Kommisjonens gjennomføringsbeslutning om motorvogner hjemmehørende i Bosnia-Hercegovina
Kommisjonens gjennomføringsbeslutning (EU) 2020/1358 av 28. september 2020 om anvendelse av europaparlaments- og rådsdirektiv 2009/103/EF med hensyn til kontroll av ansvarsforsikring for motorvogner ved bruk av motorvogner som er hjemmehørende i Bosnia-Hercegovina
Commission Implementing Decision (EU) 2020/1358 of 28 September 2020 on the application of Directive 2009/103/EC of the European Parliament and of the Council with regard to checks on insurance against civil liability in respect of the use of motor vehicles normally based in Bosnia and Herzegovina
EØS-notat | 15.11.2021 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 07.01.2021
Spesialutvalg: Kapitalbevegelser og finansielle tjenester
Dato sist behandlet i spesialutvalg: 26.01.2021
Hovedansvarlig(e) departement(er): Justis- og beredskapsdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg IX. Finansielle tjenester
Kapittel i EØS-avtalen: I. Forsikring
Status
Rettsakten ble vedtatt 28. september 2020 og trådte i kraft i EU 19. oktober 2020.
Sammendrag av innhold
Beslutningens artikkel 1 bestemmer at EØS-landene skal avstå fra å kontrollere forsikringen til motorvogner fra Bosnia-Hercegovina idet de kommer inn i EØS-området.
Beslutningen har også som følge at motorvogner hjemmehørende i Bosnia-Hercegovina ikke behøver grønt kort eller grenseforsikringsattest, jf. direktiv 2009/103 artikkel 8.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Siden det ikke følger av norsk rett at slike motorvogner skal kontrolleres for forsikring, er det ikke nødvendig med regelendringer for å gjennomføre artikkel 1.
Det følger av forskrift om trafikktrygd § 1 tredje ledd nr. 2 at motorvogner hjemmehørende i Bosnia-Hercegovina ikke behøver grønt kort etter at dets nasjonale forsikringsbyrå har tiltrådt avtalen av 30. mai 2002 mellom de nasjonale forsikringsbyråer i medlemsstatene i Det europeiske økonomiske samarbeidsområdet og andre assosierte stater. Heller ikke dette nødvendiggjør derfor regelendringer
Økonomiske og administrative konsekvenser
Siden det må antas å være meget få motorvogner fra Bosnia-Hercegovina som først kommer inn i EØS-området via Norge, legges det til grunn at beslutningen vil ha minimale økonomiske eller adminstrative konsekvenser.
Vurdering
Rettsakten er vurdert som EØS-relevant og akseptabel.
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Kommisjonen |
Type rettsakt: | Vedtak/beslutning |
KOM-nr.: | |
Rettsaktnr.: | 2020/1358 |
Basis rettsaktnr.: | 2009/103 |
Celexnr.: | 32020D1358 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 21.10.2020 |
Frist returnering standardskjema: | 10.02.2021 |
Dato returnert standardskjema: | |
EØS-relevant: | Ja |
Akseptabelt: | Ja |
Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Nei |
Høringsstart: | |
Høringsfrist: | |
Frist for gjennomføring: |