Endring av Data Link
Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2020/208 av 14. februar 2020 om endring og retting av forordning (EF) nr. 29/2009 om fastsettelse av krav til datalinjetjenester i Det felles europeiske luftrom
Commission Implementing Regulation (EU) 2020/208 of 14 February 2020 amending Regulation (EC) No 29/2009 laying down requirements on data link services for the single European sky
EØS-notat | 11.06.2021 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 10.06.2021
Spesialutvalg: Transport og Transport
Dato sist behandlet i spesialutvalg:
Hovedansvarlig(e) departement(er): Samferdselsdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XIII. Transport
Kapittel i EØS-avtalen: VI. Sivil luftfart
Status
Rettsakten er vedtatt i EU men ennå ikke tatt inn i norsk rett.
Sammendrag av innhold
Forordning (EF) nr. 29/2009 omhandler fastsettelse av krav til datalinktjenester i Det felles europeiske luftrommet (Data Link). Forordningen gir krav til koordinert introduksjon av tjenester over datalink basert på luft-til-bakke punkt-til-punkt datakommunikasjon. Datalink skal benyttes til trafikkstyring ved meldingsutveksling i nærmere angitte sektorer, som erstatning for dagens talekommunikasjon (VHF). Forordning (EF) nr. 29/2009 er gjennomført i norsk rett i § 2 nr 5 i forskrift 14. mai 2007 nr. 513 om samvirkingsevnen i Det europeiske nett for lufttrafikkstyring.
EU-kommisjonen vedtok 14. februar 2020 gjennomføringsforordning (EU) 2020/208. Dette er en kort endringsforordning til forordning (EF) nr. 29/2009 som oppdaterer henvisningen til korrekt versjon av Eurocae ED-120. Dette er et dokument som omhandler sikkerhets- og ytelseskrav for datalinktjenester i kontinentale luftrom. Endringene gjelder både for operatører og ytere av lufttrafikktjenester.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forordningen er hjemlet i Europaparlaments- og Rådsforordning (EU) 2018/1139 som igjen har hjemmel i TFEU art. 100. Rettsakten tilhører gruppe 2.
Ved vedtakelse som EØS-relevant i EØS-komiteen vil endringsforordningen bli gjennomført i norsk rett ved endring av forskrift 14. mai 2007 nr. 513 om samvirkingsevnen i Det europeiske nett for lufttrafikkstyring.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Kravene til at operatørene skal utruste luftfartøyer for å kunne operere datalinktjenester har naturlig nok til dels betydelige økonomiske og administrative konsekvenser. Disse konsekvensene følger imidlertid av forordning (EF) nr. 29/2009 som allerede er gjennomført i norsk rett. Den nye forordningen oppdaterer kun henvisningen til korrekt versjon av Eurocae ED-120, og medfører ingen konsekvenser ut over dette.
Forordningen har ikke spesifikke økonomiske og administrative konsekvenser for norske myndigheter.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten vil ikke kunne behandles etter fast track-prosedyren siden basisforordning (EU) 2018/1139 ikke er tatt inn EØS-avtalen. Det antas at saken likevel ikke skal behandles av Spesialutvalget for transport.
Luftfartstilsynet finner at rettsakten er EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Luftfartstilsynet finner at rettsakten er EØS-relevant og akseptabel. Luftfartstilsynet ser ikke behov for tilpasningstekst.
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Kommisjonen |
Type rettsakt: | Forordning |
KOM-nr.: | |
Rettsaktnr.: | (EU) 2020/208 |
Basis rettsaktnr.: | (EU) 2018/1139 |
Celexnr.: | 32020R0208 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 24.02.2020 |
Frist returnering standardskjema: | 15.06.2020 |
Dato returnert standardskjema: | 12.06.2020 |
EØS-relevant: | Ja |
Akseptabelt: | Ja |
Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Ja |
Høringsstart: | |
Høringsfrist: | |
Frist for gjennomføring: |