Utfyllende bestemmelser til byggevareforordningen om klassifisering av brannmotstand for byggevarer
Delegert kommisjonsforordning (EU) 2024/1681 av 6.mars om utfylling av Europaparlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 305/2011 med hensyn til klassifiseringen av brannmotstand for byggevarer
Commission Delegated Regulation (EU) 2024/1681 of 6 March 2024 supplementing Regulation (EU) No 305/2011 of the European Parliament and of the Council by establishing classes of performance in relation to the resistance to fire of construction products
EØS-notat | 20.06.2024 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 08.06.2021
Spesialutvalg: Indre marked
Dato sist behandlet i spesialutvalg:
Hovedansvarlig(e) departement(er): Kommunal- og distriktsdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg II. Tekniske forskrifter, standarder, prøving og sertifisering
Kapittel i EØS-avtalen: XXI. Byggevarer
Status
Rettsakten ble vedtatt i EU 6. mars 2024.
Rettsakten er under vurdering i EØS-/EFTA-statene.
Sammendrag av innhold
Delegert kommisjonsforordning om klassifisering av brannmotstand for byggevarer.
Byggevareforordningen regulerer dokumentasjon av CE-merkede byggevarer. Byggevarer skal være CE-merket på bakgrunn av en harmonisert teknisk spesifikasjon, enten en harmonisert produktstandard (obligatorisk CE-merking) eller en europeisk teknisk bedømmelse (frivillig CE-merking).
Med hjemmel i byggevareforordningen, kan Kommisjonen vedta delegerte rettsakter av teknisk karakter, dvs. rettsakter som påvirker de harmoniserte tekniske spesifikasjonene. Kommisjonen kan for eksempel fastsette og tilpasse nivåer og klasser for byggevarens egenskaper, jf. artikkel 60 (f) og artikkel 27 (1).
Kommisjonsbeslutning 2000/367/EF etablerte et europeisk klassifiseringssystem for brannmotstand for byggevarer basert på europeiske testmetoder. Det har blitt gjort mange endringer av denne beslutningen og det er behov for en konsolidert versjon, som er oppdatert i henhold til de siste teknologiske utviklingene
Generelt bør definisjonen av symbolene som brukes forbedres. Tall bør inkluderes i hver tabell. Referanser til standarder bør fjernes for å opprettholde klassifiseringen som et selvstendig dokument. Klasser bør legges til for å fullføre hele spekteret av klassifiseringen og legge til rette for en mer detaljert definisjon av ytelsen.
EU-kommisjonen har nå publisert en rettsakt som supplerer og utdyper byggevareforordningen (EU) nr. 305/201. Den delegerte kommisjonsforordningen opphever 2000/367/EC, og henvisninger til 2000/367/EC skal forstås som henvisninger til denne delegerte kommisjonsforordningen.
Det er ingen rapporteringsplikt som følge av rettsakten.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Den delegerte kommisjonsforordningen er hjemlet i byggevareforordningen artikkel 27 (1) og artikkel 60 (f). Byggevareforordningen er gjennomført i norsk rett i forskrift om omsetning og dokumentasjon av produkter til byggverk. Forskriften er hjemlet i plan- og bygningsloven § 29-7. Gjennomføring av den delegerte kommisjonsforordningen vil medføre endringer i denne forskriften.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Får rettsakten økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige?
Det vil være begrensede administrative eller økonomiske konsekvenser for det offentlige som følge av den delegerte kommisjonsforordningen. Men gjennomføringen av stadig flere kommisjonsforordninger vil ha økonomiske og administrative i form av behov for økte administrative ressurser grunnet nye forpliktelser forbundet med tilsyn og informasjon om regelverk.
Får rettsakten økonomiske konsekvenser i Norge for private?
Rettsakten innebærer en klargjøring av hvilken ytelsesklasse som gjelder for klassifisering av brannmotstand for byggevarer.
Kravene er like for hele EU-/EØS-området. Konkurransebetingelsene for norsk næringsliv vil dermed være de samme som for landene i EU, og en gjennomføring av overnevnte rettsakt i norsk bygningsregelverk vil ikke føre til noen vridning av konkurransen.
Sakkyndige instansers merknader
Om rettsakten vedtas, vil den følge fast track-prosedyren og vil derfor ikke bli behandlet av SU Indre marked.
Direktoratet for byggkvalitet finner rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Rettsakten er en videreutvikling og presisering av regelverk, som tidligere er innlemmet i EØS-avtalen. Rettsakten er vurdert til å være EØS-relevant og akseptabel.
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Kommisjonen |
Type rettsakt: | Vedtak/beslutning |
KOM-nr.: | |
Rettsaktnr.: | (EU) 2024/1681 |
Basis rettsaktnr.: | |
Celexnr.: | 32024R1681 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 11.03.2024 |
Frist returnering standardskjema: | 22.04.2024 |
Dato returnert standardskjema: | |
EØS-relevant: | Ja |
Akseptabelt: | Ja |
Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Ja |
Høringsstart: | 31.05.2024 |
Høringsfrist: | 12.07.2024 |
Frist for gjennomføring: |