Endring av støydirektiv for samordnet rapportering
Kommisjonens gjennomføringsbeslutning (EU) 2021/1967 av 11. november 2021 om etablering av en obligatorisk ordning for utveksling av digital informasjon i samsvar med europaparlaments- og rådsdirektiv 2002/49/EF
COMMISSION DELEGATED DIRECTIVE (EU) 2021/1967 of 11 November 2021 to Directive 2002/49/EC Commission Implementing mandatory data repository and a mandatory digital information exchange mechanism
EØS-notat | 10.10.2022 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 19.11.2021
Spesialutvalg: Miljø
Dato sist behandlet i spesialutvalg: 17.01.2022
Hovedansvarlig(e) departement(er): Klima- og miljødepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XX. Miljø
Kapittel i EØS-avtalen: VI. Støy
Status
Kommisjonen vedtok gjennomføringsbeslutning 11. november 2021.
Rettsakten ble innlemmet i EØS-avtalen ved EØS-komitebeslutning 23. september 2022, som trådte i kraft 24. september 2022.
Sammendrag av innhold
Rettsakten gjelder EUs støydirektiv (2002/49/EC). Beslutningen fra EU-kommisjonen innebærer at alle medlemsstatene forpliktes til å bruke Reportnet til rapportering av støykartleggingen.
EU-direktivet om støy er i dag implementert i forurensningsforskriften kapittel 5, del III, §§ 5-11, 5-12, 3-13 og 5-14. I dag står det i forurensningsforskriften § 5-11 at det er anleggseiere og kommunene skal gjennomføre kartlegging. I forurensningsforskriften § 5-18 står det at "Anleggseier skal også rapportere resultater fra kartlegging av utendørs støynivå til forurensningsmyndighetene" (altså Statsforvalteren). Det er ikke forskriftsfestet hvordan kartleggingsresultatene skal rapporteres til EU. Praksis i dag er at anleggseierne gjennomfører kartlegging i henhold til bestemmelsene i forskriftens del III og sender kartleggingsresultater (kartdata og filer) til Statsforvalteren eller Miljødirektoratet. Miljødirektoratet mottar kartleggingsresultatene, sammenstiller dem og rapporterer videre til EU gjennom Reportnet. Dette ansvarsforholdet fremgår av veileder til forurensningsforskriften, men ikke direkte av forskriften.
Så lenge plikten til å bruke Reportnet kun er rettet mot medlemsstatene og forpliktelsen om rapportering følges opp i praksis, er det ikke behov for en endring i norsk regelverk.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Rettsakten medfører ingen rettslige konsekvenser. Norge benytter allerede Reportnet som rapporteringsportal til EU og plikten til å bruke Reportnet innebærer dermed ingen endringer i dagens praksis.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Forpliktelsen om å bruke Reportnet som rapporteringsportal har ingen praktisk betydning for hvordan Norge rapporterer.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten er vurdert som EØS-relevant og akseptabel og kan gjennomføres.
Rettsakten ble sendt på skriftlig prosedyre i spesialutvalget for miljø (10.01 - 17.01.2022).
Vurdering
Rettsakten er EØS-relevant og akseptabel og kan gjennomføres.
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Kommisjonen |
Type rettsakt: | Vedtak/beslutning |
KOM-nr.: | |
Rettsaktnr.: | (EU) 2021/1967 |
Basis rettsaktnr.: | 2002/49/EC |
Celexnr.: | 32021D1967 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 12.10.2021 |
Frist returnering standardskjema: | 13.01.2022 |
Dato returnert standardskjema: | 18.01.2022 |
Dato innlemmet i EØS-avtalen: | 24.09.2022 |
Nummer for EØS-komitebeslutning: | 269/2022 |
Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Nei |
Høringsstart: | |
Høringsfrist: | |
Frist for gjennomføring: | 24.09.2022 |
Dato for faktisk gjennomføring: | 24.09.2022 |
Dato varsling til ESA om gjennomføring: | 30.09.2022 |