Opinion 05/2023
Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2024/2076 av 24. juli 2024 om endring av forordning (EU) nr. 1178/2011 og (EU) nr. 965/2012 med hensyn til presisering av krav til avløsningsstyrmenn, oppdatering av krav til sertifisering av flygebesetninger og medisinsk sertifisering og forbedringer for allmennflyging
Commission Implementing Regulation (EU) 2024/2076 of 24 July 2024 amending Regulations (EU) No 1178/2011 and (EU) No 965/2012 as regards the clarification of requirements for cruise relief co-pilots, updates of requirements for flight crew licensing and medical certification, and improvements for general aviation
EØS-notat | 18.10.2024 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 18.02.2021
Spesialutvalg: Transport
Dato sist behandlet i spesialutvalg:
Hovedansvarlig(e) departement(er): Samferdselsdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XIII. Transport
Kapittel i EØS-avtalen: VI. Sivil luftfart
Status
NPA 2020-14 Simpler, lighter and better Part-FCL requirements for general aviation ble publisert den 14. desember 2020, og frist for å gi innspill til EASA var 31. mars 2021. Luftfartstilsynet har publisert informasjon om EASAs høring på Luftfartstilsynets internettside og oppfordret norske aktører til å besvare EASAs høring.
Opinion 05/2023 ble publisert den 13. oktober 2023. Regelverket ble ikke lagt ut på høring av EASA. Luftfartstilsynet publiserte saken på høring på sin webside.
Opinion 05/2023 omfatter 4 RMTer:
- RMT.0190 (NPA 2014-25) som ble lagt ut på høring av EASA i tidsrommet 4. november 2014 - 4. februar 2015, deretter ble regelverket tatt opp i fokusert konsultasjonsmøte med EASA advisory bodies;
- RMT.0287 (NPA 2017-22) som ble lagt ut på høring av EASA i tidsrommet 21. desember 2017 - 21. mars 2018, deretter ble det tatt opp i fokusert konsultasjonsmøte med EASA advisory bodies i 5. mai 2022;
- RMT.0587 (NPA 2023-104) ble tatt opp i fokusert konsultasjonsmøte med EASA advisory bodies juni 2022, og deretter tatt opp i en skriftlig konsultation på enkelte momenter i feb./mars 2023; og
- RMT.0678 (NPA 2020-14) som ble lagt ut på høring av EASA i tidsrommet 14. desember 2020 - 31. mars 2021, deretter ble det tatt opp i fokusert konsultasjonsmøte med EASA advisory bodies i juni 2022.
Sammendrag av innhold
EASA publiserte 13. oktober 2023 Opinion 05/2023, som slår sammen følgende fire (4) RMT-er (Rulemaking Tasks): RMT.0190, RMT.0287, RMT.0587 og RMT.0678. Regelverket foreslår endring til kommisjonsforordning (EU) nr. 1178/2011 og kommisjonsforordning (EU) nr. 965/2012. Regelverket adresserer forskjellige temaer og henger ikke nødvendigvis sammen. Det er derfor behov for å skrive utfyllende informasjon om hver enkelt RMT nedenfor.
RMT.0190 endrer forordning 1178/2011 og forordning 965/2012 med hensyn til tydeliggjøring av krav for erverv av typerettighet med begrensede privilegier, spesielt for avløsningsstyrmenn (Cruise relief co-pilots - CRCP) ved operasjoner over flygenivå 200. Regelverket skal sikre at avløsningsstyrmenn (CRCP) er tilstrekkelig opplært til å betjene et fly på en sikker måte under cruisefasen av en flyging, og at det er fastsatt egnede driftsprosedyrer for overføring av myndighet fra kaptein til CRCP.
RMT.0287 endrer forordning 1178/2011 og forordning 965/2012 med hensyn til følgende:
- rettelser av feil og oppdatering av Del-MED, Del-ARA, kapittel AeMC og ARA.MED og Del-ORA, kapittel AeMC;
- innføring av nye krav for å sikre helhetlig tilsyn av flyleger (AME) og flymedisinske sentre (AeMC) i tilfeller hvor deres aktiviteter involverer flere medlemsstater;
- innføring av hjemmelsgrunnlag for innhenting av tilbakekalte sertifikater og utsendelse av informasjon om det til de andre medlemsstatene for å forhindre svindel;
- sletting av kravene i punkt ARA.MED.330 for å unngå mulig konflikt med EUs medisinske forskningsstandarder;
- øke aldersgrensen for piloter som er involvert i en-pilots helikopterberedskapstjenester (HEMS) fra 60 til 65 år, og oppdaterer krav til medisinsk sertifisering for HEMS-piloter over 60 år.
RMT.0587 foreslår endringer til forordning 1178/2011 når det gjelder følgende:
- avklaring om helikoptertreningsemner (vortex ring state, autorotativ landing, safety awareness briefing);
- innføring av mulighet til å få en MPL erstattet med en CPL;
- avklaring på opplæringsplan for ytelsesbasert navigasjon (PBN) som en del av IR treningskurs;
- avklaring tilknyttet rammeverket for flerpilotsoperasjon i en-pilots-luftfartøy (multi-pilot operation in single-pilot aeroplanes);
- avklaring om bruken av FSTDer for opplæring, testing og kontroll;
- diverse avklaringer, oppdateringer, rettelser og forbedringer.
RMT.0678 foreslår endringer til forordning 1178/2011 med hensyn til følgende:
- introdusere krav om sertifisering av besetningsmedlemmer (flight crew) for en-pilot en-motors elektriske fly («single-pilot single-engine electric areoplanes»);
- mulighet for å bytte fra LAPL trening til PPL trening under et pågående treningsutløp/opplæringskurs;
- forlengelse av enmotors helikoptertyperettigheter via oppfriskningstrening og
- andre forholdsmessighetsspørsmål for å forbedre og avklare forskjellige Part-FCL krav med hensyn til allmennflyging (GA).
Regelverket sitt formål er å forbedre det regulatoriske rammeverket på de ovennevnte områdene, innføre mer forholdsmessige krav til GA-segmentet, avklare diverse problemstillinger - samtidig som det opprettholdes et høyt sikkerhetsnivå.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Gjennomføring av det nye regelverket vil kunne skje gjennom endring av forskrift 28. november 2015 nr. 1365 om sertifisering av besetningsmedlemmer og forskrift 7. august 2013 nr. 956 om luftfartsoperasjoner.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Luftfartstilsynets vurdering er at endringene vil kunne kreve visse ressurser til opplæring i Luftfartstilsynet, i tillegg til innføring av nye prosedyrer, samt oppdatering av enkelte prosedyrer. For markedet vil endringene også innebære supplerende medisinske undersøkelser relatert til økningen av aldersgrensen for single pilots involvert i HEMS, i tillegg til nye krav til flymedisinske senter (AeMC).
Sakkyndige instansers merknader
Luftfartstilsynet vurderer at regelverket er EØS-relevant.
Vurdering
Luftfartstilsynet vurderer at regelverket, slik det nå lyder, vil være EØS-relevant og akseptabelt.
Andre opplysninger
EØS notat tiknyttet NPA 2020-14 (RMT.0678)
EASA har 14. desember 2020 publisert NPA 2020-14, som inneholder forslag til endring av bestemmelser i forordning (EU) nr. 1178/2011 med hensyn til krav til allmennflyging (GA).
Det foreslås flere endringer til kommisjonsforordning (EU) nr. 1178/2011 og tilhørende AMC og GM for å introdusere krav om sertifisering av besetningsmedlemmer (flight crew) for en-pilots en-motors elektriske fly («single-pilot single-engine electric areoplanes»). Det foreslås videre avklaringer av forskjellige krav med hensyn til allmennflyging (GA).
De foreslåtte endringene forventes å øke effektiviteten og proporsjonaliteten til mange Part-FCL krav og å oppdatere Part-FCL til å inkludere også elektriske fly (electric-propulsion aeroplanes) som brukes i allmenflyging (GA).
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Kommisjonen |
Type rettsakt: | Forordning |
KOM-nr.: | |
Rettsaktnr.: | (EU) 2024/2076 |
Basis rettsaktnr.: | 2018/1139 |
Celexnr.: | 32024R2076 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 25.07.2024 |
Frist returnering standardskjema: | |
Dato returnert standardskjema: | |
EØS-relevant: | Ja |
Akseptabelt: | Ja |
Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Ja |
Høringsstart: | 17.11.2023 |
Høringsfrist: | 29.01.2024 |
Frist for gjennomføring: |