ESA om gjennomføring: |