Forordning (EU) 2022/208, som endrer (EU) 139/2014, All-weather operations (AWO)
KOMMISJONENS DELEGERTE FORORDNING (EU) 2022/208 av 14. desember 2021 om endring av forordning (EU) nr. 139/2014 når det gjelder kravene til allværsoperasjoner
COMMISSION DELEGATED REGULATION (EU) 2022/208 of 14 December 2021 amending Regulation (EU) No 139/2014 as regards the requirements for all-weather operations
EØS-notat | 21.02.2022 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 19.10.2021
Spesialutvalg: Transport
Dato sist behandlet i spesialutvalg:
Hovedansvarlig(e) departement(er): Samferdselsdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XIII. Transport
Kapittel i EØS-avtalen: VI. Sivil luftfart
Status
Forordningen har vært til behandling i EUs ekspertgruppe for flysikkerhet, og ble vedtatt av kommisjonen 14. desember 2021. Forordningen trer i kraft 9. mars 2022.
Reglene i forordningen vil gjelde fra 1. august 2022.
Sammendrag av innhold
Kommisjonen har vedtatt forordning (EU) 2022/208 som gjør endringer i kommisjonsforordning (EU) nr. 139/2014 om krav til lufthavner. Forordning (EU) 2022/208 inngår i en regelverkspakke på tre forordninger, som samlet gjør endringer i hhv reglene for luftoperasjoner, flybesetninger og lufthavner. Se tilhørende EØS-notater "Forordning (EU) 2021/2237, som endrer (EU) 965/2012, All-weather operations (AWO)" og "Forordning (EU) 2021/2227, som endrer (EU) nr. 1178/2011, All-weather operations (AWO) and review of crew training requirements".
Formålet med denne regelverkspakken er å modernisere de felleseuropeiske reglene om allværsoperasjoner (AWO), i tillegg til opplæring av flybesetninger, på en koordinert måte innen de tre områdene luftoperasjoner, flybesetninger og lufthavner.
Med forordning (EU) 2022/208 gjøres de nødvendige tilpasningene i reglene om krav til lufthavner som følge av de nye reglene om allværsoperasjoner, som for øvrig også følger av ICAO-regelverket. Hovedelementene i forordningen er:
- Tilpasninger i definisjonene av «decision altitude», «instrument runway», «low visibility operations», «low visibility procedures», «low visibility take-off», «operation with operational credits» og «Type B instrument approach operation».
- Nye krav til tilgjengelighet og vedlikehold av visuelle og ikke-visuelle hjelpemidler og annet utstyr som er nødvendig for å støtte allværsoperasjoner, særlig meteorologisk utstyr. Dette medfører endringer i reglene om organisatoriske krav til lufthavnoperatører i vedlegg III i forordning (EU) nr. 139/2014.
- Nye krav til driftsprosedyrer knyttet til SMGS («surface movement guidance and control system») og lavsiktsoperasjoner. Dette medfører endringer i reglene om operasjonelle krav for lufthavner i vedlegg IV i forordning (EU) nr. 139/2014.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Rettsakten bygger på et forarbeid gjort av EASA, og som kommer frem gjennom deres Opinion 02/2021. Etter første gangs drøftelse i komitologi (EASA-komiteen), la kommisjonen frem et forslag til tre separate endringsforordninger (i stedet for én forordning, som EASA hadde foreslått). Disse gjør endringer i eksisterende gjennomføringsforordninger på områdene:
- luftoperasjoner (forordning (EU) 965/2012)
- flybesetninger (forordning (EU) nr. 1178/2011)
- lufthavner (forordning (EU) nr. 139/2014).
Dette EØS-notatet gjelder endringsforordningen knyttet til lufthavner (forordning (EU) nr. 139/2014). Forordningen er en delegert rettsakt («delegated act»), og er derfor ikke behandlet i komitologi-prosess.
Forordning (EU) nr. 139/2014 er gjennomført i norsk rett i forskrift 25. august 2015 nr. 1000 om sertifisering av flyplasser mv, som del av EØS-avtalen. Ny forordning (EU) 2022/208 vil likeledes måtte gjennomføres ved tilpasning av samme forskrift. I påvente av gjennomføring i norsk rett av basisforordning (EU) 2018/1139, vil Luftfartstilsynet vurdere en direkte nasjonal gjennomføring av forordningen i norsk rett.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Rettsakten antas ikke medføre økonomiske eller administrative konsekvenser av vesentlig betydning for noen av de berørte aktørene.
Sakkyndige instansers merknader
Luftfartstilsynet finner rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Overordnet framstår rettsakten som en forbedring av gjeldende regelverk.
EØS-relevans:
Luftfartstilsynet finner rettsakten å være EØS relevant og akseptabel. Det er ikke behov for tilpasningstekst.
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Kommisjonen |
Type rettsakt: | Forordning |
KOM-nr.: | |
Rettsaktnr.: | (EU) 2022/208 |
Basis rettsaktnr.: | 2018/1139 |
Celexnr.: | 32022R0208 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 21.12.2021 |
Frist returnering standardskjema: | 01.02.2022 |
Dato returnert standardskjema: | |
EØS-relevant: | Ja |
Akseptabelt: | Ja |
Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Ja |
Høringsstart: | 07.09.2021 |
Høringsfrist: | 26.11.2021 |
Frist for gjennomføring: |